Traktorer och processorer

Vimek tp 5-40

9 inlägg 8993 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek tp 5-40

Niklas persson  
#426786 Har äntligen blivitägare till en traktorprocessor! Hurra hurra!
Blev en vimek tp 5-40. Hyfsat sliten och svetsad överallt men fungerar fint förutom längdmätningen, displayen lyser men den mäter inte. Tips någon?
Väldigt trevlig maskin annars, undrar varför den inte tillverkas längre? En hel del träd når man ju med kranen (5.5m) utan att vinscha och det spar ju mycket tid när man slipper hoppa ur traktorn. När sedan trädet ligger på plats går det ju väldigt fort att dra igenom. Tror dock den saknar lite dragkraft i matningen, stannar om det är för grovkvistigt och det skulle den inte behöva tycker jag. Är mer än nöjd annars efter en dags körning, är ju förbannat kul!!
Någon annan här som har en likadan som har lite erfarenhet av maskinen så får ni gärna skriva, alltid kul och byta erfarenheter..



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vimek tp 5-40

Mattis b  
#426834 Har haft en sådan!
Är ju lamellkopplingar till drift o såg, dessa måste vara rätt justerade så inte fram o back tar ut varandra. Går att få bra drag i den men kör inte för grovkvistigt då håller inte drivkedjan, har den gått av ett par gånger så är det bara att byta hela kedjan öppna luckorna o studera ta kort på hur dom sitter innan dom ryker

Avatar Fallback

Re: Vimek tp 5-40

Torbjörn  
#437907 Jag har också en sådan maskin. Om längdmätningen inte fungerar kan du kolla om sågsvärdet går hela vägen upp till parkeringsläget. Det sitter en gränslägesbrytare på svärdets tiltaxel som nollställer längdmätningen när svärdet är nere. Går inte svärdet tillbaka helt ger den signal att nollställa.

Är det någon som har koll på var man får tag på sågsvärd till den? På min sitter det ett Sandvik-svärd, 54cm med 3/8" kedja, 72 länkar och 1,5mm. Vad jag förstått är detta inte det vanligaste direkt...

Avatar Fallback

Re: Vimek tp 5-40

Hanses_Enånger  
#532829 Hej
Jag upplever samma men jag brukar trixa förbi problemstället med utskjutet iställe för att tvinga med rullarna. Fick byta lamell till kapen och hittade en bra firma i gävle som gjorde en ny till bra pris. Annars en bra maskin tycker jag. jag har spakarna ute, tycker att det är rätt kass sikt när man har dom i traktorn. Har tillverkat ett marguardfönsterkydd vid kapen och en arm som håller ventilen bakpå där även jag har en låda med lite prylar t winchen och en dunk o sågen.
bra tror jag om vi envisa som kör med dessa har lite kommunikation då kan vi utbyta erfarenheter och hålla liv i grejjerna längre.

Användarvisningsbild

Re: Vimek tp 5-40

molnia  
#645622 https://www.blocket.se/annons/kalmar/vi ... 0/89960235

En hjulburen vimek tp5-40. Någon som vill spara ner bilderna på den?

Avatar Fallback

Re: Vimek tp 5-40

Hanses_Enånger  
#645641 Intressant, verkar vara hydraldrivning underifrån där annars ptodriften kommer in, smart då kam den vrida åt båda håll. Aldrig sett en vagnmonterad förr 👍🏻🇸🇪

Användarvisningsbild

Re: Vimek tp 5-40

molnia  
#645642 Lyckades inte spara bättre bilder på mobilen.

Användarvisningsbild

Re: Vimek tp 5-40

JohannesG  
#645789 Lite bättre:

Avatar Fallback

Re: Vimek tp 5-40

Torbjörn  
#749199 Jag har problem med den ena hydraulcylindern som aktiverar matningen. Svetsen mellan kolv och kolvstång släpper och jag lyckas inte svetsa den så att den håller. Är det någon som har en sådan cylinder över, eller som rentav råkar ha en hel reservdelsmaskin över?
Jag har kopplat ur den trasiga cylindern nu, med effekten att jag inte kan köra matningen bakåt, men det blir lite tråkigt att enbart kunna backa med utskjutet om man matat för långt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).