ATV och UTV i skogen

Polaris eller Can-Am

30 inlägg 38478 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508511 För mig som inte kört ATV på mer än 10 år. Är det fortfarande så att Polaris släpper variatorn och låter remmen slira när man stannar med växel i? Och har Polaris fortfarande bara tvåhjulsdrift bakåt så länge man inte trycker in frihjulsspärren på styret?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508761 Man behöver inte trycka på nån knapp man bara kör.
Variatorn sköter allt automatiskt, du behöver bara gasa.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

axwell  
#508766
busholle skrev: Och har Polaris fortfarande bara tvåhjulsdrift bakåt så länge man inte trycker in frihjulsspärren på styret?

Menar du kanske "fyrhjulsdrivningen på styret" ?

Många Polarismodeller har turfmöjlighet vid 2wd-läge, då blir det 1wd som är skonsammare mot tex gräsmattor.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508842
Sundvik skrev:Tack för alla svar och för alla nyfikna så kan jag berätta att det från i torsdags står en Can Am 650 Pro i maskinhallen, har inte kört speciellt mycket än, mest skottat snöslask. Ser ändå riktigt lovande ut tycker jag fast jag inte har något att jämföra med.


Kanonval! :-bd

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509029 Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.
De hade även någon form av frihjulsnav så de inte drev bakåt på framaxeln så länge man inte tryckte in en knapp på höger styre.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509040
busholle skrev:Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.
De hade även någon form av frihjulsnav så de inte drev bakåt på framaxeln så länge man inte tryckte in en knapp på höger styre.

Hur har de andra märkena sina variatorer? Och vad har det för betydelse, snöskotrar har så som du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509150
Slurfi skrev:
busholle skrev:Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.
De hade även någon form av frihjulsnav så de inte drev bakåt på framaxeln så länge man inte tryckte in en knapp på höger styre.

Hur har de andra märkena sina variatorer? Och vad har det för betydelse, snöskotrar har så som du beskriver.


De andra har separat slirkoppling. Det sliter mindre på remmen om den är i ständigt ingrepp.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Stefan_N  
#530841 Outlander 570 DPS, alltså inte en PRO som har den lägre lågväxeln?

Jag har en -18 570 PRO T3B och det är en väldigt stor skillnad på lågväxeln mellan min och pappas terrängreggade 570 av samma årsmodell. Jag kan köra väldigt sakta med bra kraft medan det inte går med hans utan att slira på remmen.

Förövrigt kan jag rekommendera Maptun steg 1 till dessa maskiner, skillnaden mellan 48hk och 65hk som man får med steg 1 är ganska ordentlig 🙂 Att man får ut så mycket av att optimera 570 motorn är för att 570cc och 650cc är ungefär samma motorer, det skiljer i praktiken inte 80cc mellan dem

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

stefanm  
#549948
Stefan_N skrev:Outlander 570 DPS, alltså inte en PRO som har den lägre lågväxeln?

Jag har en -18 570 PRO T3B och det är en väldigt stor skillnad på lågväxeln mellan min och pappas terrängreggade 570 av samma årsmodell. Jag kan köra väldigt sakta med bra kraft medan det inte går med hans utan att slira på remmen.

Förövrigt kan jag rekommendera Maptun steg 1 till dessa maskiner, skillnaden mellan 48hk och 65hk som man får med steg 1 är ganska ordentlig [emoji846] Att man får ut så mycket av att optimera 570 motorn är för att 570cc och 650cc är ungefär samma motorer, det skiljer i praktiken inte 80cc mellan dem
Det är till och med så att det är samma motorer, det är bara programvaran som skiljer sig åt. Man kan köpa en 570 och lämna till personer med rätt utrustning som byter programvara och så har man istället en 650 helt plötsligt. Kolla specifikationerna på de olika motorerna så ser man att det är precis samma. Önskar att jag hade vetat det innan jag köpte min 650...

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

Ent  
#550015
stefanm skrev:
Stefan_N skrev:Outlander 570 DPS, alltså inte en PRO som har den lägre lågväxeln?

Jag har en -18 570 PRO T3B och det är en väldigt stor skillnad på lågväxeln mellan min och pappas terrängreggade 570 av samma årsmodell. Jag kan köra väldigt sakta med bra kraft medan det inte går med hans utan att slira på remmen.

Förövrigt kan jag rekommendera Maptun steg 1 till dessa maskiner, skillnaden mellan 48hk och 65hk som man får med steg 1 är ganska ordentlig [emoji846] Att man får ut så mycket av att optimera 570 motorn är för att 570cc och 650cc är ungefär samma motorer, det skiljer i praktiken inte 80cc mellan dem
Det är till och med så att det är samma motorer, det är bara programvaran som skiljer sig åt. Man kan köpa en 570 och lämna till personer med rätt utrustning som byter programvara och så har man istället en 650 helt plötsligt. Kolla specifikationerna på de olika motorerna så ser man att det är precis samma. Önskar att jag hade vetat det innan jag köpte min 650...


Hur blir det med garantier om man låter mappa om motorn? Jag tänker att om man skulle torska på ett ras i motor eller drivlina så försöker de nog hävda att den är trimmad och mixtrad med= lång näsa. Hur stor är förresten merkostnaden för en 650 egentligen? Och vad kostar mappningen?

Fast 2019 650 med elektroniskt gasreglage kanske har en helt annan motor än i tidigare 570/650?

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Stefan_N  
#550038 Jag hade kommit undan med 5474kr som mappningen kostade om jag tagit en lånutrustning för mappningen, men jag valde att köpa den för ytterligare 1500kr. Anledningen var att då får jag tillgång till felkodsläsare, kan koda in en till nyckel, och ladda in orginal mjukvara igen om jag vill.

Jag laddade förövrigt inte tillbaka orginal när min DPS felsöktes före jul, stod med killen på verkstaden och det kom inte upp ens en indikation om trimning i verkstadens orginal felsökningdator från BRP, utan allt var som vanligt i det. Min närmsta granne är förövrigt den som jobbar på stället och han vet om att den är trimmad men han ser det som sagt inte i deras dator.

Det skiljer ca 25 000kr mellan 570 PRO T3B och 650 PRO T3B när man väl köper i butiken, men glöm då inte att man då betalar 25' extra för att kunna nyttja 17hk mer effekt upptill 60km/h, vid dessa hastigheter tar det ju stopp oavsett 570 eller 650 med T3B registrering. Medan med Maptunmjukvaran som jag köpte får 65hk och toppfart runt 115km/h. Inte för jag bryr mig om den toppar 95 eller 115, däremot 60-spärren det insåg jag fort irriterade mig för mycket.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

Ent  
#550082
Stefan_N skrev:Jag hade kommit undan med 5474kr som mappningen kostade om jag tagit en lånutrustning för mappningen, men jag valde att köpa den för ytterligare 1500kr. Anledningen var att då får jag tillgång till felkodsläsare, kan koda in en till nyckel, och ladda in orginal mjukvara igen om jag vill.

Jag laddade förövrigt inte tillbaka orginal när min DPS felsöktes före jul, stod med killen på verkstaden och det kom inte upp ens en indikation om trimning i verkstadens orginal felsökningdator från BRP, utan allt var som vanligt i det. Min närmsta granne är förövrigt den som jobbar på stället och han vet om att den är trimmad men han ser det som sagt inte i deras dator.

Det skiljer ca 25 000kr mellan 570 PRO T3B och 650 PRO T3B när man väl köper i butiken, men glöm då inte att man då betalar 25' extra för att kunna nyttja 17hk mer effekt upptill 60km/h, vid dessa hastigheter tar det ju stopp oavsett 570 eller 650 med T3B registrering. Medan med Maptunmjukvaran som jag köpte får 65hk och toppfart runt 115km/h. Inte för jag bryr mig om den toppar 95 eller 115, däremot 60-spärren det insåg jag fort irriterade mig för mycket.


Ja då är det förstås affär med en 570 och maptune istället för en 650. Själv lär jag tuffa på med min 450 tills jag inte tar mig upp på den längre, men det är ju kul att veta vilka grejer som finns :-bd

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Contrast362  
#589967
Stefan_N skrev:Jag hade kommit undan med 5474kr som mappningen kostade om jag tagit en lånutrustning för mappningen, men jag valde att köpa den för ytterligare 1500kr. Anledningen var att då får jag tillgång till felkodsläsare, kan koda in en till nyckel, och ladda in orginal mjukvara igen om jag vill.

Jag laddade förövrigt inte tillbaka orginal när min DPS felsöktes före jul, stod med killen på verkstaden och det kom inte upp ens en indikation om trimning i verkstadens orginal felsökningdator från BRP, utan allt var som vanligt i det. Min närmsta granne är förövrigt den som jobbar på stället och han vet om att den är trimmad men han ser det som sagt inte i deras dator.

Det skiljer ca 25 000kr mellan 570 PRO T3B och 650 PRO T3B när man väl köper i butiken, men glöm då inte att man då betalar 25' extra för att kunna nyttja 17hk mer effekt upptill 60km/h, vid dessa hastigheter tar det ju stopp oavsett 570 eller 650 med T3B registrering. Medan med Maptunmjukvaran som jag köpte får 65hk och toppfart runt 115km/h. Inte för jag bryr mig om den toppar 95 eller 115, däremot 60-spärren det insåg jag fort irriterade mig för mycket.


Vart köpte du Maptun licensen och enheten?

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Stefan_N  
#589969 Via deras hemsida, https://www.maptun.com/se/maptunerx/fordon

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Contrast362  
#589995 Ok, ser ut att ha blivit en del justering i priset. Nu blir det 4000 extra för enheten..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).