Motorsåg och handhållet

Ännu en MS241 vs MS261 tråd

47 inlägg 13364 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Sne4  
#526402 Jag har nu insett att jag villhöver(mycket bra nyord det där...) en ny såg.

En MS200 klarar oerhört mycket, men en något större såg med mer pulver i, värme i handtaget och låga vibrationsnivåer är kravlistan. Vid skruttväder är tanken att jag ska kunna ta den nya sågen även till sådant som jag i normal fall tar 200:an till.

Viktskillnaden mellan en MS241 och MS261 var inte så stor (3hg VW versioner)och talar för MS261:an som det är kampanj på fram till jul. Vibrationsnivåerna på MS241 är dock på papperet lägre. Min MS200 ger inga nämnvärda problem så bägge sågarna borde fungera - då den ska rysta mer än bägge dessa sågar.

Då jag byggde ihop en kina-361:a så har jag redan en såg med riktigt klipp i, dock så är balanseringen inte i klass med original och då jag har reumatism så är det ingen såg som mina fingrar skulle uppskatta att jag använder hela pass i skogen. Jag använde den ett antal pass i skogen förra året till MS200 jobb så vikten på en 261:a gör inget.

Lång utläggning, men ni som har erfarenhet av MS241 och MS61 - märker ni av någon skillnad i vibrationer, eller är det bara att hämta ut en 261:a?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#526404 För att svara långt och krångligt, så gick jag över till Stihl tolv-femton år tillbaka
efter att jag hade tröttnad på Jonsered. Då blev det en MS361 som även då var lite
för tung. Senn blev det en MS200 som jag gillar grymt till gallring och kvistning, och
så en MS261 som är stark nog och har klipp i sig och som jag tog med i skogen
i stället för 361'an. (En MS192 till trädgårdsjobb kom ochså, men det är en annan sak)

Sist vinter blev det en MS241 med handtagsvarme, och det är nu min favoritsåg
tillsamman med MS200. MS241 duger där MS200 blir för klen. Nu är inte jag
proffshuggare som jagar framför en skördare och fäller övergrovt, så MS241
duger långt och länger än långt. Om jag samanliknar den med MS261, så känns
241 lättare och smidigare när man kör den hela dagen, och några hekto blir ju
faktisk som att lyfta ett ton eller två extra när man lyfter upp och
sätter ner sågen en hel dag. :wink:

Jag har dock modifierad sågen lite, genom att jag har satt på
ett 14", .325, 1,5 mm. svärd och kedja. Det funkar hyfsad. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Arvid0  
#526405 Får jag lägga till en fråga? Jag har en 260 som jag varit mycket nöjd med men nu har den börjat läcka vätskor och är allmänt välanvänd.
Jag skulle gärna köpa en 261 eller 241, för min användning skulle båda fungera. men det jag fastnat i är vilken som är mest driftsäker/hållbar?
Det jag läst mig till har inte gjort mig så sugen på 241, autotune eller vad de kallar förgasaren

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#526406 Glömde att nämna vibration.
Båda har lite vibrationar, så det skulle inte ha någon betydelse när man väljer.
Jag skulle mena att 241 och 261 båda är mycket bättre än 200'an på det, men
så kom ju 201 eftersom 200 vibrerade för mycket.

Till Arvid0 skulle jag säga att jag inte har haft det minsta svårighet med
autotune i MS241, och vi får väl inse att det är framtiden.
Var många fel i början när sågen kom med det, men nu är det bra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Arvid0  
#526407
JensSkoog skrev:Glömde att nämna vibration.
Båda har lite vibrationar, så det skulle inte ha någon betydelse när man väljer.
Jag skulle mena att 241 och 261 båda är mycket bättre än 200'an på det, men
så kom ju 201 eftersom 200 vibrerade för mycket.

Till Arvid0 skulle jag säga att jag inte har haft det minsta svårighet med
autotune i MS241, och vi får väl inse att det är framtiden.
Var många fel i början när sågen kom med det, men nu är det bra :wink:
det var det jag ville höra! [emoji106]
jag har inget emot det så länge det fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Sne4  
#526423 Tack Jens,
Jag får lura lite till, jag plockade fram och körde med 361 kopian nu på förmiddagen och den är i tyngsta laget för en hel dag för småplock, men effekten är bra härlig så då får det nog bli en 261:a.

Jag nämnde inte att jag även har en gammal Jonsered 2045 som fortfarande hänger med, men den stackarn får inte följa med så ofta då jag tycker att 200:an är både rappare och lättare. Som en hyfsat lätt, om än lite långsam backup duger den dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#526424 Med 200 och 261 har du ju en jättebra kombo i skogen. :-bd

Jag är ju gammal och utgått på dato, så allt som
kan göra jobb lite lättare, är bra, så i vedgallring blir det
nu ofta 241 och 192 som jag bärer med mig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

skogsmullenn  
#526469 Tycker du borde köra på en 261.

Kanonsåg som funkar till det mesta! Känns inte tung heller :-bd

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526498 261 er bra ja, sagt da før men blir ett råskinn med Husqvarna x cut kjeda, synest eg iverfall. Ellers enig med Jens skog om å spara vekt der ein kan.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Sne4  
#526510 Jo jag blir mer och mer inne på en 261. Nu fick 361 kopian gå i dag och då kommer ju 261:an att verka lätt i jämförelse :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Hepo  
#526514 Hej som jag skrev i en annan tråd så är 251 farmar såg 40 cc nästan lika tung som proffs 261 50 cc lika gäller 50cc farmare och 362 60 cc proffs.
Har på jobbet 261 gillar den mer en hva 550,på 261 har jag gått över till oregon 21bpx kedja för jag tycker den går mjukare, har inte jämfört mot stihl 25rm med tid tagning men första bpx kedjan jag satt på så kändes den snabbare och var o filad.

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526517
can skrev:261 er bra ja, sagt da før men blir ett råskinn med Husqvarna x cut kjeda, synest eg iverfall. Ellers enig med Jens skog om å spara vekt der ein kan.

Eller kanskje ei picco kjeda var ein og er sannsynlegvis endå ein tråd her på forumet om å kjøra picco enten halv eller full meisel på større sager enn det var tiltenkt. Kunne tenkt meg da sjølv faktisk og prøvd igjen.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Sne4  
#526533 Jag läste den tråden med och kunde inte låta bli att prova på 361:an. Med ett större drev så var avverkningshastigheten riktigt, riktigt bra (stihl kedja full mejsel). Ringdrev är ju en bra uppfinning så det går kvickt att byta tillbaka. Hop plocket jag gjorde av kinadelar har haft en del problem och kapaciteten på oljepumpen är en. Så mer av så hög kedjehastighet får det inte bli innan jag fått bättre fart på oljepumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Forestboy  
#527967
Sne4 skrev:Jag läste den tråden med och kunde inte låta bli att prova på 361:an. Med ett större drev så var avverkningshastigheten riktigt, riktigt bra (stihl kedja full mejsel). Ringdrev är ju en bra uppfinning så det går kvickt att byta tillbaka. Hop plocket jag gjorde av kinadelar har haft en del problem och kapaciteten på oljepumpen är en. Så mer av så hög kedjehastighet får det inte bli innan jag fått bättre fart på oljepumpen.
Glöm 251. 241 då klar man sig med en dåg. Har man 261 borde man även ha 201![emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#527971
Forestboy skrev:
Glöm 251. 241 då klar man sig med en dåg. Har man 261 borde man även ha 201![emoji4][/quote]
Håller jag med dig i @Forestboy :-bd

241 duger bra till det mesta, men jag ser att jag nu allt oftare tar
med MS192 till kvistning och smått i kombo med 241, men det handlar
väl om ålder och att man inte länger är vad man var :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).