Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140262 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#529304 Jag fick ett intressant telefonsamtal nu i eftermiddag. Det var en kille som ville veta mer om Paulownia. Nu blev det tvärtom, det var han som fick lära mig för jag hade inte en aning om trädet.

Men nu har jag lite mer info och en tråd om detta smått otroliga träd är på sin plats.

Paulownia är ett lövträd som ursprungligen kommer från Asien och som också går under namnet "Phoenix Tree" och Kejsarträd. Den har sitt namn efter en Ryska drottningen Anna Pavlownia och ska numer vara populär i främst Kina. Men nu börjar den alltså hitta till Europa också och plantager ska finnas i Portugal, Rumänien och Tyskland.

Vad är då så otroligt Paulownia?

Kolla bilden nedan, trädet är 3 år gammalt!

Bild


- Under gynnsamma förhållanden kan trädet växa till 20 meters höjd på 5 år och ha en volym på en 1 kubikmeter - per träd alltså!

- Stormfast som få då dess rötter är pålrötter som växer neråt 10 -12 meter.

- Växer rakt, timmer efter fem år, virket säljs bl a annat på Bauhaus och man ska även göra Fender Stratocast elgitarrer av Paulownia.

- Genererar upp till 1 ton pollen per år och hektar, dock ska det ej kunna reproducera sig (det skjuter dock stubbskott 3 - 5 ggr).

- Absorberar CO2 som inget annat träd. 1.200 ton CO2 per år och hektar.

- Träet är ljusare än ek, dubbelt så brandbeständigt som bok och något lägre hårdhet än gran. Densiteten är dock 280 kg/m3 (gran ~420 kg/m3).

Kort och gott, världens mest snabbväxande träd!

Så, vad är dina tankar om Paulownia? Och @lars lundqvist, har SLU kollat på detta träslag?

Datan ovan är tagen från bl a:

https://www.wood-database.com/paulownia/

https://paulowniagermany.de/

https://en.wikipedia.org/wiki/Paulownia



   TS
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#529305 Enligt http://paulowniadevelopment.ro/en/paulownia-plantation/ så klarar Paulownia temperaturer från -33 till +45 grader Celsius. Hur den skulle växa i Sverige återstår att se, hoppas vi kan få igång en diskussion om detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Sne4  
#529310 I trädgårdssammanhang så gills den normalt som träd till zon 1 och perenn till zon 2-3 tror jag. Det är ju dock skillnad på träd beroende på ursprung. Den ska väl vara rejält värmeälskande. Jag hade tänkt plantera några stycken om något år, men pga blomningen då.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

williamheikkila  
#529323 Häftigt!! finns de någon som har planterat dessa träd i Sverige??

är då väldigt sugen på att pröva? någon som vet var man kan beställa.?
Mvh william

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

80-90  
#529327 Kunde tänka mej några plantor jag med !!

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

jannee  
#529331 Finns frön att köpa på tradera
Paulownia tomentosa är inget under av härdighet och brukar sättas till zon 1 men med tanke på klimatförbättringen som redan skett vågar man sig nog på det i zon 2. I alla fall planterades ett exemplar i Göteborgs botaniska för två år sedan och det har klarat sig utan vinterskador. Det föreföll så när jag tittade till det för någon vecka sedan. Det växer enormt fort som ungt och det kan bidra till den dåliga härdigheten. Det hinner inte växa färdigt och mogna av, varför det ofta fryser tillbaka. Är man ute efter blomningen har man det lite svårt i Sverige. Det krävs en lång och het sommar följt av en vinter som inte är för kall så att knopparna fryser. Med de kraven tillgodosedda får man en fantastisk ljuslila blomning på våren innan bladen kommer. Det finns ett ganska stort exemplar på Sofiero och jag har något år haft glädjen att se det blomma. Släktet tillhör samma familj som lejongap vilket tydligt syns på blommorna.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Sne4  
#529359 Helt sant, blomningen verkar varar svår att få till i Sverige, men stiger medeltemperaturen så kanske det går bättre...
Tills jag provar med kejsarträd (Zon3) så hoppas jag på en fin blomning så småningom från de Prunus Tomentosa som jag hoppas kommer att kika upp till våren.

Nu grottade jag inte ner mig i detta,men det verkar vara en hybrid som gäller som den mest snabbväxande - Shan Tong som planteras.

https://www.paulownia-baumschule.de/forstpflanzen/

Leverans till hela Europa, beställ och rapportera :-bd

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Hema  
#529397 Vad säger massaindustrin? Går den att använda där? Studdbrytningen låter som en utmaning.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Skogrates  
#529471 Undra vad viltet tycker om det. Känns onödigt att hägna när det uppnått betessäker höjd år 2-3.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

80-90  
#529477 Om man köper frö ? Skulle man sätte de i en kruka först eller skulle man så fröna direkt ??

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

jannee  
#529481 ODLINGSMETODEN
Så t.ex. i en kruka med god såjord i en sålåda på varm plats som håller en optimal temperatur på 18-20C. Så i väldränerad kompost, täckt bara fröet med kompost, men uteslut inte ljus, vilket är fördelaktigt för groning. Så när som helst på året. Groningen tar vanligtvis 14-60 dagar. Trädet planteras först i en kruka på 7,5 cm och omplanteras, följande vår när trädet är tillräckligt stort och plantera med 30 cm mellanrum. Föredrar en skyddad solig plats och en fuktig, väldränerad jord.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

80-90  
#529482 Tack för infon

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#529674 Hittade en bra sida med mycket info.
Bla att du kan uppnå, under ideala förhållande, 630m3 på 10 år och 43cm i brösthöjd .
Men skötselintensiv om du ska ha ut timmer och inte bara biomassa.
Bevattning och gödsling är nästan ett måste om du ska ha ut maximal avkastning
http://paulowniatrees.eu/products/requi ... paulownia/

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#529934 Köpte 500 frän av elongata och tomentosa på studs.

Kommer köra först i kruka, sedan har vi ett område där vi "labbar" lite. Intressant ur miljösynpunkt om dom äter så mycket co2, klart värt att testa. Stubbskott dock.....
Ska bli intressant.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Svensson1  
#529950 Kul ide.Ser med spänning fram emot ditt resultat. Om något år får du köpa långa svärd till sågen 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).