Frankrike är Valtras största marknad följd av Tyskland. På tredje plats kommer Finland där ca tio procent av Valtras produktion levereras. I fjol passerades Sverige av Norge som nu är Valtras fjärde största marknad Worldwide.
Anledningen till minskningen på den svenska marknaden 2017 är enligt Valtra att man hade problem med leveranser av populära modeller ur A-serien p g a att produktionen i en turkisk fabrik avslutats. Den populära A3:an slutade att levereras i början av 2017 och det dröjde in till slutet av året innan den nya A4:an kunde levereras till kunder i Sverige.
Den svenska marknaden skiljer sig enligt Valtra från alla andra marknader på så sätt att den har ”två pucklar” när det gäller populära storleksklasser. I de flesta länder ligger genomsnittsstorleken och försäljningsvolymen för traktorer runt 150-170 kW och de är populära även i Sverige. Men här säljs även många mindre traktorer och dessa hamnar ofta hos skogsägare.
Två AGCO-fabriker i Finland
Det kan ju vara med lite blandade känslor man som svensk besöker den finska tillverkare som 1979 tog över och sedermera också avvecklade varumärket Volvo BM. I lobbyn i Valtras anläggning i Suolahti finns förutom några äldre Valmetmodeller även en gammal Volvo T43 med Hesselmanmotor för att påminna om ursprunget. Ursprunget till Valtra var motortillverkningen som startade 1949 och som sedan även blev traktortillverkning 1951. Efter många turer blev finska staten till slut ägare till Valmet-koncernen där traktorerna ingick. Staten började avveckla sitt ägande under 90-talet och verksamheten delades upp. Varumärket Valmet följde med pappersmaskinerna och därför fick traktorerna 2001 namnet VALTRA (VAlmet TRActors). Skogsmaskinerna hamnade som bekant hos japanska Komatsu. Sedan 2004 ägs Valtra av den amerikanska traktorkoncernen AGCO som även äger och tillverkar Challenger, Fendt och Massey Fergusson. Utöver Valtras traktorfabrik har AGCO även en motorfabrik i Finland, AGCO Power i Nokia utanför Tammerfors. Här byggs förutom motorerna till Valtras traktorer även motorer till Komatsus skogsmaskiner samt motorer för olika marin- och industriapplikationer.
Det är lätt att vara nostalgisk men verkligheten och marknaden ser idag väldigt annorlunda ut än på Volvo BMs storhetstider så vi ska nog ändå vara stolta över att det fortfarande finns kvar traktortillverkning i Norden. Med djupa rötter i det nordiska skogsbruket har Valtra en kunskap och en förståelse för de speciella behov som skogsbruket har. Något som visar sig i en del av Valtras tekniska lösningar liksom i de anpassningar man kan göra på traktorerna redan från fabrik.
Valtra skogsanpassar i serietillverkning
En del av Valtras skogsanpassningar görs direkt i serieproduktionen. Traktorerna byggs efter kundorder och alla traktorer byggs på samma lina oavsett modell. Allt börjar egentligen med transmissionsdelen och den tillverkas vid samma fabrik, i byggnaden intill. Valtra erbjuder flera olika transmissionslösningar (som ni kan läsa mer om här i tråden Valtra 4-serie traktorer i skogen), skogshytt, ståltank, skyddsplåtar, skogsdäck, större hydraulpump, skyddsglas, Twin Trac/Quick Steer m fl anpassningar direkt på den seriebyggda traktorn. Vill man ha mer skogsanpassning utöver det så kan man få det gjort i Valtras specialavdelning som har namnet ”Unlimited”.
Unika skogsanpassningar i Valtras Unlimited-avdelning
Hit kommer traktorerna direkt från bandet för att få t ex bakrutekil, kranfäste och kran monterad. Väljer man en traktor med centralsmörjning sker den monteringen i Unlimited-avdelningen. Valtras erbjudanden om skogsanpassning görs i samarbete med Kesla som främst levererar kranar och skördaraggregat. Keslas system är väl integrerade med Valtras och i traktorns kontrollpanel placeras Keslas Pro Control joysticks för kranen. Det är inte bara traktorer som ska användas i skogen som specialanpassas med kran och kranfäste utan liknande byggnationer görs även för traktorer som används inom park- & grönyteskötsel och entreprenad.
För kranmontaget på traktorn använder Valtra fästen från finska Jake. Vill man få traktorn att sticka ut så kan Unlimited bistå med häftiga lackeringar. Printade motiv som läggs på med s k dipping-teknik är pupulära. När vi besökte fabriken höll Unlimited-avdelningen på att guldlackera en större N-serietraktor för en finsk lantbrukare. Och en entreprenadtraktor som ska vidare till Sverige som fick en klart häftig version av “vägarbetar-orange”. Enligt Valtra så är det relativt få traktorer till den svenska skogsmarknanden som passerar Unlimited-avdelningen. De flesta nöjer sig med ståltank eller gör anpassningar i Sverige hos t ex Ölmstad Svets & Smide. Däremot är det påfallande många norska traktorer som passerar Unlimited-avdelningen. I Norge vill man tydligen ha “extra allt”.
Här finns en film från Valtrabesöket om en del av Unlimited-avdelningens skogsanpassningar
Och lite bilder:
Här kan du se en video och läsa mer om Valtras olika modeller och transmissionslösningar samt få Fredriks funderingar över hur de fungerar i skogen. Är det dags att tänka om när det gäller ståltank i Sverige?
Valtra 4-serie traktorer i skogen
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto