Före och efter jobbet

Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

16 inlägg 24787 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Torbjörn Johnsen  
#531373 Jag hittade en intressant bok om flottningen på Klarälven. Eller närmare bestämt en sanslöst nördig djupdykning i den båtflotta som användes i Klarälvsflottningen! De legendariska Lusten-båtarna som ända fram till tidigt 1990-tal utgjorde en unik del av Karlstads stadsbild.

1541070620_img_4819.jpg


Boken Beskriver lite av Klarälvens flottningshistorik och tar speciellt upp den roll som sjön Lusten i Deje/Mölnbacka spelade i flottningen. Lusten blev även namnet på många av flottningsbåtarna (Lusten 1, Lusten 2, Lusten 3 osv) och en del fanns i flera generationsversioner där en nyare båt med Sefflemotor (tändkula) ersatte ett gammalt skrov byggt för ångmaskin.

Boken går verkligen på djupet i båtarnas historia och för den som är det minsta lilla intresserade av skogshistoriam flottning, gamla båtar eller motorer hittar här en riktig guldgruva.

När man sedan ser vem som skrivit boken kan man inte undgå att bli ännu mer imponerad:
Helena Lundgren Landin är utbildad i konstvetenskap men blev svårligen "Båtbiten" när hon en tid jobbade i flottningsmuséet i Dyvelsten i Värmland. Så nu har hon även en skepparexamen, en maskinistexamen och jobbar till vardags med underhåll av gamla flottningsbåtar på företaget Pråmkompaniet.

Med hjälp av många intervjuer med personer som varit med under flottningseran och med ett omfattande grävande i arkiv och olika källor har hon lyckats sammanställa och bevara en intressant del skogshistora: Flottningsbåtarnas historia.

För de riktiga entusiasterna arrangeras "Flottningsbåtens dag" i juli varje år och då kommer gamla bevarade flottningsbåtar från land och rike. Jag ska lägga upp datum och plats för detta så snart jag vet. Tyvärr finns inte så mycket lämningar bevarade i Sverige efter älvflottningen utan det mesta är rivet. Speciellt när det gäller skiljen och andra delar av den omfattande verksamheten som skedde i nedre delarna av Klarälven. Vill man se spår efter flottningen kan man t ex besöka "Fetsund Lenser" strax söder om Lilleström i Norge.

I Sverige finns bl a Flottningsmuséet i Dyvelsten vid Klarälven norr om Karlstad. Tyvärr är det inte öppet och Värmlands Muséum som drivit/äger Flottningsmuséet har i nuläget inte finansiering att få igång det igen. Det kan jag tycka är en skandal i ett skogslän som Värmland där flottningen haft en så stor betydelse för skogsindustrins utveckling. Dags för lite crowdfunding? Fram med börsen Storaenso, Billerud-Korsnäs, Moelven m fl!

Helena jobbar inte bara med båtmekande utan hon föreläser också om flottning och flottningshistoria. Jag tycker att det skulle vara intressant att försöka få till en träff i vår/sommar och lyssna på ett sådant föredrag och kanske se några av båtarna också.

1541070604_img_4820.jpg


Boken Lustenbåtarna på Klarälven är rikt illustrerad med bilder och ni som är intresserade av att läsa detta praktverk hittar det här:
https://www.bokus.com/bok/9789188435606 ... klaralven/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Göt  
#531420 Bra att man skriver en sådan bok, tyvärr finns det ingen om flottningen i Dalälven, fast en del av båtarna finns kvar och man brukar fira Lidvalls båtens dag i Leksand på somrarna (ett varv som byggde båtar till b.la flottningen.)

Avatar Fallback

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Palakangas  
#531421
Göt skrev:Bra att man skriver en sådan bok, tyvärr finns det ingen om flottningen i Dalälven, fast en del av båtarna finns kvar och man brukar fira Lidvalls båtens dag i Leksand på somrarna (ett varv som byggde båtar till b.la flottningen.)

Finns en utmärkt bok om flottningen på Dalälven. Heter Flottningen på Dalälven.

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Torbjörn Johnsen  
#531424
Göt skrev:Bra att man skriver en sådan bok, tyvärr finns det ingen om flottningen i Dalälven, fast en del av båtarna finns kvar och man brukar fira Lidvalls båtens dag i Leksand på somrarna (ett varv som byggde båtar till b.la flottningen.)


Många av de mindre båtarna som användes på Klarälven byggdes av just Lidwall och söner i Leksand. Bl a en "traktorbåt" som byggdes efter kanadensisk modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

rokon  
#531512 Kan väl nämna båt nr 262 http://lidwallsbatar.se/nr%20262.html då som jag var ägare till i ca 10 år. Bröt en hel del is med henne samt använde den till färd på öppet hav :surp: till min Stuga på prästgrundet. Nu är det så att skrovets spant på båten har en rund form som gör att båten lätt kommer i en obehaglig snabb rullning redan vid krabb sidsjö.

Min första färd ut på havet fick avbrytas båten upp på slipen samt de blå fendrarna av Norskt fabrikat monterades vid vattenlinjen, Nu dämpades den axelererande farliga självrullningen och båten betedde sig som båt även på öppet hav.

Däremot var skrovforen helt idealisk vid gång i is hur man än stod på och körde med isblock på 2dm tjocklek så slog aldrig isen i propellern hur man än körde frammåt . Man kunde köra upp båten på isen så att man fick kämpa med att tvinga båten att rulla och backa för att lossna igen visst vid backning så tog man det försiktigt när det väl släppte. OBS båten hade ej någon skyddskorg runt propellern och det behövs ej heller.

Den direktinsprutade 3 cylindriga luftkylda dieselmotorn av fabrikat Lister var en fantastiskt fin maskin snål, driftsäger bygd för komntinuerlig drift med separata insprutningspumpar för varje cylinder, lägger en av kör du med 2 cylindrar lägger 2 av kör du med en cylinder, nåväl inget lägger av utan det fungerar. Mkt tungt svänghjul, gången påminde om tändkulemotor.


När jag hade henne var däcket liksom när Söderhamns hamn var ägare grönt, skrovet grått men jag hade en målad rak vattenlinje till den då svarta bottenfärgen.

Innan jag sålde båten lät jag ett företag som hade ytbehandlat militärens natoklassade pontonbroar med en sprutförsinkning med smältande droppar av en blandning med zink och aluminium ge båten samma behandling under vattenlinjen efter blästring.

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Göt  
#531517
Palakangas skrev:
Göt skrev:Bra att man skriver en sådan bok, tyvärr finns det ingen om flottningen i Dalälven, fast en del av båtarna finns kvar och man brukar fira Lidvalls båtens dag i Leksand på somrarna (ett varv som byggde båtar till b.la flottningen.)

Finns en utmärkt bok om flottningen på Dalälven. Heter Flottningen på Dalälven.


Tack det visste jag inte den ska jag försöka att hitta på :-bd 🤗

Avatar Fallback

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Palakangas  
#531522
Göt skrev:
Palakangas skrev:
Göt skrev:Bra att man skriver en sådan bok, tyvärr finns det ingen om flottningen i Dalälven, fast en del av båtarna finns kvar och man brukar fira Lidvalls båtens dag i Leksand på somrarna (ett varv som byggde båtar till b.la flottningen.)

Finns en utmärkt bok om flottningen på Dalälven. Heter Flottningen på Dalälven.


Tack det visste jag inte den ska jag försöka att hitta på :-bd 🤗

Flottningen i Dalälven heter den. Gösta Hellstrand, den siste flottningschefen skrev den.

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Göt  
#531597 Här kommer en länk om Lidwallsbåtarna kan vara intressant i sammanhanget http://www.lidwallsbatar.se/ :-b

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Skoghall  
#532329 Kan även tipsa om Facebookgruppen Svenska flottningsbåtar :-)

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Göt  
#532360 Tack 🤗 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Skoghall  
#541851 Tips! Tisdag 29 januari kl. 18.00 hålls en föreläsning om Lustenbåtarna på Sjöhistoriska museet i Stockholm

https://www.sjohistoriska.se/besok/kalender/lusten

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Torbjörn Johnsen  
#542015 Trevligt!
Jag såg att Forshaga kommun vill väcka liv i Flottningsmuséet i Dyvelsten igen. Tyvärr var det en låst artikel på NWT. Vet du mer om det här @skoghall ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Skoghall  
#542698 Nej jag vet inget om det, men nån har lagt ut ett foto av artikeln i facebookgruppen Svenska flottningsbåtar ifall du vill läsa.

Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

Torbjörn Johnsen  
#547377 Påminner om denna intressanta afton för er som befinner er i huvudstaden på tisdag 29 januari nästa vecka.
Helena Lundgren Landin som skrivit boken som den här tråden handlar om kommer till Sjöhistoriska muséet och berättar om Lustenbåtarna och Klarälvsflottningen.

Mer info hittar ni här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturhistoriskt praktverk om flottningsbåtar!

johan eriksson  
#567172 Hittade denna tråden av en slump.
Dessa båtar är jäkligt intressanta ur ett industrihistoriskt perspektiv. De användes även i sjöar vid sågverk, även här nere i Småland.
Själv är jag lycklig ägare till en Lidwalls BV4 av sent datum, såldes ny till södra skogsägarnas sågverk i Hjortsberga.
http://lidwallsbatar.se/nr%20745.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).