Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140257 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

80-90  
#529951
rejser skrev:Köpte 500 frän av elongata och tomentosa på studs.

Kommer köra först i kruka, sedan har vi ett område där vi "labbar" lite. Intressant ur miljösynpunkt om dom äter så mycket co2, klart värt att testa. Stubbskott dock.....
Ska bli intressant.

Var det frö du skickade efter ??

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#529955 Berätta gärna hur du tänker lägga upp din plantering och skötsel. Kul och inspirerande för oss andra.
Jag har också beställt frön men från e-bay. Får se hur det går. Kul med något man aldrig prövat förrut.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#532433 Nu har mina frön kommit.
För att förbereda lite så har jag gjort 9 krukor av varje som jag tänkte gro nu under vintern, runt 10 frön per kruka som sedan kan göras om till flera sticklingar var min tanke. Har jag lite tur så kan man få 5 av varje som ger totalt 90 plantor, optimistiskt kanske, men man kan väl vara lite optimistisk såhär i vintertider.
Tanken är att se hur dom olika ter sig och sedan placera ut dom lite olika. Någon i en stor kruka, någon på lite bergig men energirik mark, och någon i ett område med rönn osv. Någon som står hängnad och utan.

På så sätt kan man se hur snabbt dom växer i olika områden och hur intressanta älgar tycker dom är.
Första gången jag gör något sådant så om någon har tips så tar jag dom gärna.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#532435 Spännande, denna resan vill vi följa! 👍

Hur ser fröna ut, knäpp gärna lite bilder och lägg upp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

molnia  
#532444 Hur är det med efterfrågan på virke eller massa? Finns det köpare som förespråkar detta?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Torbjörn Johnsen  
#532446 Det finns nog inte många köpare som ens hört talas om detta idag (om dom inte hänger på Skogsforum :mrgreen: )
Det blir kanske som med lärken. Om volymerna kommer så kommer även användningen och efterfrågan.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#532464 Kommer lite bilder.

Det som intresserar mig är att dom är bra på att äta co2 och är fina träd, så inte riktigt tänkt i produktion utan annat mervärde i skogen.
Vad det gäller köpare så har jag pratat med en del finsnickare som eftersöker lite.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#532498
1541689702_20181108_145236.jpg

1541689697_20181108_145249.jpg

1541689692_20181108_145159.jpg


Riktigt små pyttefrön, påsarna är ca 4cm breda

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Värmlänning  
#532519 Ser framemot att följa detta projekt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Skogrates  
#532585 Är det vanlig såjord i krukorna? [emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#532589
Skogrates skrev:Är det vanlig såjord i krukorna? [emoji846]

Nja, lite av en mix, gödsel, barkmull och planteringsjord, så bör vara tämligen näringsrik. I 2 krukor av varje är det även lite sand.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#532594 Jag beställde 5000 frön vilket motsvarar ca ett gram, från Rumänien. Jag har lagt ca 10% av fröna i vatten i en sluten glasburk. Får stå ca 2 veckor. Metoden tog jag från youtube.

Jag konsulterade youtube och efter antalet inlägg verkar det som att det vanligaste är att lägga fröna i vatten i ca 2 veckor stående i ett fönster för att därefter plantera groddarna i jord med 12 timmars ljus per dygn.
Så om ca 2 veckor får jag svaret på om det gror eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#532597
boksson skrev:Jag beställde 5000 frön vilket motsvarar ca ett gram, från Rumänien. Jag har lagt ca 10% av fröna i vatten i en sluten glasburk. Får stå ca 2 veckor. Metoden tog jag från youtube.

Jag konsulterade youtube och efter antalet inlägg verkar det som att det vanligaste är att lägga fröna i vatten i ca 2 veckor stående i ett fönster för att därefter plantera groddarna i jord med 12 timmars ljus per dygn.
Så om ca 2 veckor får jag svaret på om det gror eller inte.

Ooohhh det missade jag, kanske ska göra det med dom som är kvar

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#532601 Om 2-3 veckor vet jag om min metod fungerar eller inte. Vad jag förstod det som är det en hel del frön som inte gror och lägger man de i vatten så ser man lätt vilka som är odugliga och vilka man ska lägga arbete på. Det fanns en hel del olika varianter på youtube. Bla en som hävdade att det var tvunget att stratifiera fröna i kylskåp i 3 veckor.
Vet inte vilket jag ska tro på. Det är bara att försöka 🙂 . Går det så går det

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#533031 Detta kommer jag följa med spänning! Rapportera gärna, ofta! 🙂

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).