Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23174 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

Sillero  
#531339 Jag startade tråden ”Bilder från det s.k. moderna skogsbruket” för någon dag sedan. Kommentarerna och länkhänvisningarna i tråden har varit många; intressanta och givande. Sammanfattningsvis är dock mitt intryck att uttaget av skogsråvaran från våra skogar kommer att fortsätta på samma brutala vis som vi ser i dag. Inga innovationer, som skulle skona skogsmiljön, har sett dagens ljus. I varje fall inga som slagit rot hos skogsägarna. Våldtäkten fortsätter.
Det talas om skogsägarnas kärlek till sina skogar. Pyttsan! Varför skulle de då i så fall "vårda" sina skyddslingar på ett så "brutalt" sätt som kalhuggning och markberedning innebär? Nej, profiten går före allt. Finns det då inte ett litet uns av eftertänksamhet och humant tänkande hos skogsfolket, frågar jag?
Bruka skogen, men på ett "mildare" sätt!!


Senast redigerad av Sillero tor 01 nov 2018, 13:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#531343 Vi är nog ganska många som använder 4-hjuling eller en liten traktor med vagn för att köra ut virke för att undvika spårbildning.
Finns en del som inte avverkar öht och där går det knappt att ta sig fram. Finns väldigt många fina skogar men har man skygglappar på så ser man dom inte.

Klart som tusan att pengar måste in också för jag som pensionär har inte råd att låta skogen ruttna ner.
Gjordes ju en fråga hos Södra med markägarna om dom velade ha mindre maskiner i skogen och majoriteten ville det.

Tråkigt att ditt tonläge i skrift har blivit så mycket sämre med anklagelser hit och dit.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531344 Jordbrukarna hudflänger och knivrispar sina marker också så att grödor ska växa och Sillero och alla andra får mat på bordet. Inget konstigt med det. Stadsfolket asfalterar sina marker. Det borde vara värre.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

maltex  
#531345 Skulle vara kul att se bilder på det omoderna skogsbruket,typ mellan 400talet till 1850talet. Vilken naturhänsyn visades då? Om man tar ett fångstgropssystem som är flera kilometer långt vad kallade man såna innan dom blev fornlämningar.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vilsten  
#531351 Blir ledsen när jag läser det här Silero, tyckte du hade en trevlig ton och kändes genuint intresserad. Men nu har du gjort en hel omvändning i samtalsretoriken.

Jag ska inte lägga mer energi på någon som inte vill lyssna. Vill dock avsluta med att säga att det står dig fritt att köpa skog och sköta den som du vill. Har du inte råd? Ja, då får du gå till banken och låna ett par miljoner som vi andra har gjort!

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vardon  
#531353 Tack sillero. Dina ord har precis lyft ett stort ångestladdat ok från mina axlar.

Har ett Område ca 7 ha som jag hittils inte velat ta ner, för att det är gammal skog och jag vill inte köra sönder den fina marken.

Samtidigt varnar varenda inköpare mig att du kommer nog inte få ta ner det den dag du vill. Granen i beståndet torkar och ruttnar.

Där har du min ångest. Ju längre jag väntar kommer jag inte få göra något men desto mer unik blir skogen.

Men eftersom du precis upplyste mig om att jag bara tänker på profiten så åker det hela fadderrullan. Planenen innan var att tallen kommer ändå kunna vänta ut människans små nycker och jag har tillgång till kvalitetstimmer när jag behöver något.

Kanske visar jag bilderna på hygget sen så kan du med stolthet säga : detta hygge fixade jag sillero, genom trångsynhet och att dömma folk på
förhand.

Grattis!

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531354 Sillero! Skogsägaren får idag sina huvudsakliga skogsinkomster från just virkesproduktion. Alltså är det just virkesproduktionen som styr (och som ska styra) dagens skogsbruk. Svårare än så är det inte. Å de stora pengarna inom skogsbruket finns idag i slutavverkningen.

Först den dagen då skogsägarna tjänar mer pengar på att göra sin skog "vacker" för turister och allmänhet, än på dagens trakthyggesbruk, blir det dags att byta inriktning på skogsbruket. Inte förr.

Och ja, även skogsägaren behöver få en ordentlig avkastning på sin nedlagda arbetstid och sitt bundna skogskapital, bl.a. för att kunna betala av på lån, kunna göra nya investeringar, samt för att kunna få ut en lön.

Att kräva att skogsägarna utan vederlag ska sluta att avverka sin skog, är ju precis lika konstruktivt som om din arbetsgivare plötsligt skulle kräva att du skulle jobba gratis (eller möjligtvis för en indisk arbetarlön). För du är väl inte girig, eller?
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 03 nov 2018, 11:15, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sne4  
#531355 Det kom aldrig något svar på hur du förvaltar din mark Sillero.

När du nu ändrat ton läget i skrift, så blir det än mer ntressant med frågan. För att ändra tonläget själv:
Är det så enkelt att du har ingen skog, inga ekonomiska intressen för att äga skog och bara vill dyvla på andra dina "skogsromantiska" idéer på andras bekostnad.

Köpeavtal går att upprätta, hur mycket är du villig att betala för att få förvalta X ha efter en egen princip?
Eventuellt skulle vi kunna diskutera ett läge i Torsby kommun.

Mycket vad man ser i skogen beror på glasögonen. En nyckelbiotop strax intill mitt hus bedöms det vara "en naturlig skogsbäck". När jag går där ser jag en urrensad bäckfåra som är omledd från ursprungliga dragningen, en fördämning från 1600 talet och gamla ekkonstruktioner för gissningsvis dammluckor samt en gammal väg "Ett nytt naturtillstånd" har kommit och gått många gånger sedan 1500-talet. Vad kommer nästa generations "miljöräddare" att vurma för?

Ta av dina knivrisparglasögon, åk på några gallringsdagar och prata med folk där, sen får vi se hur de nya glasögonen fungerar. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Brozzlaren  
#531356 Hade det inte varit för det småskaliga skogsbruket så skulle det inte finnas nån skyddsvärd biotop överhuvudtaget. Det stora felet är att man ser bara biotopen och att den till varje pris ska skyddas. Det är i de flesta fall en eller flera människor som ger och har gett sina liv för dessa områden.
Det är dessa människor som behöver skyddas.
Skogen måste brukas överallt, det är vårt ansvar.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#531358 Som alltid i sådana här diskussioner blir det jobbigt när ens känsloargument möts av fakta och den bistra verklighet vi lever i.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531360
Sillero skrev:Sammanfattningsvis är dock mitt intryck att uttaget av skogsråvaran från våra skogar kommer att fortsätta på samma brutala vis som vi ser i dag. Inga innovationer, som skulle skona skogsmiljön, har sett dagens ljus.


Innan jag kommenterar din sammanfattning – ett råd: Jag vet inte hur gammal du är men om du vill ändra på skogsbruket så finns det i realiteten bara EN riktigt framgångsrik väg och det är att du själv utbildar dig inom skogsbruk och sen påbörjar förändringen inifrån. Om man tittar bakåt så har inga av de stora förändringarna åstadkommits av folk utanför som kritiserat skogsbruket utan det har alltid varit människor som själva var aktiva inom skogsbruket som verkligen har fått igång förändringar. Kunskap är nyckeln och den får man genom att man utbildar sig.

Är skogsbruket brutalt? Ja, det kanske man kan säga och det har det alltid varit fast på olika sätt i olika tider. Numera lyfts ju ofta äldre skogsbruk fram som ett föredöme – yxa, såg och häst istället för skördare och skotare. Det man möjligen glömmer är att äldre tiders skogsbruk var väldigt brutalt mot de som arbetade i skogen, mot både människor och hästar. Var det skonsammare mot "naturen" då? Ja under vissa tider var det skonsammare mot arter som har svårt att klara störningar men det har tidigare funnits perioder då man överavverkat och rentav helt avskogat en del områden. Och tittar du på foton från förr så ser du att i närheten av bebyggelse fanns det normalt nästan inga träd alls eftersom man tog allt som fanns nära till hands till ved och byggnadsmaterial.

Men om det ska gå att diskutera det här på ett seriöst sätt så måste man ta olika delar var för sig. För en gångs skull tänker jag inte kommentera själva skogsskötseln som sådan (vi kommer att fortsätta kalhugga därför att det är ett skötselsystem som fungerar bra för våra boreala skogar) utan jag tänkte resonera lite kring tekniken istället.

Träd är stora och tunga. För att hantera dem på ett säkert sätt krävs stora maskiner. Ju större träd, desto större maskiner. Samtidigt måste maskinerna utformas så att de ger föraren en dräglig arbetsmiljö. Det allra mesta virket som avverkas idag avverkas av någon som har det som sitt jobb och därför kan maskinen inte bara vara utformad för att "skona skogsmiljön" utan den är i första hand en arbetsplats och ska uppfylla de krav vi idag har på säkerhet och komfort i arbetslivet. Dessutom måste både skördare och skotare utformas så att de blir effektiva rent ekonomiskt vilket kräver snabb och effektiv hantering av de träd som ska avverkas. I den delen ligger även att maskinerna kan ta sig fram i skogen på ett enkelt sätt. När det gäller maskiner som används i gallring så måste det dessutom ske utan att de träd som är kvar skadas, varken stammarna eller rötterna.

De som kritiserar skogsbruket lyfter ofta fram fula körskador och får det att låta som om maskinförarna inte bryr sig om att man kör sönder marken. Det man glömmer är att ur maskinförarens synvinkel gör dålig bärighet och djupa spår att det går långsammare och dessutom sliter det på maskinerna. Det finns ingen vinst för den som kör skotaren att köra fast maskinen i meterdjupa hjulspår. Eftersom huvuddelen av maskinlagen är småföretagare som kör på entreprenad åt bolag eller skogsägarföreningar så betyder varje försening pga dålig bärighet att man får svårare att få uppdraget att gå runt ekonomiskt. Ibland gör dessvärre den pressade ekonomin att enskilda maskinförare tar dåliga beslut. Istället för att ta en lång omväg på torrare mark så chansar man på att den blötare marken ska hålla för åtminstone en eller två passager. Ibland fungerar det och ibland går det åt helvete. Fast ibland handlar det om nåt så enkelt som att ingen i förväg visste att det var en fläck med torvmark precis där stickvägen passerade. Det upptäckte inte skotarföraren förrän skotaren plötsligt sjönk ner när 10 cm humuslager förbyttes till 70 cm torv. Och vips blev det djupa hjulspår, sänkt hastighet och sämre ekonomi.

Hur var det då med innovationer? Jodå, vi har idag maskiner med lägre marktryck och det arbetas hårt på att utifrån satellitdata och laserskanning av landskapet ta fram digitala kartor som med väldigt hög upplösning ska kunna tala om i förväg var man inte ska köra i skogen. På sikt kommer det mesta av de körskador som uppstår idag därför försvinna. Däremot kommer man alltid kunna se var en skogsmaskin kört. Det kan man för övrigt se även när en häst kört ut virke.

Men som sagt, vill du påverka skogsbruket – utbilda dig i skogsbruk! Det är bara med kunskap man kan påverka på allvar.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531361 Det vanlig gnället. Kräva att alla andra ska göra saker men inte på bekostnad av sig själv. Inte ens Naturskyddsföreningen lever som man lär med borförklaringen att man måste underhålla gården som om detta vore något nytt för resterande skogsägare. Sverige har unika möjligheter för vem som helst att skapa sin tro på vad som är rätt och fel i skogen eller så väl skapa sin innovationer. Det finns inget som hindrar någon från att köpa en egen skog och bedriva den typ av skogsbruk som man tror på. Det ger mångfald och unika miljöer. Idag begränsas dock denna möjlighet då staten börjar styra och konfiskera skogsmark som passar in i deras bild av vad som är "riktig" skog.
Så frågan är varför du inte visar upp din egen skog och visar hur de alternativa metoderna kan se ut istället för att gnälla på andra? Eller varför inte starta någon typ av crownfounding för att börja köpa upp skog som är "värd" mycket. Möjligheterna är oändlig. Så sluta med gnälladet och visa istället på vad du tycker är bra och hållbart så blir det mycket roligare att diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

sundelius  
#531367 Hej sillero
Sällar mig till övriga som beklagar att du släppt din trevliga ton i diskussionen. Det är en dialog som jag tror är helt avgörande för att vi ska få ett fungerande skogsbruk och biologi. Tyvärr tenderar bägge sidor att ramla in i en känslostyrd pajkastardebatt som inte löser ett smack
Ska med några bilder jag tagit idag på morgonen försöka visa att det ena inte utesluter det andra.
Har precis avslutat en första röjning av ett kalhygge där jag planterat gran relativt glest där jag låter löv komma upp mellan granarna. Ett konventionellt skogsbruk med lite extra hänsyn kan man kanske kalla det.
Bredvid detta område ligger en dal med ett litet vattenfall,där kommer det iallafall inte under min livstid fällas en enda stam. Den är för mångfald och att bara kunna njuta i.

Jag försöker leva av och med naturen och brukar skogen med skonsamma maskiner.
Dock när man kommer till slutaverkning måste jag ta in entreprenörer med större maskiner om jag ska få mat på bordet. Man kan ändå styra påverkan på marken till en viss del. Jag tar tex inte ut grot, markbereder inte och försöker få dit maskinerna när marken bär.
Att döma ut det extra arbete jag och många privata skogsägare med mig gör för att leva med skogen är orättvist
IMG_20181101_101058_368.jpg
$matches[2]
$matches[2]

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531380
halvproffs skrev:Vi är nog ganska många som använder 4-hjuling eller en liten traktor med vagn för att köra ut virke för att undvika spårbildning.
Finns en del som inte avverkar öht och där går det knappt att ta sig fram. Finns väldigt många fina skogar men har man skygglappar på så ser man dom inte.

Klart som tusan att pengar måste in också för jag som pensionär har inte råd att låta skogen ruttna ner.
Gjordes ju en fråga hos Södra med markägarna om dom velade ha mindre maskiner i skogen och majoriteten ville det.

Tråkigt att ditt tonläge i skrift har blivit så mycket sämre med anklagelser hit och dit.


Jag ber väldigt mycket om ursäkt för mitt hårda ordval. Varför blev det så. Jo, jag har talat med folk, som bor i de områden i bl.a. Norrland där kalhyggesdriften har pågått i många år, och där kvadratkilometerstora hyggen avlöser varandra. De mår mycket, mycket dåligt. Sedan måste jag få tillägga att jag är naturligtvis inte emot skogsavverkning, men jag tycker att brukandet av våra skogar kunde ske lite mer med tanke på miljön. Det är vad jag försökt säga genom hela tråden. Bruka skogen, men på ett mildare sätt! Jag ber än en gång om ursäkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vardon  
#531385 Pröva ta en planka och slå i en spik i den.

Dra sen ur den.

Spåret efter spiken kommer finnas kvar....

Speciellt som du verkar be om utsäkt för att folk blir förbannade men inte verkar vilja förstå varför eller ändra det.

Och i denna tråd har du inte alls försökt säga att man ska bruka med andra metoder, bara att vi skogsägare bara tänker på profiten.

Tycker dessutom ordvalet med våldtäkt är rent utsagt osmakligt. mot de människor som råkar ut för ett fruktansvärt brott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).