Motorsåg och handhållet

Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

29 inlägg 6192 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525856 Börjar fundera på att uppdatera röjsågen. Har en fs480 som jag är mycket nöjd med men funderar på att uppdatera till två sågar dels för att få en ny fräscha maskin men även att jag kommer få hjälp med röjning och då roligt att vara två som röjer samtidigt.

Ska man sattsa på en vanlig hederlig röjsåg eller ska man testa något nytt som en 536 LiPX med batteripack på ryggen:-).

Kommer mest att vara tradionell röjning i plantering(75%) men även en del underväxtröjning(25%).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525859 Är det mycket som är tätt och jävligt, eller är det glesare?

En variant kan ju annars vara 535 FBx, som bevisligen kan hantera både klinga (klent) och svärd (grovt och/eller tätt), samt har mer kraft än 536 LiPX (jo jag har både 535 och 536).

Ryggbatteri har jag, men använder den aldrig i skogen. Föredrar klickbatterier utan sladd...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525868 Det mesta står ganska glest och typiskt bra röjsågsskog[emoji854].

Är nog mest nyfiken på ny teknik och tycker det låter intressant med eldriven såg. Även fördelar som tyst och ergonomisk då vikten hänger tät på ryggen tilltalar. Så det är väll mer av att hitta argument för att 536 LiPX är det bästa valet[emoji57].
Men det är svårt att blunda för alla fördelat med en riktigt bra röjsåg och sele. Har ännu inte tittat hur det ligger prismässigt men där tänker jag mig att det är fördel vanlig röjsåg också ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

OliT  
#525871 Jag upplever att det skulle vara jobbigt ergonomiskt att gå en hel dag med 536 LiPX, men för att gå ut och kvista, röja upp där det är riktigt tätt eller liknande är den guld. Med gamla batterierna (största vi har är Bli150) håller den hyfsat länge, kanske en halvtimmes riktig hårdkörning. Har använt den mycket till att röja diken och där det är svårt att komma åt, och vid kvistning före fällning av halvgrov björk.

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Hema  
#525908 Jag hade 536-motorsågen och har en grästrimmer 536lil och ett sådant batteri räcker för mig max 15min om jag kör på. Men jag kör/körde inte på ekonomiläget. Du?

@niking har väl en bensindriven ryggburen maskin, där han kan välja mellan klinga och stångsåg. Kanske kunde vara ett alternativ?

Edit: Fel av mig, jag har Bli110-batterier på 3Ah och inget annat.
Senast redigerad av Hema tis 25 sep 2018, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525915 @Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Hema  
#525987
Niking skrev:Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

Min tanke med att nämna dig, var att du med stor säkerhet hade bra argument för vad som du rekommenderar för OliT och hans situation.

Får även revidera mitt tidigare svar.
Fel av mig, jag har Bli110-batterier på 3Ah och inget annat. Bli150, är bättre!

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

martini  
#542640
Niking skrev:@Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

vad kör du med för svärd på sågarna?

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542647
martini skrev:
Niking skrev:@Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

vad kör du med för svärd på sågarna?


535 FBx kör jag ett vanligt 13" 1.5 mm 0.325-svärd, som den lokala såghandlaren råkar ha hemma. Mindre kedjehopp med H25-kedja än med original H30-kedja. Hur vida det fortfarande gäller med den nya x-cut kedjan, vet jag ej.

536 LiPX kör jag numera med Husqvarnas svärd för deras 1/4" 1,3 mm H00-kedja. Tycker att H00-kedjan fungerar bättre än originalets H37-kedja (1,3 mm 3/8" hobby) i klen röjning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 07 jan 2019, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

martini  
#542725
Niking skrev:
martini skrev:
Niking skrev:@Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

vad kör du med för svärd på sågarna?


535 FBx kör jag ett vanligt 13" 1.5 mm 0.325-svärd, som den lokala såghandlaren råkar ha hemma. Mindre kedjehopp med H25-kedja än med original H30-kedja. Hur vida det fortfarande gäller med den nya x-cut kedjan, vet jag ej.

536 LiPX kör jag numera med Husqvarnas svärd för deras 1/4" 1,1 mm H00-kedja. Tycker att H00-kedjan fungerar bättre än originalets H37-kedja (1,3 mm 3/8" hobby) i klen röjning.
/Niklas

kör med et paket från breaskog på min 535:a , va de 8" svärd o kjed. då hålls kjeden på iaf o den orkar bra men tycker de e lite för kort. testade 1,5 mm 13" men tyckte de hoppade av för ofta ändå. kan man månne sätta 1/4" svärdet på 535:an?

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542739 Vill du ha 1/4" på 535 FBx, så får du nog köpa till en PA 1100, samt komplettera med handtag och snörhållare. https://www.maskinklippet.se/trimmer-de ... DBEALw_wcB

Jag har bara kört någon tank med PA 1100 på min 535 FBx, det funkade, men kedjeoljan tog slut på nolltid. Pumpen är dock ställbar.

Då PA 1100 har det långa riggröret, så slipper du använda huggarbyxorna när du röjer. Skönt på sommaren om inte annat.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

forest.  
#542750
Niking skrev:Vill du ha 1/4" på 535 FBx, så får du nog köpa till en PA 1100, samt komplettera med handtag och snörhållare. https://www.maskinklippet.se/trimmer-de ... DBEALw_wcB

Jag har bara kört någon tank med PA 1100 på min 535 FBx, det funkade, men kedjeoljan tog slut på nolltid. Pumpen är dock ställbar.

Då PA 1100 har det långa riggröret, så slipper du använda huggarbyxorna när du röjer. Skönt på sommaren om inte annat.
/Niklas



Kommer man att bli besviken om man köper en 536lipx eller bättre med en 535fbx???

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542752 Båda har väl sina fördelar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

forest.  
#542757
Niking skrev:Båda har väl sina fördelar.
/Niklas

Är batterí versionen sämre när det gäller ergonomi belastning?

hur mycket skiljer det i vikt mellan dem?

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542762
forest. skrev:
Niking skrev:Båda har väl sina fördelar.
/Niklas

Är batterí versionen sämre när det gäller ergonomi belastning?

hur mycket skiljer det i vikt mellan dem?


Tja, du får ju en viss snedbelastning med batteriröjsågen, som dock är mycket lägre än med en vanlig röjsåg.

Viktskillnad, se spec på respektive modell.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).