Skogsnyheter

Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

10 inlägg 2787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Torbjörn Johnsen  
#527012 Miljöpartisten Rebecka Le Moine kryssades in till riksdagen vid årets val. Nu tar hon enligt uppgift även plats i jordbruksutskottet. Rebecka Le Moine har varit en drivande kraft i aktivistorganisationen Skydda Skogen som har stått bakom ett antal kampanjer mot svenskt skogsbruk under senare år.

Det finns åtskilliga trådar om detta här på skogsforum. Här är ett exempel: Skogsstyrelsen bryter mot Skogsvårdslagen

Här finns en artikel om Rebecka Le Moine på Land Skogsbruk:
https://www.landskogsbruk.se/skog/hon-t ... politiken/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Avslutat-03  
#527013 Den där källan "enligt uppgift" är kanske inte så mycket att lita på. Miljö- och jordbruksutskottet som det heter har dessa medlemmar. http://www.riksdagen.se/sv/utskotten-eu ... utskottet/

Riksdagsledamoten du nämner sitter i skatteutskottet.

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Torbjörn Johnsen  
#527014 Hon var visst "bara" ersättare i jordruksutskottet men ordinarie i skatteutskottet:

– Jag kommer att sitta i skatteutskottet för att jobba med grön skatteväxling. Sedan fick jag just reda på att jag ska sitta som ersättare i miljö- och jordbruksutskottet och där faktiskt kunna driva mina hjärtefrågor om skog och biologisk mångfald.


Källa: https://www.fokus.se/2018/09/hon-rappad ... riksdagen/

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Bosse1  
#527015 Långfingrad populist suppleant :shock:

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527110 Borde hon inte sitta i finkan istället för i riksdagen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Värmlänning  
#527112 Förstår mig inte på dessa unga “muppar” som har fått för sig att de ska ”rädda världen”. Lex Don Quijote

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Torbjörn Johnsen  
#527117 Jag kan tycka att det är positivt med unga människor som orkar engagera sig för saker som ligger utanför deras eget ego och känna stor respekt för dessa ungdomar. Oavsett om det handlar om idrott, politik miljö eller annat. Däremot har jag ingen förståelse för dom som låter ”ändamålen helga medlen”. D v s de som är bereddea att bryta lagar, utnyttja fakta selektivt i egen sak eller blunda för enskildas rättigheter. I den kategorin verkar tyvärr Skydda Skogen befinna sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Värmlänning  
#527208
Torbjörn Johnsen skrev:Jag kan tycka att det är positivt med unga människor som orkar engagera sig för saker som ligger utanför deras eget ego och känna stor respekt för dessa ungdomar. Oavsett om det handlar om idrott, politik miljö eller annat. Däremot har jag ingen förståelse för dom som låter ”ändamålen helga medlen”. D v s de som är bereddea att bryta lagar, utnyttja fakta selektivt i egen sak eller blunda för enskildas rättigheter. I den kategorin verkar tyvärr Skydda Skogen befinna sig.

Det var givetvis den sistnämnda kategorin jag syftade på. Är i övrigt enig med dig - för att förtydliga :smile:

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Hema  
#527254 Men om man nu ska hitta något positivt, så va det att sveaskog skulle ta steget före man kunde kräva det av de privata och att de privata skulle få betalt. Det är i mina öron stor skillnad mot att beslagta skog för att vi har inte pengar att betala med, då det skulle bli oerhört dyrt... Som riksdagskvinnan Skog i MP sa.

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivist tar plats i jordbruksutskottet

Bosse1  
#527280 https://www.atl.nu/skog/jag-ar-inte-emot-privat-agande/

Från brännvin till rappare vad ska vi pröva härnäst för att vrida råvaruresursen ur händerna på skogsägarna.
Bibeln och brännvin glaspärlor, fiatpengar, tygstycken hovrättslagmän och nu rappare.
Skämmes tjuvpack.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).