Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

49 inlägg 27965 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Helbandare  
#263546 Hejsan

Jag har precis fått hem min maskin men det är en Fiat C361 alt 25 CF. Ombyggd av Ösa med troligen likadant band/boggiesystem som Bm.
Söker delar tillbehör och information samt tips.
Framförallt söker jag Drivhjul 7x20 och de smala "sommarbanden".
Klampar kanske lite klumpigt in i BM-världen men systermaskiner från Fiat tillhör ju samma epok och är skogbrukshistoria, ÖSA-historia ochså.
Mycket tacksam för Alla svar. Här eller på min mail. mh58@mail.se

Maskinhälsningar till er alla

Mikael

Användarvisningsbild

Var kan man få stålskivor utskurna till BM Bamse ?

bm bamse  
#530110
joda10 skrev:Hej.
Lite funderingar och behov av tips angående styrlameller BM Bamse.

Hur har ni gått tillväga när ni bytt styrlameller på bamsen. Vi har två stycken bamsar, en reservdels och en vi kör med då och då. På reservdels bamsen har vi delat på styrlamellerna men de kärvade på bägge sidor och slutade med att trumman för lamellerna sprack vid centrum. Trummorna kommer dock att svetsas av experter på att svetsa gjutgod så de bör kunna användas igen.
På den bamse vi kör med slirar styrningen på bägge sidor och frågan är hur man ska kunna dela på styrkopplingen utan att förstöra trumman.
Nya lameller och stålskivor har vi fått laserskurna, blev riktigt bra.

Den styrväxel vi demorterat på reservdels bamsen, hade tidigare slirat, men tittar man på lameller och stålplattor så ser de inte alls slitna ut. Så det verkar inte vara där problemet ligger, det måste vara andra saker som gör att det kärvar. Det är ju en koppling som ska vara torr så det är ju inte så bra att försöka smörja något i den.
Frågan är om det är tryckfjädrarna som tappar stinget efter ett tag eller om det är lamellerna som kärvar mot trumman eller en kombination av dessa, för som sagt lamellerna ser knappt slitna ut.
Tacksam för tips och ideer.

Bilden är två gamlinga i arbete huggning o körning av stolpar.

//Jonas

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

bm bamse  
#530112 Var kan man få stålskivor laserskurna till Bamse ?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531175 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8907

Rydahls tillverkade dom 2010. Många mekaniska verkstäder har en laser så har man kontakter där så kan man säker få hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).