Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Auktion av Big Bengts museiesamlingar

15 inlägg 8236 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Auktion av Big Bengts museiesamlingar

boksson  
#525476 Big Bengts samlingar av bla mekanika och motorsågar bilar mm ska auktioneras ut i dagarna tre helgen 20 oktober
Kataloger
http://www.auction2000.se/auk/w.auctionList?inC=HAV



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Hema  
#525596 Oj, det var inte lite prylar.

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525599 Möe fina grejer! Men ha koll på vilka extra avgifter som tillkommer!
35kr slagvgift + 22,5% "köpprovision" Ingen moms verkar tillkomma vad jag förstår...

Högsta budet på en av auktionerna nu ligger på 160 000, vilket gör 36 000 i "köpprovision" Hoppas att alla som budar har full koll på denna avgift....

Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

boksson  
#525617 Ja köpprovisionen blir en stor post. Det gäller att man vet hur mycket man vill totalt lägga på ett föremål.
Det är moms inkluderat på köparprovisionen som du kan dra av. Så 0.2 x 0.225 = 0.045
Och i andra änden när du säljer varan igen betalar du moms bara på vinstdelen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525631 Jag var på Toveks "maskinbörsen" en gång för längesen, och där tillkom moms på alla bud, men det var nog många som inte hade koll på detta då en del priser hamnade på nypriser eller till och med högre ibland... Eller så var det väldigt många bulvaner som ropade in grejer för att driva upp priserna....


Så det gäller verkligen att ha full koll på vad man bjuder på och vad det kommer att kosta i slutändan... Det är lätt hänt att lockas med i buden....

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Jolly  
#525681 Tycker det är tråkigt att det säljs och sprids.

Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525706 Väldigt varierad samling..Tråkigt att de säljs och sprids som sagt. Undra om dom haft en sämre säsong än vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Jolly  
#525718 Det tror jag inte. Målet har ju varit att ta bort allt utom nöjesparken. Men museet kunde man kanske försökt att få någon annan att ta över.

Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Hema  
#525720 Eller behöver ytan till något som drar in mer till verksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525739 Enligt denna artikel i Värnamo Nyheter så planeras ett nytt museum öppnas år 2020...

https://www.vn.se/article/nu-saljs-high ... yxsamling/

Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

bgsentr  
#525740 Vilda western är ej som förut!
Har varit där många gånger ända sedan 70talets början
En gång var allt verkligen Vilda Western, och man älskade det.
Det började redan vid parkeringen, en dammig gräs och grusblandat yta där man klev av hästen, förlåt ur bilen
Där är det nu organiserat med parkeringsautomater och skit
Inne på parken körde diligensen på gatorna bland besökarna, cowboys red förbi, man var verkligen mitt i allt
Nu går diligensen en runda helt avskilt som en fånig ponnyridning ungefär
Inga ridande cowboys på gatorna
Inget märkligt museum
Ingen maskinhandel vad jag kan förstå
Ingen punsch till ärtsoppan ( jag frågar kanske inte efter just det, men det var ju lite kul att det alltid var ärtsoppa och punsch på torsdagar)

Det börjar mer och mer likna vilken nöjespark som helst, eller vad sägs om 145:- för köttbullar och mos?

Avatar Fallback

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

ÅsaNisse  
#525752 Som så många gånger förr....
Första generationen bygger upp 😀
Andra generationen förvaltar 🙂
Tredje generationen raserar 😱

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Jolly  
#525801 Tycker knappas att det raseras. Det håller snarare en högre nivå och antalet besökare ökar ju. Men visst är det synd att dom tagit bort handeln med plåt och maskiner och nu även museet. Det går ju liksom inte samla ihop detta igen när man väl spridit ut det.

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529744
Zixten skrev:Möe fina grejer! Men ha koll på vilka extra avgifter som tillkommer!
35kr slagvgift + 22,5% "köpprovision" Ingen moms verkar tillkomma vad jag förstår...

Högsta budet på en av auktionerna nu ligger på 160 000, vilket gör 36 000 i "köpprovision" Hoppas att alla som budar har full koll på denna avgift....


Nu är auktionerna avslutade, jag roade mig med att räkna lite... De 12 högsta klubbslagen på söndagens auktion drog in en "köpprovision" på 750 000 om jag räknar rätt, verkar som om det blir en rätt ok affär detta för auktionsfirman...

Användarvisningsbild

Re: Auktion av Big Bengts museiesamlingar

Kallkällene  
#529748 En kompis köpte en gammal Case traktor med järnhjul på auktionen idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).