Skogsmiljö och Trädlära

Lömskt år för granbarkborre 2018

31 inlägg 17532 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Amatörhuggare 62  
#527421
1538817138_20181006_110028.jpg[/attachment[attachment=1]1538817138_20181006_110032.jpg
]Har borrar fått solsting.
Kolla bilden.
Även Eken är borrad.

Eller så skolka dom,när d var trädlära.
Och fröken sade, kära borrar.
Det är träden m korta barr.
Vi flyger till.
Inget att skämta om !!!
Men känns lite lättare.
Att hugga.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

värmSkog  
#527422 Är dom större angreppen väldigt lokala? Här hos mig i sydöstra värmland har jag bara hittat några enstaka fler barkborreträd än ett vanligt år.

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Amatörhuggare 62  
#527430 Mitt verksamhetsområde
Är Kalmar län västra kanten.
Och Kronoberg östra kanten.
Älghult är ungefär mitten.
Och var man åker lyser d av borreträd. Och snitselband.

Tror knappast någon fastighet är oberörd. Av dessa små jä..... kryp.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

p till p  
#531839 Det beror på hur långt baggarna är utvecklade om de överlever en vedbacke. Överlever de ska de kunna flyga någon mil. Vet någon vad man gör med viket om man inte behöver ved eller sågat husbehovsvirke.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Valtra700  
#543180 Hej,

Som många andra är jag med drabbad av granbarkborren, vad man kan höra redan nu är att prognos för 2019 kan vara än värre. Jag har läst en del om fällor avsedda för granbarkborre från tex. Skogma.

Vad tror ni om detta? Kan det hjälpa något? Vad jag själv har hört så kan fällorna vara effektiva lokalt men även att det är en stor risk att man lockar/drar till sig granbarkborrar från angränsande marker.

Är det någon som har egen erfarenhet av fällor för granbarkborre?

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Persso  
#552811 Hej!

Hur bekämpa barkborren? Är det meningslöst att hugga träden och släpa hem dom och göra ved av dem? Flyger barkborren tillbaka till de friska träden i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Lillesves  
#552820
Persso skrev:Hej!

Hur bekämpa barkborren? Är det meningslöst att hugga träden och släpa hem dom och göra ved av dem? Flyger barkborren tillbaka till de friska träden i skogen?


Jag fick detta svar från Skogsstyrelsen:
"Håll framförallt utkik på friska i närheten till våren när de börjar svärma så har du större chans att få bort dem då de övervintrar i marken."

De döda träden kan man väl lika gärna lämna åt andra insekter.

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

r93  
#552840 Dom träd jag hugger nu som är heldöda men med den mesta barken på, så är det fullt med baggar och larver i.

Om dom lever är svårt att veta, men om dom övervintrar i marken, vad gör dom i träden nu??

Svärmade dom så sent att dom inte hann ner innan vintern kom??

Därför vill jag inte lämna några träd kvar som har hälften av barken kvar.... även om dom är heldöda.

Sedan blir det att hålla järnkoll i vår när det blir varmt.

Hörde även att dom spred majs där det varit angrepp då vildsvinen då bökar upp marken vilket inte gynnar baggarna.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552842 Ca 50% av barkborrarna övervinner i träden i år! Detta är mer än vanligt och beror på flera och sena svärmingar. Ju längre sydost i Sverige vi kommer desto mer baggar i träden. Man behöver inte sprida majs för att få vildsvinen att böka runt träden. De är så näringsrika att de letar upp dem ändå.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

sundelius  
#552853
Tåndemåla skrev:Ca 50% av barkborrarna övervinner i träden i år! Detta är mer än vanligt och beror på flera och sena svärmingar. Ju längre sydost i Sverige vi kommer desto mer baggar i träden. Man behöver inte sprida majs för att få vildsvinen att böka runt träden. De är så näringsrika att de letar upp dem ändå.

Mina iakttagelser stämmer helt med Tåndemålas beskrivning

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Amatörhuggare 62  
#552859 Stämmer helt.
Blir tydligen vanligare å vanligare.
Man bävar hur d ska bli i vårsolen.

Här går maskinerna över nu.
Att enbart hugga borrträd.
För att rädda virkesvärdena.

Vanlig huggning får nu vänta.
Där får markägare i möjligaste mån.
Hålla koll å hugga om skador dyker upp.
Hade 20 hektar gallring å 7 hektar hygge.
Som får stå över.
D blir att springa som sjutton.
M såga i högsta hugg.
På vårkanten å spana .
Huvaligen Huvaligen

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Hema  
#553222 Ingen mening att göra kaminved av träden iaf. Aldrig haft barkborrar inomhus innan. :(

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Sture Andersson  
#553451 Funderar på hur man ska göra inför våren ,funderar på om man skulle fälla stora granar i område man haft angrepp ,kvista dom och aptera ,så dom är klara att köra ut ,invänta tills dom är fulla av barkborrar .Köra ut dom och såga dom till eget virke .Men man skulle ju villa behandla dom så dom stendör ,spruta stockarna med nått .
Nån som har nån bra ide .
Eller ska man satsa på fäller.

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Amatörhuggare 62  
#553464 Vet ej vad Fredrik säger, men jag är ju inte försäljare.
Utan skogsbonde, och grannen och jag pratade om borrarna.
I Helgen. Och vi kom in på fällor.
Basf har något som heter Trinet och Storanet. Hoppas jag inte,
gjorde något dumt nu.

Detta är nät som man kan lägga över virket, sen kommer dom 😈
och skall tydligen kola.

Detta måste undersökas mera, plastfällorna måste man ju springa å tömma ofta.
Annars lockar man ju bara fram dom, och om dom inte får plats. Så tar dom någon go gran istället.

Men sedan är det detta med certifiering, tror jag läste nånstans, att FSC inte godkänner dessa fällor. ( Näten )

@Fredrik @ Torbjörn Med tanke på dom stora angreppen, så skulle det vara intressant.
Med något Barkborrespecial. För vi är ju många på forumet, som lider av denna insekt.
Och vi alla har ju skogen, som gemensamt intresse.

Bara en tanke från Amatörhuggare 62

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Anse  
#553505 Instämmer 100% med föregående talare. Har mailat Skogsstyrelsen ang. hur man ska tänka i ärendet men inte fått svar (ännu)...... Så lite erfarenhetsåterföring från olika fällor samt användande av fångstvirke och placering vore bra att ta del av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).