Virkesmätning och Matrisfub

Tillväxtborr, bästa årstiden?

20 inlägg 9701 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxtborr, bästa årstiden?

MrIslander  
#528524 Hej allesammans,

Om man borrar med ett tillväxtborr i en björk, finns det en årstid då detta bör undvikas? Med hänsyn till sårläkning. Finns det en risk att den inte får tid att läka om det görs nu under hösten? Jag tänker att bästa tiden är efter savstigning, eller..?

Och när jag ändå är inne på det, ska man täta med en pinne/plugg eller låta det ventilera?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Fredrik Reuter  
#528533 Hej,
Mycket bra fråga, jag hoppas någon har svaret.
En följdfråga blir ju också, får man borra i andras träd utan att fråga eller ha avtal?

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Blivande snickare  
#528537 Jag skulle iallafall bli jävligt sur om nån plötsligt stod å borrade i mina träd!!
Enligt allemansrätten får man ju inte ens bryta grenar så har svårt att tro att man får borra i stammen 🙃

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528546 Är väl olämpligt pga sav från mars till juli eller så

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528547 Funkar fint att borra hela året utom runt savningen! Men på björk blir veden missfärgat hur som hur! Gran och tall kådar igen samma dag! Blir inget i veden varken missfärgning eller röta. Jag borrar träd i jobbet så jag har inte tänkt på hur lagen är!

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Fredrik Reuter  
#528551 Hej,
Detta var lite intressant ändå.
Miljörörelsen verkar i alla fall borra friskt. Det tog inte många minuter att söka sig fram till bl a till rapporten nedan som på sidan 30 med text och bild visar att de åldersbestämmer skog genom borrning vid sina inventeringar.

Frågan är om detta får göras? Troligtvis inte genom Allemansrätten, frågan är då om det finns andra regler som används vid dessa inventeringar?

http://mjalladalen.se/wp-content/upload ... rten-1.pdf

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Hema  
#528553 Mycket grov, den? Vore intressant o få höra vad som gäller för träd borrning. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528561 Att borrning i träd ingår INTE i allemansrätten, fick jag lära mig på kursen Hållbart familjeskogsbruk, Linnéuniversitetet. Borrning av träd kräver således markägarens uttryckliga tillstånd.

Hur riksskogstaxeringen rundar tillståndskravet, vet jag ej.

Miljörörelsen lär ju av förklarliga skäl sällan få markägarens uttryckliga tillstånd för trädborrning, utan torde göra sig skyldig till någon form av skadegörelse utav markägarens egendom, skulle jag tro.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 15 okt 2018, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Vilsten  
#528589 Det är ju tillåtet att borra i träd om man gör det i samband med myndighetsutövning eller på myndighetsuppdrag.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528627
Hema skrev:Mycket grov, den? Vore intressant o få höra vad som gäller för träd borrning. 👍


Tänkte detsamma, plus att den inte ser gammal ut ens på håll :-b

Vad får man ut av att borra i björk? Om man inte vill åt saven då.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

anersimyra  
#528640 Man kan kolla om den är rötad, eller inte.. 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Blivande snickare  
#528641 Kan inte borrhålet i en gran bli ingångshål för röta?

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

MDin  
#528642 Jag har lärt mig att stoppa tillbaka den kärna som man tar ut. Då läker såret.

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

Blivande snickare  
#528643 Jo men det blir ju ändå ett öppet sår en tid.

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr, bästa årstiden?

MDin  
#528645
Blivande snickare skrev:Jo men det blir ju ändå ett öppet sår en tid.
Då får man ta en liten klutt ympvax å täta till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).