Öppna kategorin

Manuell fällning på Youtube

12 inlägg 3061 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell fällning på Youtube

vainio88  
#531150 Hej!
Vet inte om den här tråden hör hemma här eller om det finns liknade trådar i så fall ta gärna bort den här eller flytta den!

Jag brukar titta på youtube klipp där folk fäller stora träd med motorsåg och har lagt märke till att i filmer från andra länder använder dom andra tekniker än jag fått lära mig. Jag är absolut ingen proffshuggare men jag har motorsågs körkorten A,B,C och jobbat några år i skogen.

I många klipp har jag lagt märke till att dom sågar underskäret först i rikskäret och att dom oftast börjar såga bakifrån fällskäret och slår kilen vart efter dom sågar. Ofta sågar dom fällskäret över riktskäret så trädet faller av stubben istellet för att följa med brytsmånen ner alt börjar såga högre upp och sen snett ner mot riktskäret och lämnar väldigt tjock brytsmån.

Jag fick lära mig att rikta trädet genom att såga riktskäret ovanifrån och sen göra instick bakom brytsmånen och såga mig bakåt för att inte klämma sågen sen slå i kilen lite lätt innan jag sågar klart det sista för att det inte ska bli för hög spänning i trädet och minska risken att såga i kilen.

Jag undrar om jag fått lära mig fel eller en amatör teknik och finns det mer professionella tekniker som är bättre vid fällning av riktigt grova träd? Vad är fördelarna med dessa tekninker. Kommentarerna till klippen brukar ofta vara i stil med, han är ett proffs, han vet verkligen vad han gör, fantastisk teknink. Ser dock sällan dom här sågteknikerna i svenska klipp.

Ursäkta för rörig och svår tolkad text men hoppas någon har tid och lust att förklara då jag vill lära mig mer



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

erm  
#531152 Frågar du mig så är det rätt att göra så som du lärt dig enligt den "svenska modellen" börja med riktskäret ovanifrån.
Man ser många ganska enligt mig konstiga sätt att fälla träd på Tuben :) Om man gör tex insticksskäret ovanför undersidan på den horizontella delen på riktskäret förlorar man mycket av trädets styrka och därigenom säkerhet (detta ser man mycket på tuben). Trädet är ganska dålig på att ta skuvspänning vilket uppstår i denna situation.

Mer info här: http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... dfallning/

Användarvisningsbild

Re: Manuell fällning på Youtube

anersimyra  
#531155 Tekniken med instick används förstås i andra delar av världen beroende på situationen. Det omvända riktskäret ( Humboldt ) används b.l.a för att det är mer praktiskt på riktigt grova träd, dessutom för att inte förlora den lilla ” tårtbiten ” i rotstocken. Att lägga fällskäret högt har flera orsaker, ett av skälen är att riktigt långa träd som under fallet träffar omgivande träd med den metoden i mindre utsträckning riskerar att skjutas bakåt och träffa fällaren.

Användarvisningsbild

Re: Manuell fällning på Youtube

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

erm  
#531167 Så bra de skriver ju i princip samma som Sverige lär ut :) Riktskär, underskär fällskär :) Sen hur tårtan ser ut kan ju variera även i Svedala beroende på om du fäller uppför eller nerför etc

Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

vainio88  
#531168 Tack för att ni tar er tid att förklara för en glad amatör! Kul att få namn på de olika teknikerna. Med ”tårtbit” menar du då biten som blir när man sågar riktskäret?
Hur siktar man när man sågar horisontella skäret först(ursäkta om det är en dum fråga). Om man lägger fällskäret över riktskäret tycker jag det blir som en klack istället för en brytsmån vilket gör att trädet faller fritt istället för att följa brytsmånen som ett gångjärn. Fäller man i mot lut och behöver kila ordentligt har jag fått för mig att man tappar styrkan alt funktionen med brytsmånen så trädet riskerar att gå bakåt om lägger fällskäret över riktskäret, har jag förståt fel?

Har alltid trott att det varit säkrare att såga med instick i våg med riktskäret och säkert hörn om jag varit osäker för att kunna stå och slå kil/kilarna snett bakifrån och när trädet börja gå kunna släppa släggan och gå då jag redan står åt de håll jag ska gå.

Inser att jag har mycket att lära och kul att ni vill dela med er av era kunskaper!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

erm  
#531171 Precis med tårtbit menar jag den bit man skär loss. Sedan får man skilja på ett träd som lutar och om marken den står på lutar. Om man skall fälla ett träd har motlut (lutar åt fel håll i förhållande till fällriktning) gör man i princip som ett rakt träd men jobbar med kilar. man måste dock vara noga med att man inte skadar brytmånen. Skall du fälla ett träd i nerförbacke tex så kanske du inte vill att trädet skall fara iväg ner för backen, det kan man förhindra genom att öppna riktskäret så trädet faller ner och landar på backen innan brytmånen går av. Var det begripligt? :)

Användarvisningsbild

Re: Manuell fällning på Youtube

anersimyra  
#531188
vainio88 skrev:Tack för att ni tar er tid att förklara för en glad amatör! Kul att få namn på de olika teknikerna. Med ”tårtbit” menar du då biten som blir när man sågar riktskäret?
Hur siktar man när man sågar horisontella skäret först(ursäkta om det är en dum fråga). Om man lägger fällskäret över riktskäret tycker jag det blir som en klack istället för en brytsmån vilket gör att trädet faller fritt istället för att följa brytsmånen som ett gångjärn. Fäller man i mot lut och behöver kila ordentligt har jag fått för mig att man tappar styrkan alt funktionen med brytsmånen så trädet riskerar att gå bakåt om lägger fällskäret över riktskäret, har jag förståt fel?

Har alltid trott att det varit säkrare att såga med instick i våg med riktskäret och säkert hörn om jag varit osäker för att kunna stå och slå kil/kilarna snett bakifrån och när trädet börja gå kunna släppa släggan och gå då jag redan står åt de håll jag ska gå.

Inser att jag har mycket att lära och kul att ni vill dela med er av era kunskaper!
siktlinjer har i stort sett alla moderna sågar även på svänghjulskåpan som förstås får användas när man börjar med det undre riktskärssnittet. Att lägga fällskäret högt ska göras med försiktighet av b.l.a det skäll du själv nämner. Men fäller man uppför och vill förhindra att trädet far av stubben och glider bakåt får man lägga fällskäret högre upp. Men det är förstås långt ifrån någon idiotsäker metod och ska enbart användas på mindre träd och där du själv har en ” idiotsäker ” reträttväg. Vid fällning uppför får man förstås ta hänsyn till trädets växtsätt, terrängens utseende och även anpassa stubbhöjden utifrån detta. Vid metoden ” säkra hörnet ” får du vara uppmärksam om träden är riktigt höga och har klen diameter och har lutningen i fallriktningen, gör man brytmånen 10% av bhd på ett sådant träd vill gärna brytmånen brista och klämma fast sågen.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

vainio88  
#531194
erm skrev:Precis med tårtbit menar jag den bit man skär loss. Sedan får man skilja på ett träd som lutar och om marken den står på lutar. Om man skall fälla ett träd har motlut (lutar åt fel håll i förhållande till fällriktning) gör man i princip som ett rakt träd men jobbar med kilar. man måste dock vara noga med att man inte skadar brytmånen. Skall du fälla ett träd i nerförbacke tex så kanske du inte vill att trädet skall fara iväg ner för backen, det kan man förhindra genom att öppna riktskäret så trädet faller ner och landar på backen innan brytmånen går av. Var det begripligt? :)


Jag tror jag förstår, men för att öppna riktskäret behöver jag väll inte börja med det horisontella skäret? Tack för tipset ska ta med mig det om jag fäller i nerförsbacke!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

erm  
#531197 Jag börjar alltid med riktskäret (flack vinkel minst 70 grader) och justerar det horisontella skäret efter hur lutningen på marken ser ut där trädet står.

Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531205 En variant med snedställt nedre fällskär

Avatar Fallback

Re: Manuell fällning på Youtube

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531206 De gamla rekommendationerna föreskrev att högt fällskär gjorde trädet lättare att bryta ner. Tror det ligger en del sanning i det men det lärs inte ut eftersom riskerna ökar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).