Vedmaskiner, flishuggar

Bonnets vedkombi 520

17 inlägg 13831 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bonnets vedkombi 520

fastfälld  
#169027 Hej, tänkte höra om någon har någon erfarenhet av vedkombin som säljs på bonnet.se ? Fick ett reklamblad häromdagen från dem om ett paketpris på deras vedkombi , en 5 m elevator samt 20 big bag säckar för ett pris strax över 30000 exkl moms.

Vet att det är en Kinamaskin som antagligen kan ha väldigt skiftade kvalitét som alla grejjer därifrån, men priset är lockade för att fixa den egna årsförbrukningen av ved, speciellt om man jämför med exempelvis bala agris vedkombi eller motsvarande eller om man jämför med att investera i i hakki pilke eller japa i vedmaskinsklassen. Men håller bonnets maskin?

antar att bonnets maskin är likvärdig med denna maskin som visas i länken nedaneller rent av kanske samma maskin
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ix6qmSkgPWw[/youtube]

Tacksam för svar



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

Blivande snickare  
#169035 Den sågar sig igenom virket rätt snabbt och transport bandet vill jag ha direkt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

superdave  
#169045 jag var på en veddag i helgen där transportbandet fanns med. när vi stog å tittade där (med 20 andra, bara gubbar) så fastnade elevatorn, läppen på bandet som står upp hade hakat i plåten där bandet vänder tillbaka upp, antar att man lätt löser det med en vinkelslip så öppningen blir större. det är plåten nere vid motorn jag pratar om nu

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

Teebeen  
#526763 Väcker liv i en gamaltråd med förhoppning att någon eller några har hunnit prova och utvärdera bonnets vedklyvar eller hört ryckten från andra, då jag själv tycker att pilkes kombimaskiner är för dyra och bonnets ligger mer rätt i pris!

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

axwell  
#526803 Maskinen 520 som rubriken syftar på har bytt namn till 330.
Vad som har förbättrats vet jag inte, ser bara att den har ett mer normalt svärd istf. det extremt höga, buktiga.

Vad det nyare svärdet heter " vet" inte bonnet.

Alla dom här i samma prisklass har för kort inmatningsstöd om virket börjar bli nån bit över 3 meter. Behöver alltså kompletteras för smidigt skötas av 1 man/kvinna.

Det skulle vara intressant att se hur den klarar klyvningen med sexdelskniven, (kostar extra).
https://www.bonnet.se/vedhantering/vedk ... d-elevator

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

Teebeen  
#526949 Ok, verkar ju vara få som provat klyven så man får väll chansa!
Vore ju grymt om den skulle orka med den klyvkniven, vet du vad den kostar extra?

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

axwell  
#526981 Hittade inte priset för sexdelskniven, har för mig att det är runt 3600 kr inkl/exkl ?.
Svärd 15" 498.75 inkl., kedja 373.75 inklusive moms.

Såg en Japa där 6-del kostade 3250 + moms.

Ja köp nu så vi får veta om det är värt att satsa på. :!:

Användarvisningsbild

Re: Bonnets vedkombi 520

Jo.  
#563327 Hej.

Drog ut kombin nu i helgen och det första som hände var att motorn till sågdelen gav en vit puff och numera tar sågkedjan 1 cm innan säkringen slår ifrån. Misstänker bränd lindning men är dålig på el. Hursom. Bonnet där sågen köptes har noll (0!) koll på vad det sitter för motor på sågdelen och det sitter ingen märkplåt på motorn. Är det någon som har en och kan kolla om ni hittar ngn info i manual eller ev märkplåt? Gissar ngnstans på 2,2/3 kW baserat på säkringen men kan såklart ha helt fel

Tacksam för hjälp då jag gärna kommer igång med veden typ igår

Med vänlig hälsning,
Johannes

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563411 Motorn går väl via ett motorskydd annars, så om de står rätt inställt går de få motorstorleken via amperen

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

Avslutat-02  
#563412
Jo. skrev:Hej.

Drog ut kombin nu i helgen och det första som hände var att motorn till sågdelen gav en vit puff och numera tar sågkedjan 1 cm innan säkringen slår ifrån. Misstänker bränd lindning men är dålig på el. Hursom. Bonnet där sågen köptes har noll (0!) koll på vad det sitter för motor på sågdelen och det sitter ingen märkplåt på motorn. Är det någon som har en och kan kolla om ni hittar ngn info i manual eller ev märkplåt? Gissar ngnstans på 2,2/3 kW baserat på säkringen men kan såklart ha helt fel

Tacksam för hjälp då jag gärna kommer igång med veden typ igår

Med vänlig hälsning,
Johannes


Av ren nyfikenhet! Var köpte du maskinen?
Inte X-MASKINER va?....

Användarvisningsbild

Re: Bonnets vedkombi 520

Jo.  
#563500
gnisten83 skrev:Motorn går väl via ett motorskydd annars, så om de står rätt inställt går de få motorstorleken via amperen


Det står 10A på säkringen i elskåpet på maskinen till sågen. Kluven har en 25A om det är det du menar?

Användarvisningsbild

Re: Bonnets vedkombi 520

Jo.  
#563501
vinterrojarn skrev:
Jo. skrev:Hej.

Drog ut kombin nu i helgen och det första som hände var att motorn till sågdelen gav en vit puff och numera tar sågkedjan 1 cm innan säkringen slår ifrån. Misstänker bränd lindning men är dålig på el. Hursom. Bonnet där sågen köptes har noll (0!) koll på vad det sitter för motor på sågdelen och det sitter ingen märkplåt på motorn. Är det någon som har en och kan kolla om ni hittar ngn info i manual eller ev märkplåt? Gissar ngnstans på 2,2/3 kW baserat på säkringen men kan såklart ha helt fel

Tacksam för hjälp då jag gärna kommer igång med veden typ igår

Med vänlig hälsning,
Johannes


Av ren nyfikenhet! Var köpte du maskinen?
Inte X-MASKINER va?....



Nä. Svärfar köpte den via Bonnet. Har mailat till dem men de säger att de har 0 info om maskinen vilket känns lite surt. Tycker ju att de borde sparat någon info iaf

/J

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

Avslutat-02  
#563504 Ta och ring till Björn Jönsson på X-MASKINER. Han är VD där och han äger också Bonnet, det är hans son Simon som driver Bonnet.

0730-404140.
Trevlig karl, han kan nog hjälpa dig.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Bonnets vedkombi 520

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563512
Jo. skrev:
gnisten83 skrev:Motorn går väl via ett motorskydd annars, så om de står rätt inställt går de få motorstorleken via amperen


Det står 10A på säkringen i elskåpet på maskinen till sågen. Kluven har en 25A om det är det du menar?

Nej, normalt sitter de ett motorskydd för varje motor som löser vid överlast eller fasbortfall.
Bild på elskåp?

Användarvisningsbild

Re: Bonnets vedkombi 520

Jo.  
#563574
gnisten83 skrev:
Jo. skrev:
gnisten83 skrev:Motorn går väl via ett motorskydd annars, så om de står rätt inställt går de få motorstorleken via amperen


Det står 10A på säkringen i elskåpet på maskinen till sågen. Kluven har en 25A om det är det du menar?

Nej, normalt sitter de ett motorskydd för varje motor som löser vid överlast eller fasbortfall.
Bild på elskåp?
Här kommer bild på själva elskåpet

Bild


Och brytaren
Bild


Hjälper det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).