Gallring

Gallring Gudrunskog

19 inlägg 8320 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring Gudrunskog

hramne  
#531519 Tänker att det ska gallras 4 ggr vart 4e år (ca 17, 21, 24 år)
Efter sista gallringen bör det vara 400-500 stammar/ha. Det blir nog mest pallkubb vid kommande gallringar.
Sen får dom växa till sig till 45-50 år. Då är dom riktigt grova och kärnan har vuxit till sig (hoppas jag).
Stamkvistar så högt det är praktiskt (6m eller kanske mer)
Hoppas på att det finns köpare av fint virke om 30 år

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring Gudrunskog

hramne  
#531523
Werner85 skrev:Intressant, hängnade ni in de eller har ni lågt vilttryck?

Inte hägnat.
Normalt betestryck (= ganska högt)
Viltskadorna varierar. Vissa delar har inga skador, i andra där djuren trivs är det skador på nästan varje träd.
Många plantor blir nedbetade och blir buskiga. Men det tycks som att de hämtar kraft och sedan växer de snabbt ett par meter under några år och då är de ovanför betningshöjd. När jag sedan röjer bort dubbelstammar och fula grenar, läker dom sig till snygga träd som strävar rakt uppåt.
Efter sistagallringen ska det bara vara 400-500 stammar/ha, så det finns utrymme att ta bort många skadade träd i röjning och förstagallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring Gudrunskog

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531887 Företaget jag jobbade på innan sommaren började gallra lärk efter Gudrun förra året. Den markägaren hade ungefär 60ha som skulle delas upp på ett par år.

Gallrades ett bestånd nu i höst med en medelstam på 0.06.

Användarvisningsbild

Re: Gallring Gudrunskog

hramne  
#535220 Bild på en del av beståndet. Taget 19nov när skotningen var klar.
Har använt Mavic Air och Dronedeploy
1543009436_gallring_lark.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).