Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201963 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508288
svampbob skrev:Använder alla kuggarkängor när dom röjer? Jag köpte ett par läderkängor utan stålhätta i vinter när jag var i USA. Jag tycker att det är svårt att hitta bra arbetskängor i Sverige utan stålhätta. Jag kan inte se att jag utsätter mig för några faror om jag röjer i de kängorna.
Jag såg nyligen en artikel i någon skogsrelaterad tidning om en kille som hade slagit sönder knäet med en träbit som klingan kastade runt. Jag har en kompis som gjorde illa sig rätt rejält på samma sätt så benskydd kanske inte vore så dumt när man röjer.
Ja, mina huggarkängor är det bästa skodon jag har till ändamålet.
Ska man vara petig så är man ålagd att använda skor med sågskydd vid all röjning.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#508297
svampbob skrev:Använder alla kuggarkängor när dom röjer? Jag köpte ett par läderkängor utan stålhätta i vinter när jag var i USA. Jag tycker att det är svårt att hitta bra arbetskängor i Sverige utan stålhätta. Jag kan inte se att jag utsätter mig för några faror om jag röjer i de kängorna.
Jag såg nyligen en artikel i någon skogsrelaterad tidning om en kille som hade slagit sönder knäet med en träbit som klingan kastade runt. Jag har en kompis som gjorde illa sig rätt rejält på samma sätt så benskydd kanske inte vore så dumt när man röjer.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/motorsagar-och-tillbehor/sagklader/benskydd-905513/
Även bra att använda när man slår sönder sten med slägga. Stenflisor på benen kan göra ont..

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hasaro  
#510505 Kom på att jag glömt uppdatera angående smältlim. Har bara hunnit med 3 dagar i skogen sen lagningen men än så länge håller det ihop jättebra!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Kroken3  
#525690 Någon som kan berätta om skillnaden mellan Haix Protector Ultra och Alpin modellerna? Kanske expertisen också har jämförelse med Meindl Timberking? Hur är Haix i storleken?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#525708 De är exakta i storleken, och det hjälps inte att dra åt remmarna hårdare om de känns för stora.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Axa  
#526310 Hur är det med bredden längst fram vid stortån på olika modeller? Jag har ganska normalt bred fot, men ofta så blir det press från sidan mot stortårna pga avrundad form. Enda lösningen är att gå upp en storlek, men då sitter dom jo ofta sämre på foten..
Klass 1 skydd duger gott om greppet på sulan är bra. Grepp är säkerhet!

http://treksta.com/tech/technology_nestfit.php passar mig perfekt men har tyvärr ej sågskyddskor..

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Sörmlandsskog  
#527622 Är det någon som använder Nordforests sågskyddskänga klass 1 och som kan uttala sig om kvalitén? 1195 kr på Skogma känns ju lagom för oss som (tyvärr) inte är ute alla veckans dagar.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549220 Husqvarnas vernesko, dei svarte med blått for innvendig ser ut til å vera vekke frå markedet. Litt dumt når dei passa min fot. Nokon som har tips til god erstatning? Må vera litt romslige innvendig så eg ikkje fryse om vinteren. Husqvarna sine andre går ikkje, er for smale inni så eg fryse berre i dei.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549486 Använder jonsereds huggarkänga varje dag minst 8 timmar om dagen.
Dessa är skitbra.
Fetta in dem ibland och de håller länge.
Mina senaste har hållit i 4 år.
Nu är snörena av, men det finns det nya.
Har köpt fler par så jag ska byta och börja gå in dem i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#549489 Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#549492
JensSkoog skrev:Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Nu har du väl rört ihop det lite Jens.
Waipoua är väl huggarbrallorna?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ent  
#549495 Jag har sedan ett antal år såna här, https://www.maskinklippet.se/stovlar-ka ... gKse_D_BwE

Köpte mina på Granngården fast de hette Jalas eller Sievi på den tiden. Helt perfekta för oss som har stortån längst in och inte på mitten. Jag upplevde klackarna lite hårda vid stark kyla men jag får för mig att de blivit bättre med åren. De har hållit väldigt bra, de lär hänga med länge än.

Ni som kör med Husqvarnas motsvarighet, hur håller de sig mjuka i kyla?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#549496
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Nu har du väl rört ihop det lite Jens.
Waipoua är väl huggarbrallorna?

Jag är gammal, men inte full :d :d

Kollade hemsidorna till Jula, och där står Oregon/Waipoua: https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... er-903542/
Byxorna/brallorna är Yukon!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549531 Dei som du Ent linkar til er dei som eg har. Snakka med HVA i går dei blir ikkje produsert lengre men dei kunne muligens skaffa meg ett par viss ikkje får da bli ein anna sko og då går eg kanskje til jula

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#549541
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Nu har du väl rört ihop det lite Jens.
Waipoua är väl huggarbrallorna?

Jag är gammal, men inte full :d :d

Kollade hemsidorna till Jula, och där står Oregon/Waipoua: https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... er-903542/
Byxorna/brallorna är Yukon!

Då ber jag om ursäkt :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).