Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23166 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531386
Sillero skrev:Jo, jag har talat med folk, som bor i de områden i bl.a. Norrland där kalhyggesdriften har pågått i många år, och där kvadratkilometerstora hyggen avlöser varandra. De mår mycket, mycket dåligt.

Kalhuggning av stora områden tillämpades långt tidigare Bergslagen och även i delar av sydvästra Sverige. Inte vet jag om folk hjstoriskt sett mår dåligt där av det skälet?

När det sen gäller hyggesstorlek så är 1 kvadratkilometer = 100 ha och om man går tillbaka till 1970-talet och första åren på 1980-talet så gjordes en del väldigt stora hyggen. Men numera handlar det om helt andra storlekar. Medelhyggena i Norrland var enligt Skogsstatistisk årsbok 2014 bara 6-10 ha beroende på vilket län man tittar på, alltså långt från de 100 ha du pratar om.

Det är nästan alltid bättre att leta reda på fakta istället för att tro sig får höra sanningen från människor som mår dåligt.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531388 Dina ord klingar ihåligt, Sillero...

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#531391 Följer lite grupper på Facebook där svartvita bilder från olika samhällen läggs upp, gemensamt där brukar vara öppna landskap och att vartenda träd är ned hugget. Står man på samma plats igen och tar en bild med mobilen så syns skog överallt knappt utan spår av gamla tiders avverkning.
Vid gruvan jag arbetar lär i stort sett all skog ha huggits ned för att elda och spräcka berget när det begav sig, idag kan man se nya hyggen lite här och var bland all skog som återuppstått.

Omloppstiden är lång men kanske är människor lite otåliga utan tanke på att skogen i stort sett är återställd inom en överskådlig tid?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531394
Niking skrev:Sillero! Skogsägaren får idag sina huvudsakliga skogsinkomster från just virkesproduktion. Alltså är det just virkesproduktionen som styr (och som ska styra) dagens skogsbruk. Svårare än så är det inte. Å de stora pengarna inom skogsbruket finns idag i slutavverkningen.

Först den dagen då skogsägarna tjänar mer pengar på att göra sin skog "vacker" för turister och allmänhet, än på dagens trakthyggesbruk, blir det dags att byta inriktning på skogsbruket. Inte förr.

Och ja, även skogsägaren behöver få en ordentlig avkastning på sin nedlagda arbetstid och sitt bundna kapital, bl.a. för att kunna betala av på lån, kunna göra nya investeringar, samt för att kunna få ut en lön.

Att kräva att skogsägarna utan vederlag ska sluta med att avverka sin skog, är ju precis lika konstruktivt som om din arbetsgivare plötsligt skulle kräva att du skulle jobba gratis (eller möjligtvis få en indisk arbetarlön). För du är väl inte girig, eller?
Niklas


Jag har väl aldrig sagt att ni ska sluta bruka skogen. Vad jag framhållit i hela tråden är att det vore önskvärt att andra miljövänligare brukningsmetoder införs i skogshanteringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531398 @sillero
Vad uppfattar du som miljövänligare brukningsmetoder?

De flesta som kräver det brukar förr eller senare klaga på kalhuggning, men utan att klart och tydligt säga vad som vore okay. Och om de "miljövänligare" alternativen är mycket dyrare, vem ska stå för kostnadsökningen? Ska staten subventionera i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

plax  
#531400 Rätta mig om jag har fel, bor ju trots allt på andra sidan viken. Kan man inte räkna det som att det finns 2 varianter av trakthyggesbruk i Sverige? Den skog som skogsbolagen äger och den som privata äger. Skogsbolagens hyggen blir ofta mycket stora men den privatägda är betydligt mindre enheter och sköts mera som ett bankkonto.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531403 Nej, det finns ingen sån tydlig skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531411
Sillero skrev:Sedan måste jag få tillägga att jag är naturligtvis inte emot skogsavverkning, men jag tycker att brukandet av våra skogar kunde ske lite mer med tanke på miljön.


Vadå våra skogar? Skogen tillhör faktiskt den lagfarna markägaren och ingen annan!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531415
Sillero skrev:
Niking skrev:Sillero! Skogsägaren får idag sina huvudsakliga skogsinkomster från just virkesproduktion. Alltså är det just virkesproduktionen som styr (och som ska styra) dagens skogsbruk. Svårare än så är det inte. Å de stora pengarna inom skogsbruket finns idag i slutavverkningen.

Först den dagen då skogsägarna tjänar mer pengar på att göra sin skog "vacker" för turister och allmänhet, än på dagens trakthyggesbruk, blir det dags att byta inriktning på skogsbruket. Inte förr.

Och ja, även skogsägaren behöver få en ordentlig avkastning på sin nedlagda arbetstid och sitt bundna kapital, bl.a. för att kunna betala av på lån, kunna göra nya investeringar, samt för att kunna få ut en lön.

Att kräva att skogsägarna utan vederlag ska sluta med att avverka sin skog, är ju precis lika konstruktivt som om din arbetsgivare plötsligt skulle kräva att du skulle jobba gratis (eller möjligtvis få en indisk arbetarlön). För du är väl inte girig, eller?
Niklas


Jag har väl aldrig sagt att ni ska sluta bruka skogen. Vad jag framhållit i hela tråden är att det vore önskvärt att andra miljövänligare brukningsmetoder införs i skogshanteringen.


Miljöhänsyn brukar kosta, frågan är bara vem som ska betala för merkostnaden, den som uttryckligen kräver mer hänsyn, markägaren eller någon annan?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531418 I mina trakter var skogen så ödelagd på 1700-talet så att hyttorna fick flyttas för att kolveden var slut. Djur betade överallt och om något råkade växa upp någonstans så högg människorna ner det till bränsle och stängselstolp. Efter laga skiftet 1837 blev det lite bättre när varje markägare fick hand om en egen bit. Efter 1905 blev det återväxtplikt och det har aldrig funnits så mycket skog som nu. Så inte mår jag dåligt över 1700-talets kilometer- om inte milsvida hyggen.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531423 @Sillero hur ser du på de som t.ex har resande som fritidsintresse. Är inte onödiga utsläpp av växthusgaser ett större hot mot växtligheten i skogarn än dessa körskador vilket därmed skulle se som värre våldtäkter?

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531433 Nu blandar vi äpplen och päron @ocke men växthusgaser är bra för skogen. Varmare klimat och mera CO2 gör att det växer som attan! Så finns det andra avigsidor

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531438
Skogsola skrev:Nu blandar vi äpplen och päron ocke men växthusgaser är bra för skogen. Varmare klimat och mera CO2 gör att det växer som attan! Så finns det andra avigsidor


Nja, forskningen är väll lite spretig i frågan. Men ett varmare( eller kallare) klimat pga CO2 lär ha stor påverkan på hur växtligheten och den biologiska mångfalden kommer se ut. Kanske blev ett slag under bältet men är så trött på allt gnäll från stadsbor om miljöförstöring när man i andra stunden utan att blinka flyger världen runt på bekostnad av klimatet.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Mellberg  
#531607
Sillero skrev:Jag startade tråden ”Bilder från det s.k. moderna skogsbruket” för någon dag sedan. Kommentarerna och länkhänvisningarna i tråden har varit många; intressanta och givande. Sammanfattningsvis är dock mitt intryck att uttaget av skogsråvaran från våra skogar kommer att fortsätta på samma brutala vis som vi ser i dag. Inga innovationer, som skulle skona skogsmiljön, har sett dagens ljus. I varje fall inga som slagit rot hos skogsägarna. Våldtäkten fortsätter.
Det talas om skogsägarnas kärlek till sina skogar. Pyttsan! Varför skulle de då i så fall "vårda" sina skyddslingar på ett så "brutalt" sätt som kalhuggning och markberedning innebär? Nej, profiten går före allt. Finns det då inte ett litet uns av eftertänksamhet och humant tänkande hos skogsfolket, frågar jag?
Bruka skogen, men på ett "mildare" sätt!!


Tala om vem du är "Sillero", istället för att uppträda som ett troll. Privata skogsägare går inte att dra över en kam. Angriper du kommunskogar, regionskogar, heliga prästskogar eller våra gemensamt ägda statliga skogar samt skogsindustriskogar ägda av kapitalister?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#531611 Nja Mellberg han är inget troll och han har i en annan tråd ursäktat sig för ordvalet. Lars Efraimsson
Karlstad heter han som han uppgivet på tidigate tråd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).