Skogsvagn (Huggarvagnar)

Böjd sticka farma 5.1

19 inlägg 6232 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#527828 Såg att jag har lyckats böja stickan i sidled häromdan. Det måste ha hänt när jag inte kunnat stå i rätt vinkel och tvingats använda svängen för å dra till mig virket. Godstjockleken i stickan var bara 6mm. Profilen är 60*120. Tycker hydraliken ska säga ifrån före materialet iaf. Bristande kvalitet eller handhavandefel? Eller ren otur?
1539084840_pa090284.jpg
1539084834_pa090283.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

ÅsaNisse  
#527891 Det ser ju ut som en ny kran. Är chockventilerna rätt ställda för svängfunktionen så ska detta fenomen inte kunna uppträda. Det ska skrika och tjuta i hydrauliken långt innan. ( Såvida du inte har haft bommen i stöd mot ett träd)

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#528711 Har aldrig tjutit ifrån överströmarn på nån funktion. Beror väl på flödet iofs. För försöka göra samma fel åt motsatt håll för å räta ut den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjd sticka farma 5.1

JohannesG  
#528713 Är jag blind? Jag ser inte alls var eller hur den är sned!

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#528730 Det rostfria röret är facit. Det är bara 2cm, men ack så störande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjd sticka farma 5.1

halvproffs  
#528753
JohannesG skrev:Är jag blind? Jag ser inte alls var eller hur den är sned!

En till som är blind här😊

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#528760 Den övre bilden är för att se konstruktionen på stickan. Sidoplåtarna på stickan hade ju kunnat vara spetsigare. När den är så där tvär så böjer den ju sig där såklart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjd sticka farma 5.1

JohannesG  
#528767 Är du helt säker på att vippan är böjd? Syns det en tydlig knäck om du lägger en rätskiva mot? Det är inte så att något eller några andra punkter skevar så det ser ut så som det blir skevt?

Annars håller jag med ÅsaNisse, tryckbegränsarna ska göra detta omöjligt. Har dragit många och stora träd i sidled med vår kran och den är inte krökt. Dock säger flera tillverkare att man inte ska dra med svängen.

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#528775 Är 167% säker på dens icke rakhet. Syntes tydligt med ett sträckt snöre i centrum på båda ändarna.
1539700778_pa160287.jpg
Ska mäta svängtrycket nästa gång jag använder den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjd sticka farma 5.1

JohannesG  
#528776 Nu syns det att den är krökt. Det ska inte gå så lätt.

Hur ny är den?

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Ingoberra  
#528780
1539701889_p5070118.jpg
Den är ifrån 2013. Så gott som bara kört årsveden å lite riskörning. Blir ingen ny farma om jag byter upp mig nån gång iaf. Man kan ju inte ha gjort nån kvalitetskontroll på vagnen om det ser ut såhär tex

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjd sticka farma 5.1

JohannesG  
#528808 :surp: :surp:
Det där är ju farligt!!!

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

339  
#529016 Märkligt att den böjt sig sådär? Jag har Farma 6,3 kranen och hydrauliken säger ifrån på en gång om något blir för jobbigt att dra eller lyfta. Som jag härjat med jättebjörkar i höst så blev jag tvungen att kolla min egen kran efter jag sett dina bilder.

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

Cat554  
#529029 Egentlig er det ikke så underlig at den kan bøye seg. Om du drar med svingen, så vil trykkbegrensningen gi et gitt moment på svingen. Men det gir høyere og høyere kraft jo nærmere svingsenteret du holder gripen. Om du stiller trykket så lavt at den kan dra helt inne med en halvmeters arm, så vil du ha bare tidelen av kraften på 5 meter arm, målt fra svinghusets senter. Da er kranen ubrukelig. Derfor rekommenderer ingen kranfabrikant at du skal bruke svingen til å dra inn stokken med.
Tenk også over at samme effekt oppstår når du drar inn en stokk eller et helt tre med vippen, dersom treet ligger i rak vinkel med bommen. Tyngdekraften forsterker inntrekket, og momentet på svingen blir langt over det den skal.
OH

Avatar Fallback

Re: Böjd sticka farma 5.1

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531925 Du verkar inte vara ensam:
Farma skogskran https://www.blocket.se/vi/82218812.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).