Motorsåg och handhållet

Delar på Jonsered 435

11 inlägg 4507 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Delar på Jonsered 435

har-drev  
#526290 Hej!
Jag håller på och skruvar lite i en Jonsered 435.
Jag är helt ny inom området och tänkte därför testa att framföra några funderingar här.
Det är några delar i sågen som jag är osäker på vad de har för funktion.

Dels är det funktionen och delarna i handtaget.
* Varför går det tre slangar in i handtaget? Två av dom kommer från tanken och den tredje vet jag ännu inte vart den
kommer från.
* Vad är det för grej som sitter i ändan av den ena slangen som går in i handtaget?
* Varför sitter det en gummikula längst ner i handtaget och är det meningen att denna ska rulla fritt i handtaget eller ska den sitta fast?
1538120639_jonsered1.jpg


Sen är det en del som sitter på spjällhuset, som är gjort av nått glasfiber-liknande material?
* Vad har den för funktion?
1538120906_jonsered2.jpg


Till sist så undrar jag över en del som jag inte riktigt vet hur jag skall förklara, utan hoppas att ni kan se bilderna jag bifogar. Det är två likadana som sitter fastskruvade på den den där runda grejen (?).
1538121182_jonsered3.jpg


Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

totte  
#526327 Grejorna i handtaget är jag inte helt klar på så där säger jag inget.

Den där grejen på förgasaren är bara för att styra mejseln mot justerskruvarna när du ställer förgasaren.

Hakarna på svänghjulet ("den där runda grejen") är de som hakar i starten när du drar igång sågen. När den sen startat så slänger centrifugalkraften ut dom så de inte hakar i medan sågen går.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526339 Första bild
1) Är ett övertänkt takluftningssystem.
2) En liten plugg av samansatta kulor som tillåter passage av luft och inte vätska.
3) Har nog inte reflekterat över dessa alls. Tror inte den rör sig.
Andra bild
Som sagt, guide till skruvmejsel för justerskruvarna
Tredje bild
Som sagt. Starthakar som greppar vid linhjul med tillörande skruv, bussning och fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

har-drev  
#526659 Tack så mycket för svaren!
Nu har jag en fråga till:
En "vinge" på svänghjulet är avbruten. Det är en av dom "vingarna" som ena starthaken vilar på.
Utan denna vinge så kommer ju starthaken inte att vara i rätt position och således inte passa i linhjulet.
Hur löser jag detta på bästa sätt? Måste man byta hela svänghjulet eller vet ni något lättare sätt att få starthaken att hålla sin rätta position?

1538373771_jonsered4.jpg


Tack på förhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526681 Bäst är o byta svänhjulet.
Det går o borra ett litet hål o knacka i en spik.
Har gjort det några gånger nu när det börjar bli mer ont om delar och de oftast inte går mycket.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

har-drev  
#526683 Okej, tack Mange!
Om jag väljer att göra så som du gjort, kan du säga på ett ungefär hur djupt man törs borra?
Kan man borra så mycket som 1 cm eller finns det risk för att sabotera något annat?
Annars kanske man kan använda sig av en av de intill liggande "vingarna" för att förankra ett stopp för starthaken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526689 Jag borrar 5mm o klipper ett mässingsspik (något grövre än hålet) 10mm.
Det behövs inte mycket. Inga stora krafter.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

har-drev  
#526696 Okej, det låter som en bra idé.
Vet du Mange hur man gör för att få loss svänghjulet på Jonsered 435?
Är det bara att släppa på muttern och knacka lite eller är det mer avancerad teknik som skall till?
Jag skulle nämligen behöva byta kabeln som är ansluten bakom svänghjulet. Om det är allt för svårt att få av svänghjulet så kanske jag kan skarva kabeln.

EDIT:
Jag har kollat lite på youtube. Det verkar som att det är avlägsning av muttern som är den knepiga biten, men den har jag redan fått av. Det ser ut som att det sedan bara skall vara att knacka försiktigt tills svänghjulet släpper, är jag rätt ute?

Tack på förhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

totte  
#526698 Att knacka på axeln kräver lite omsorg. Det är mycket lätt att skada gängorna. Två olika sätt:

Det bästa, att använda en dorn som passar väl i urtaget i axeländen. Allra bäst med en mässingsdorn.

Annars, skruva på muttern så den ligger helt jämnt med axeländen. Inte min främsta rekommendation.

Sen om det skall gå så bra som möjlgt så bör man binda med snöre eller ståltråd så att hela sågen kan hängas upp i svänghjulet. Sen knackar man. Vikten av sågen hjälper då till. Det är en närapå ofelbar metod.

För övrigt så finns det ju en metod till som slår alla andra, att skaffa eller göra en avdragare. OBS, använd absolut inte en vanlig kloavdragare, mycket stor risk att skada svänghjulet.

har-drev skrev:Okej, det låter som en bra idé.
Vet du Mange hur man gör för att få loss svänghjulet på Jonsered 435?
Är det bara att släppa på muttern och knacka lite eller är det mer avancerad teknik som skall till?
Jag skulle nämligen behöva byta kabeln som är ansluten bakom svänghjulet. Om det är allt för svårt att få av svänghjulet så kanske jag kan skarva kabeln.

EDIT:
Jag har kollat lite på youtube. Det verkar som att det är avlägsning av muttern som är den knepiga biten, men den har jag redan fått av. Det ser ut som att det sedan bara skall vara att knacka försiktigt tills svänghjulet släpper, är jag rätt ute?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526702
totte skrev:Sen om det skall gå så bra som möjlgt så bör man binda med snöre eller ståltråd så att hela sågen kan hängas upp i svänghjulet. Sen knackar man. Vikten av sågen hjälper då till. Det är en närapå ofelbar metod.


Detta är det jag använder oftast. Det är vibrationer som skapas och de gör att det släpper oftast.
Gängorna är känsliga, lätt o skada, men även vevens position i lagren kan påverkas när man knackar.
Lite värme på svänghjul med en varmluftspistol eller nåt gör susen. Behöver inte skilja mycket i temp för Alminium ska expandera mer än stål.

Göra avdragare är oftast lätt men få den o fästa i svänghjul kan vara lite knepigare om det inte finns gängor redan att använda. På dessa är Starthakarna skruvade, fast inte så bra o använda till dragare, lätt de blir ett nummer större hål.

Användarvisningsbild

Re: Delar på Jonsered 435

har-drev  
#526861 Tack så mycket Totte och Mange!
Jag fick av svänghjulet, men jävlar va hårt de satt.
Hängde upp sågen med ståltråd i svänghjulet som du sa Totte, slog sen med hammaren.
Fick ta i hårt och slå mycket. Muttern for illa och behöver bytas men axeln klarade sig bra.
Märkte att kabeln som gick bakom svänghjulet inte går att byta, så får skarva den ändå.
Ska även försöka få till ett nytt stopp för starthaken nu när jag har svänghjulet löst.

MVH

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).