Skogsmiljö och Trädlära

Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

46 inlägg 17685 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Fredrik Reuter  
#532045 Inkommen fråga idag: Vart kan man köpa gödsel anpassat för skogsgödsling i mindre mängd? Frågeställaren har varit i kontakt med tillverkare där minsta leverans verkar vara i storleksordningen ett tågset.

Sedan tidigare har vi diskuterat detta bland i tråden Köpa gödsel från 2010.

Om man inte är i behov av att gödsla tusentals hektar och vill gödsla själv, vart kan man komma över gödsel i lämplig mängd? Och måste det vara skogsgödsel eller finns det produkter för ex lantbruket som fungerar likvärdigt som skogsgödsel från ex Yara?

Jag passar på att lägga till en passus om att gödsling av skog kan vara ett komplext kapitel och det är inte bara att beställa och börja gödsla. Många olika typer av gödsel finns och det gäller att välja rätt och dessutom vid rätt tidpunkt för givet skogsskifte.

En början kan vara att fylla i räknesnurrar hos Skogforsk: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ingskalkyl

Mer Skogsforum om skogsgödsling:

Gödsla S2, 57 årig granskog i västergötland

Gödsla med aska

gödsla med hästgödsel

skogsgödsling med atv

Gödsling med traktor i 1:a & 2:a gallring



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Camaro1969  
#532051 och vart finns svaret? =)

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Fredrik Reuter  
#532055 Min förhoppning (troligtvis också hans som ringde om detta) är att svaret kommer här i tråden.
Jag har det alltså inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Larssa  
#532058 I Umeå kan vi handla på fodercentralen, dom har skogscan 1000kg säck.

Gissar att Lantmännen kan ta hem också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Göt  
#532067 borde ju gå att köpa på säck på lantmännen eller en lokal kvarn, granngården har lite annorlunda sortiment men kan hända att dom också kan ta hem.

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Icegrip  
#532082 Som sagts tidigare, Fodercentralen om man håller till i Västerbotten. Min bild av att ha läst diverse studier är att SkogCan inte är ett måste, det är kvävet som är begränsande. Det är framförallt vid omgödslingar på magra marker i norra Sverige där man sett behov att tillföra bor och andra näringsämnen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

loppan  
#532157 Skogs Can är den vanligaste gödningen.
https://www.yara.se/vaxtnaring/godselme ... ranulerad/

En vanlig 27% kvävegödning med lite bor,kalk och magnesium.
Om man utesluter dessa så går det säkert bra med Axan som är N27 och finns i 750 och 25 kg säck.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Camaro1969  
#532166 ringde min lokala foderleverantör. de skulle kolla up skogcan och återkomma

dock hade de axan N27 (tror jag det var) hemma och en säck på 750 kg kostade 3550:- det tyckte jag däremot var väldigt dyrt, då är det nog billigare att leja bort gödslingen med helikopter, och man slipper jobbet?

jag kontaktade även granngården, och de hade storsäck fraktfritt (!!!) i sin webshop.
dock va de betydligt dyrare, 4800:-

https://www.granngarden.se/godsel-npk-2 ... /p/1196469

blir intressant med återkoppling ang skogcan, vad har ni fått för färska prisuppgifter?

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Grävlingen  
#532177 Körde själv konstgödning på magra marker med ATV för några år sen använde Lantmännens NS27-4 har en oöppnad 750kg säck över i södra Dalarna för en billig slant

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

timber  
#545952
Grävlingen skrev:Körde själv konstgödning på magra marker med ATV för några år sen använde Lantmännens NS27-4 har en oöppnad 750kg säck över i södra Dalarna för en billig slant

Har du kvar säcken ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

rokon  
#545966 Man kan ju även på alla mackar köpa en liten dunk Adblue den innehåller ju endast Urea som fungerar bra som kvävegödning, men obs Urea är avsevärt mer koncentrerat än urin, så blanda ut med vatten eller passa på när det regnar ordentligt annars bränns markskiktet.

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

boksson  
#545969 Skulle argrow fungera som skogsgödsling?

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

maaoowz  
#545970 Nu drar jag bara parallell mellan jordbruket, men en vanlig fullgödsel NPK borde väl funka bra i skog?

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

rokon  
#545973
maaoowz skrev:Nu drar jag bara parallell mellan jordbruket, men en vanlig fullgödsel NPK borde väl funka bra i skog?

Fosfor (P) är ju den dyraste ingrediensen så det är ju endast ide´ på marker där fosfor krävs, såsom mossar.

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Norrtälje  
#546018
Fredrik Reuter skrev:Inkommen fråga idag: Vart kan man köpa gödsel anpassat för skogsgödsling i mindre mängd?


Den naturliga följdfrågan är såklart vad är lämpligt gödsel för skogen och där vill jag vara den första att påtala det motstridiga i extra kväve då kvalitén sjunker i gödslade barrträd pga deras cellstruktur. Bara min gissning förstås men med bättre mätteknik i framtiden tror jag frodvuxet barr inte kommer betalas lika bra som idag.

Lövträd ser jag som mål om man ska anstränga sig med åtgärder för att förbättra jorden man har i skogen idag. Kan man höja pH i skogen motverkar man podsolering och får en ökad biologisk aktivitet med allt vad det medför och en bättre ståndort för löv, därefter kan man tänka på gödsling och hur man kan fixera och få in kvävet i skogsgrödan eller om man helt enkelt har tillgång till stallgödsel lokalt.

Det är den ekologiska och långsiktiga approachen jag personligen ser men vill man dock pröva gödsla barrträden man har idag med en mindre mängd prillad gödsel finns ju också kalksalpeter som ett möjligt alternativ till de redan listade, det sänker inte pH som ammonium och urea, är prissatt i det lägre spannet och finns överallt.
Inga kemgödsel är dock längre särskilt billiga och fosfor är bristvara så lokalekologi blir alltmer viktigare.
Jag vill se ett samlat grepp om vedaskan i värmeverken, det vore en god början.

måste det vara skogsgödsel eller finns det produkter för ex lantbruket som fungerar likvärdigt som skogsgödsel från ex Yara?


Att jordbruk och skogsbruk skulle på något sätt hänga ihop har jag erfarit tycks provocera en del här :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).