Sågtimmer

Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

23 inlägg 21503 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

aunnr1  
#524816 Jag sålde två partier på ca 100 o 120 m2 för ca 15år sen ena partiet rent svarvtimmer inte en kvist på två första stockarna o knappt svartkvist andra partiet var av betydligt sämre kvalité. Jag fick mer vrak i det fina partiet o ungefär samma antal klass1 timmer i båda partierna dvs 5-6 stockar i varje parti.
Jag blev så förbannad att jag har inte sålt en enda kotte till uppköpare efter det. Jag sågar allt själv o hyvlar det jag behöver på en gammal 4 kutter hyvel..
Senast redigerad av aunnr1 lör 15 sep 2018, 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

ÅsaNisse  
#524820 Att mätningen är opartisk är rent nys. När man jobbar på samma arbetsplats, med samma människor år efter år, så bygger det upp en relation oavsett om man vill eller inte.
Mätarna borde cirkulera mellan olika stationer för att undvika detta.

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524932 Jag brukar svänga in på bygghandeln oftare än för att köpa virke. Dock brukar jag om det vill sej, se om det finns nåt fint parti bland paketen med de vanliga dimensionerna. Då är det läge att lassa på och lägga undan i ladan. Några gånger har man ju bara åkt därifrån och undrat hur det kan vara möjligt att såga, hyvla, torka och köra ut brännved till handeln. Åka därifrån kan man förstås bara göra om man inte bygger för kundprojekt.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Houthakker  
#526789 Har skrivit flera gånger angående detta, sågverk vill ha virke som är 45cm i diameter, 50 år gammal eller 150 år gammal har ingen betydelse. Sverige är ett skogsland med bulkvara. Man snakcar om andra trädslag, till exempel hybridlärk för att den växer så bra här. Men kvaliteen är SKIT!! Som vid så många saker nyförtiden är det ett väldigt få antal som vill odla kvalite, kan odla kvalite och vill köpa kvalite. Det finns väl knappt en snickare som vänder brädorna på rätt hål? Varför har man bytt helt och hållet ifrån fur som klädselbräda till gran? Varför använder man svensk lärk som trallvirke som många gånger är för dåligt att gå på efter bara några år? Varför säljer man färsksågade ekstolpar/plank när man vet att dessa inte håller länge? osv osv mycket kunskap som håller på att försvinna och för få som bryr sig i dagsläge. Jag har faktiskt åkt till ett sågverk med min släpkärra för att hämta det som vrakades...vraken togs bort och jag fick betald. Man får bättre betald, läs bättre klassning när man är med i mätstationen. Jag får inte såga konstruktionsvirke på grund av att jag inte har certifikatet, men... jag tror att jag sorterar bättre och inte bara för att jag har en personlig kontakt med köparen. Har kommit på att det finns virke vid handeln med röta i som har klassats som C24....

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

karldaniel  
#735768 Väldigt gammal tråd, men det kan vara intressant att se synpunkter även över tid. 😀
Nu 2021 tycker jag att kvalitén på brädgårdarna är bra. Jag sågar lite själv och måste säga att jag har svårt att konkurrera kvalitetsmässigt. Kan det vara en skillnad på landsända? Det jag köper kommer vanligtvis från sågar i Norr och Västerbotten. Imponerande är brädfodring 22x180 gran finsågad 4,5meter långa och näst intill kvistfria. Det timret har jag själv svårt att få fram.
Det borde vara gran som är ca 120-150 år gammal och som vuxit ganska tätt. Eftersom skogsförrådet i Sverige snabbt minskar i medelålder så är det troligen snart slut med den typen av timmer.
Priset på dessa trävaror är som ni alla vet nu riktigt högt.

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

jannee  
#735809 Avdrag för vrak får jag VARJE gång jag säljer virke.
Av just det skälet har jag ALLTID inskrivet i mitt leveransavtal vrakersättning.
550 kr/fub har jag denna gång.
Massaveden man säljer och som biometra mäter in kan man bli totalt lurad på, dessutom gör inte de dj***na något fel heller :twisted:
De är med 100 % säkerhet garanterat avlönade av just SÖDRA.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Gerran  
#739555 En kompis till mig fick 230kr/m3fub för vrak i Värmland.

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

A.falck  
#739573 Jag förhandlade fram att få massavedpris på allt vrak nu när vi ska hugga kubb på knappt 5 ha gallring.
Aldrig hugt kubb innan så får se vad man tycker

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).