Traktorer och processorer

Tumskruvar

12 inlägg 4618 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tumskruvar

amilack63  
#531577 Hej var och vet man vilken tum man ska ha på skruvar och bultar jag köpte på Biltemas sexkantiga bultar skruvar men det visar sig att min grålle ska ju ha tumskruvar



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

Vardon  
#531581 Mäta med skjutmått och gängtolk

Köpa på sig ett par satser och pröva. Brukar vara unc gängor

Avatar Fallback

Re: Tumskruvar

Ldsaren  
#531592 Oftast är det unf tum fingänger

Avatar Fallback

Re: Tumskruvar

Brorsan  
#531593 Dom vanligaste är UNC 3/8 tum ca 9,5mm, UNC 7/16 tum ca 11mm, UNC 1/2 tum ca 12,5mm.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

JohannesG  
#531594 Gå till någon välsorterad järnhandel om du har någon. Då har de förhoppningsvis hemma ett begränsat sortiment. Där kan du åtminstone identifiera med 100% säkerhet vilken dimension det är. Förhoppningsvis även få med dig skruv hem.

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

Göt  
#531600 Beror lite var dom sitter på grållen en del är fingängat också unf. Om du hittar en verkstadshandbok så tror jag att det står vad det är för bultar. Kan om du har tur hitta en och ladda ner på Maskinisten.net

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531681
1541194748_unftap.jpg
1541194748_unctap.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531686
Göt skrev:Beror lite var dom sitter på grållen en del är fingängat också unf. Om du hittar en verkstadshandbok så tror jag att det står vad det är för bultar. Kan om du har tur hitta en och ladda ner på Maskinisten.net

Jag kollade snabbt igenom de två engelska verkstadsmanualer jag har och där står inte mycket om gängor men däremot väldigt många åtdragningsmoment. Den enda gänga jag hittade var skruven för urtappning av hydraulolja.

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

rokon  
#531732 På något museum kan man kanske finna en tumskruv https://sv.wikipedia.org/wiki/Tumskruv
ursäkta kunde inte låta bli

Avatar Fallback

Re: Tumskruvar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531743 Vad är problemet egentligen? Har någon snott alla skruvar och muttrar?

MN

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

Göt  
#531775 fergusonklubben grålle brukar ha grålledoktorer som kan allt om grållar, kanske du kan få hjälp där

Användarvisningsbild

Re: Tumskruvar

Göt  
#531867 hittade på den här sidan från reservdelsfirma i England och där hittade jag dimensioner på bultar lite här och där hoppas att det kan hjälpa dej. Har förstått att många handlar från den här firman https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... uson__TE20

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).