Skogsekonomi

Värde av att äga skog?

9 inlägg 13933 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värde av att äga skog?

Smed.Soren  
#528602 Hej!

Är ny här och det här är mitt första inlägg.:)

Det är så att jag har precis köpt ett hus med 2 hektar åker i Hälsingland och känner för att köpa lite skog. Har alltid drömt om att ha en egen skog, att vandra, vistas och jaga i.

Men frågan är om det är värt att låna 1-4 miljoner för att få köpa lite skog?
Försöker komma på olika anledningar till varför...

Jag skulle älska att ta hand om skogen, hugga ved, få en egen jakträtt, hugga timmer för simplare timmring/husbyggande.

Men frågan är, vad är den ekonomiska vinningen? Hur lätt är det att få en årlig inkomst så att skogen betalar för sig självt med lån/skatter.

Har legat borta och jobbat stor del av livet och vill vara mer på hemmafronten nu när jag precis blivit far. Sämre lön, men mer fritid att vara ute.

Finns det några rutinerade skogsägare som skulle kunna berätta för och nackdelar.

//mvh
Robban



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Värde av att äga skog?

jannee  
#528603 Inget är hugget i sten.
Krasst ekonomiskt kan det vara eller är svårt att få någon rejäl lönsamhet i att äga en skogsfastighet.
Dock kan en initiativrik människa göra förtjänster både på det ena och det andra.
Viktigast är dock att hitta köpare till det man tillverkar eller får fram, finns folk som tjänar bra på att sälja älgskit - ja paketera skiten i burkar och sälja till köpsugna tyskar :grin:
Samma gäller nog i viss mån skogsägarna finns bara ideer så varför inte.
För övrigt är det väl så att vara skogsägare är ett sätt att just leva, med dess för och nackdelar.

Användarvisningsbild

Re: Värde av att äga skog?

Camaro1969  
#528604 klart du ska köpa skog!

jag köpte min första plätt i våras, också i hälsingland och vill gärna utöka

skogen betalar väl sig själv om det inte är allt för litet skifte.

men jag gissar avkastningen är relativt låg, mellan 1-4%
skulle tro börsen avkastar bättre på sikt.

men känslan av att äga skog är ju ovärderlig=)

Avatar Fallback

Re: Värde av att äga skog?

Smed.Soren  
#528607 Det är ju det jag söker, känslan av att äga skog^^

Jo exakt, lär ju hitta någon som vill köpa det man har:)

Bättre avkastning på aktier visst, men då lär man vara insatt och hålla koll hela tiden. Höll på med det förut, krävdes full koll och en miss kunde förstöra all vinst.
Fonder har jag lite i, men känner att skog skulle kunna vara bra det också.
Att till exempel ta ved från röjning och bränna kol till smedjan gör ju så att en rätt dyr utgift stryks och det i sig blir ju en vinst.

Just att slippa arrendera för jakten skulle vara guld värt.

Sen så har jag många intressen som man skulle kunna göra förtjänst på. Timmra allt från hundkojjor till atterfallare, sälja ved, bränna egen kol till smedjan. Kanske inte är den stabilaste inkomsten så, men göra så att man kanske gör en peng ändå^^

Men vad kostar skog egentligen om året?
Tänkte på skatter mm?

Vad gör ni med eran skog?
Intressant att lyssna på.
Har ni bara den som investering eller jobbar ni mycket med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde av att äga skog?

Camaro1969  
#528610 Skogen kostar i princip ingenting när du väl äger den, om du röjer och planterar själv, ingen skatt eller så.

Sen kan det kosta att ta hjälp med deklarationen då skog inte är så himla lätt att deklarera..

Men köper du skog för 1-4 miljoner så blir det även rejäla intäktsposter då man slutavverkar.

Avatar Fallback

Re: Värde av att äga skog?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528678 Nybliven far och ”..mer fritid att vara ute”? Skog är kul, men inte värt en skilsmässa.

Användarvisningsbild

Re: Värde av att äga skog?

Seb macahan  
#528679 Egentligen borde du få lika många svar som det finns medlemmar här, för alla har nog en egen och för dem tydlig bild om varför man "äger" och brukar skog.
Som du har fått svar på så kostar själva ägandet inget alls (förutom lånen). Kostnader som kommer är ju beroende på hur du förvaltar det. Vad man sen ska leva på är nog en fråga som är en aningens diffus. Enligt mig som har fått låna en större del av min relativt små skogsinköp så är skogen o-ekonomisk fram till den dagen man säljer den (om den har stigit i värde vilket vi förutsätter att den gör) och för mig i alla fall krävs ett heltidsarbete utanför skogen som försörjning. Visst avkastningen på marken är bättre än räntan på lånen, men räknar man in olika utgifter och inköp (som oftast är roliga investeringar) så blir nog kalkylen ganska mager.
Visst finns det möjligheter att faktiskt tjäna pengar men då får man nog ha ganska mycket påhittiga idéer och tänka lite "utanför boxen". Riktig lönsamhet inbillar jag mig kommer med lite större fastigheter.
Men, för mig är det en livsstil, en dröm, en träningsform, en hobby och något som gör att jag trivs i vardagen. I min värld finns det inget som får mig på bättre vardagshumör än att få gå o röja i skogen t ex. Kan jag då göra detta med ett nollsummespel (intäkter täcker utgifter) då har jag en "billig" hobby. Stiger fastigheten i värde om några år och om jag skulle vilja sälja, ja då är det bra men inget jag tänker på. Högsta önskan är väl att något av barnen skulle dela mitt intresse och vilja ta över, och då lär man ju inte kunna tjäna några större summor ändå vid en eventuell försäljning. Jag har aldrig ångrat mig i alla fall, sen ska man vara väldigt tydlig med att äga och förvalta en skog blir oftast (i alla fall enligt mig) roligare och roligare ju mer man engagerar sig. Och skogen tar mycket tid (i alla fall om man räknar med att vara självverksam på vissa delar). Något man ska prata igenom med familjen. Kan hända att jag kanske förminskade tidsåtgången något när jag framställde mina planer hemma :roll: . Vilket man då och då får "äta upp" :smile: . En golfrunda eller en fotbollsmatch kan man hoppa över både en och två gånger. En röjning hoppar man bara över en gång, sen vet man vad det innebär i framtiden tex. Likadant med vindfällen barkborrar etc, en del åtgärder förpliktar och kan inte alltid vänta tills tid finnes, utan tid måste finnas. Sen får man givetvis ta det i den takt man själv orkar, vill och kan. Hoppas du finner något ur allt detta svammel, men de flesta här på forumet är nog ganska engagerade på olika sätt. Nu betyder inte det på något sätt att man måste göra allt själv, man kan (och kanske bör) istället vara en duktig ekonom och företagare och räkna och kalkylera på sin skog hur man får maximal avkastning, men även detta är ett engagemang som kräver mer tid än man initialt vill tro. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Värde av att äga skog?

Smed.Soren  
#528728 Med tanke på mitt jobb, ligga på trakt i veckorna så blir det en hel del mer ledighet:) Visst, det ger bra med pengar och har möjligheten att jobba med det när jag vill om jag skulle behöva en extra slant.
Planen i sig är väll inte att leva av skogen, utan mer kunna sätta ett flertal av mina hobbys i kraft, en del utgifter jag har nu skulle försvinna till stor del om jag hade egen skog.

Sen så är både jag och min sambo väldigt intresserade av uteliv och hoppas att det smittar av lite på barnen. Så backning på den punkten har jag:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde av att äga skog?

Torbjörn Johnsen  
#528866 Kul att du hittat hit till Skogsforum @Smed.Soren ! Det låter som om du har en del hobbies som många här nog är intresserade att höra mer om (och bilder på!). Göra egen kol t ex :-bd Lycka till med dina skogsplaner!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).