Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken traktorgrävare?

51 inlägg 47045 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

sveakatten  
#525967 Ha ett grävagg på en Zetor 6748, skulle det fungera?
Hur mycket väger ett hymas41 ca?
Ursäkta trådkapningen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

JohannesG  
#525970 Vet inte om det aggregatet men med tanke på att en Hymas 470 alltid är baktung förutom de gånger man har rejält lass i frontskopan så väger nog grävaggregaten en hel del. Gäller att ha en riktigt stabil traktor i så fall, och det vill jag inte kalla Zetor 6748 för.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526595
klabben2 skrev:Tack för era synpunkter. Är det ngn som har erfarenhet från Hymas? Och som sagt tips på fina maskiner emottages tacksamt.


Hymas 474 med manuel låda och halvband :-bd :-bd Köp en så så har du allt du behöver. 474C converter tror jag inte på. Svårt att hitta turbiner till convertern om den havererar. Tidiga 474 var byggd på valmet motor och läckage i fodren kan hända. Åtgärdades på senare motorer men en till tätning. Minns inte vad motorn har för beteckning. Hymas 900, Stor hytt men inte midjestyrd. Hymas TM9 midjestyrd som en Huddig. Båda dessa ligger från 150 000:- och uppåt. Läs på https://www.maskinisten.net/viewforum.p ... c06bb76e71 under traktorgrävare så får du mer info.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#526680 Tack för svaret T24x4

Hur är det då med svaga punkter på BM 616? Glöm inte att tipsa om någon har en fin maskin till salu :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526688 Jag har för mig att det är samma converter till 640/641 som det är till 616/646. Stort utbud av beg delar men det börjar på att sina på vissa delar till convertern om man vill helrenovera dom. Men det kanske beror på vilka kontakter företaget har som står för renoveringen. Få gånger som jag har hört att en baklastare ha haft problem med convertern. Då har det varit tätningsläckage. Är bättre köp än 474c. -83 var väl sista året och då fick dom ett förstärkt grävaggregat. Inte för att det varit stora problem utan mer kanske för att gick att göra en förbättring utan större kostnad. Inga elspakar (om det inte är bytt) som kan jävlas. En bra maskin för gårdsbruk. Lyckas man inte med konststycket att bryta av maskinen på mitten så får man igen pengarna när man säljer den. Motormässigt så är det inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

Sågomanen  
#526755 Jag har en JCB 3CX-4 1987, 4WD, converter, hydrauliskt förlängningsbar sticka och Perkins 4 cyl turbomotor. Den har fungerat utmärkt till det jag använt den till, ta bort stenmurar, sätta betongstöd plats, gräva bort stubbar och stenar. NU är jag färdig efter 5 år så nu ska den avyttras :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Tallbarken  
#526787 Hej. En traktorgrävare är ett måste på en bondgård. När jag hade maskin firma så var det Huddig som gällde men när det skulle bli en gårdsmaskin vart det en Lännen 8600G från 07. bra mycket bränsle snålare. Och inte så data styrd som Huddig. Tyvärr så är ju prislappen från 600000 och uppåt på en sån maskin. Men när det ska grävas så slår den inte Doosanen 140LVC. Men dom är ett bra team tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#527023 Hej Tycker kanske att JCB är lite klumpig men skulle nog helst ha en BM 616 eller Hymas 474. Tack dock för tipset. Några andra tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

LP576  
#527027 En LP 576 :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Palakangas  
#527060
LP576 skrev:En LP 576 :-bd

Inte klumpig var det.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

LP576  
#527069 Klumpig, har du kört någon?

Jag vill påstå att en Hymas LP är en rätt smidig maskin, vändradie 4,95 m är väl inte så pjåkigt?

Dock är 600 twinhjul ett måste, vilket de flests linjeprocessorer har. Kolla på maskinisten, där finns några trådar att läsa för den intresserade. Det finns även ett intressant klipp på youtube på en skördarombyggd 576:a.

Nackdelar med alla traktorgrävare och grävlastare i den här prisklassen är att bäst-föredatum passerat för länge sedan, men undantag finns ju alltid.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Palakangas  
#527070
LP576 skrev:Klumpig, har du kört någon?

Jag vill påstå att en Hymas LP är en rätt smidig maskin, vändradie 4,95 m är väl inte så pjåkigt?

Dock är 600 twinhjul ett måste, vilket de flests linjeprocessorer har. Kolla på maskinisten, där finns några trådar att läsa för den intresserade. Det finns även ett intressant klipp på youtube på en skördarombyggd 576:a.

Nackdelar med alla traktorgrävare och grävlastare i den här prisklassen är att bäst-föredatum passerat för länge sedan, men undantag finns ju alltid.

Jag har kört en sådan för många år sedan. Minns den som klumpig och inget man har hemma på gården. Men, det är min personliga uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Brorsan  
#527171 Hur en gammal Huddig 960 är har jag ingen aning om.

https://tovek.se/rop?itemId=379073

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

tallen100  
#527209 Huddig 960 är ju en trevlig maskin som även går fint i terräng med hydrostatdrift, nackdelen är mycket elektronik.
Den där är nog såpass gammal att det sitter Valmetmotor i den? senare blev det Cummins 6a.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Palakangas  
#527229 Valmetmotorn i en Huddig 960 håller cirka 6000 timmar. Därför blev det senare Cummins.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).