Bilar

Framtidens drivmedel för våra fordon

99 inlägg 34052 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531119 Tänkte mig en tråd som fokuserar mer på det som kommer än det som till äventyrs ska dö :wink:

Fyll väldigt gärna på med inspel, tankar och länkar kring allt som rör bränsle för våra fordon. Inte minst de som ska gå i skogen och på åkern.

Skrivs massor nu om nya fossilfria drivmedel, inte minst fossilfri diesel i olika varianter. Flera fordonstillverkare godkänner helt eller delvis fossilfri diesel med garanti.

På gassidan är det lite tyst men vi kanske ska räkna in bränsleceller där, eller?

Batteribilarna är ju välbekanta och firar framgångar idag. Bra är att diskussionen börja bli lite mer nyanserad nu. Tidigare hallelujastämmning verkar gett sig. Lägger in en tråd till en intressant och förhoppningsvis olåst artikel i dagens SvD.

https://www.svd.se/elbil-kan-vara-storr ... -dieselbil



   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531202 Det här med vätgas och bränsleceller verkar bli allt mer intressant. "Marknaden för bränsleceller har under de senaste åren tagit fart ordentligt" sägs i artikeln nedan. 🙏

https://nyemissioner.se/nyheter/braensl ... ordon_/724

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Hema  
#531283 Jag upplever inte att halleluja stämningen har lagt sig och verkligen inte angående förnybart. Men det är väl lite som det dryckutbudet på systemet. Det krävs inte många procent för att det skall klassas som alkoholhaltiga drycker. Dock är det alltid en massa som tror att man kan klara sig utan vattnet (som får representera baskraften i denna liknels) i dryckerna. Ja elbilarna ska laddas och viss utbyggnad och förstärkning av näten är oundvikligt.

Det tog inte lång tid efter den artikeln som du fann på Svd, fick mothugg. Mycket av den debatten sker på nyteknik.
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen-ar-gron-inte-kol-gra-6937393

Samt är min uppfattning att det från visst håll finns väldigt lite acceptans för att köra vidare med en kolv motor trots bra/bättre drivmedel. Dessa individer har redan totalt förkastat den motortypen, även om den var renare än renast.

Är verkligen för syntetiska drivmedel som gör att vi kan fortsätta använda maskiner innan dess livslängd nått vägs ände. Samt slippa riskera få alger i tanken eller förkortad livslängd på bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531297 Här har Volvo tagit ett steg framåt för att hjälpa till i arbetet att hitta en bra mix. Klart vi ska göra så bra vi kan på både kort som lång sikt. Då behöver vi nog allt vi kan hitta på. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... taxibolag/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

MrStraightpull  
#531330 Goldmann - tidigare MP informationskoordinator. Nu MP apostel på annan plats - samma budskap. El är den nya guden att tillbedja

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531337 Här är en intressant artikel om hur man se på klimatfrågan, och därmed fordonsbränsle, ur ett ekonomiskt perspektiv. Bra med åsikter från olika håll och innehåll, eller hur?

https://www.svd.se/fn-struntar-i-miljoekonomi

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531417 En intressant nyhet från Volvo och Axfood om biogasen! Den tycks leva vidare och utvecklas lite i det "tysta" bakom batteribruset. Roligt att Volvo är på även här, även fast det är det andra Volvo den här gången.
Kanske man kan ha en gasdriven generator i bilen som driver elmotorer?

https://www.axfood.se/media-och-opinion ... onsflotta/

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Hema  
#531435
Uvskogen skrev:Här är en intressant artikel om hur man se på klimatfrågan, och därmed fordonsbränsle, ur ett ekonomiskt perspektiv. Bra med åsikter från olika håll och innehåll, eller hur?

https://www.svd.se/fn-struntar-i-miljoekonomi

Tackar för den, fann den väldigt intressant.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531450 Vad sägs om el? Jag kör nu en plug in hybrid och den fungerar bättre än förväntat. Kör bilen varje dag, på ett år blir det ca 30000 km. Tankar numera en gång i månaden, denna vecka har jag bara kört på el så tanken är fortfarande full! Ser numera bensinmotorn som reservdrift, primärt går den på el men bensin är bra på längre turer :)

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Hema  
#531458 Ja en laddhybrid med minst 100km på el, minimerar behovet av bränsle. Men utbudet är begränsat, så denna tråd som jag ser det handlar om att köra våra nuvarande bilparken på så bra bränsle som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531462
Hema skrev:Ja en laddhybrid med minst 100km på el, minimerar behovet av bränsle. Men utbudet är begränsat, så denna tråd som jag ser det handlar om att köra våra nuvarande bilparken på så bra bränsle som möjligt.

Ja så är det jag tänker "Hema", hur gör vi tills/om allt kan köras på el via batterier.
Desto mer jag läser desto mer spännande blir det. Görs så mycket! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531464 Nej, det finns fortfarande gott om el och den som vi har i Sverige är i stort sett koldioxidfri.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531475 Ja el är förstås ett alldeles centralt bränsle. Sen finns det en diskussion om hur framtidssäkert nuvarande batterier är som bärare av elen.
Men vad har vi mer, förutom el? Eller också hur kan vi få med oss el på annat sätt än batterier. Eller kanske till och med skapa den i bilen genom omvandling av något annat? Typ som bränsleceller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Torbjörn Johnsen  
#531480 Rapport på SVT hade ett (positivt!) inslag idag om att produktionen av biodrivmedel i svensk skogsindustri nu ökar snabbt. Bl a visade man Arlas satsning på att köra sina bilar på fossilfri diesel. Inte en negativ miljöaktivist så långt man kunde se :-bd

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

jannee  
#531486 Har fordonstillverkarna löst problemet med sina bränslefilter när det gäller att köra på RME
Vet om ett åker i Växjö som köpte ett parti Scania lastbilar som skulle drivas med enbart RME
Detta gick vist rakt åt he**te. Såg lastbilar från detta åkeri som i parti och minut bogserades av färjorna mellan Trelleborg och Rostock.
Nu ägde detta visserligen rum för några år sedan.
Ryktades att åkeriet slutade med att köra sina bilar på RME
Var väl också några personbilstillverkare från Sydostasien som avrådde sina bilägare att köra på just RME
Orsaken sades vara att just RME löste upp och satte igen bränslefiltren
Troligtvis en viss skillnad, kanske inte så liten, mellan just RME och HVO.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).