Rundvirke

Barkborre

20 inlägg 18672 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborre

Sture Andersson  
#524636 Om ni inte varit ute i era skogar på dom sista veckorna råder jag er att gå ut och kolla efter barkborreträd nu ,jag bor utanför Skara och på sista veckorna rasar barren av träden ,verkar vara riktigt illa .Man behöver inte kolla uppe i trädet räcker med att kolla på marken ligger driver med gröna barr under träden .



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre

orre  
#524650 Jag kan bara hålla med, jag skotade 2 lass barkborrevirke i går, bor strax utanför Tibro.
Kommer att sågas till 38x75 mm, ska byta tak på en gammal ladugård framöver.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

Södraskog 2  
#524685
orre skrev:Jag kan bara hålla med, jag skotade 2 lass barkborrevirke i går, bor strax utanför Tibro.
Kommer att sågas till 38x75 mm, ska byta tak på en gammal ladugård framöver.
Senast redigerad av Södraskog 2 fre 14 sep 2018, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

uffejohan  
#524705 Är tvungen att slutavverka ett bestånd med 50-årig granskog, planterad på nedlagd åker. Visserligen bara 1 hektar men tråkigt när det fanns potential att bli mellan 4 och 500 kbm/hektar...På mina marker verkar de största angreppen ha blivit på f.d. inägomark med grusig morän. Småländska höglandet.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

jannee  
#526554 Är nu klar med de för närvarande synliga granbarkborre träden.
Blev närmare 900 M3fub totalt. Efter vad jag nu erfaret är det mest den grova skogen men även fått granbarkborre i en 30 årig plantering.
Blir intressant att se hur mycket skogsförsäkringen ger.
Största förlusten blir otvivelaktigt på timret 14+, Södra tar för övrigt massaveden till normalt pris.
Skogen var hårdkvistad men och tur var att jag lejt in en H 21.
Efter vad jag också sett är att föraren tagit LÅGA stubbar (ibland sågat från tre håll)
Har blivit väldigt mycket med grot, topparna (ibland vid 10- 15 cm grovlek) har bara gått av.
Anar att jag troligtvis får några hundra meter ytterligare till våren (försommaren)

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

källshult  
#527153 Hörde på radio kronoberg i dag att skogsvårdstyrelsen upp manade att älg jägarna skulle informera markägare om barkborre träd nu när dom ska ut i skogarna på måndag

Avatar Fallback

Re: Barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527174 Hade södra här igår med visning av våtmarksgallring och de flögs mycket drönare för att visa hur de kan gå att leta baggaträd på de viset.
De bästa var att gps posionen på drönaren visades i realtid direkt i skogsbruksplanen var den befann sig så de var lätt att se var skadorna fanns utspridda

Avatar Fallback

Re: Barkborre

ÅsaNisse  
#527183
uffejohan skrev:På mina marker verkar de största angreppen ha blivit på f.d. inägomark med grusig morän. Småländska höglandet.

Är nog inte så konstigt efter en sommar som denna. Grusig morän låter i mina öron som typisk tallmark och där torkstressas gran om blir begärliga för borrarna mycket lättare.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

Amatörhuggare 62  
#527220
1538677269_20181004_120431.jpg
Idag ingen rolig underröjning.
Man led verkligen.
Där man drog fram m 555 Fxtn.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

jannee  
#527222 Igenkänningsfaktorn är otrevligt hög 😈

Avatar Fallback

Re: Barkborre

larif  
#541249 Var ute i skogen idag, och hittade dessa märken på ett träd. Är det spår efter barkborre?

Avatar Fallback

Re: Barkborre

jannee  
#541261 Troligtvis inte, men har du mängder med döda barr runt trädet så kan det vara något skit p.g.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

larif  
#541264 Till saken hör att det står två träd i närheten som är döda, ser utt att ha varit borre under barken på dessa. Trädet som jag fotade, där har barren börjat att gulna.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

jannee  
#541292 Bäst du kan göra är att hålla träden under uppsikt. Troligtvis har mer eller mindre ALLA träd runtomkring de redan borrangripna blivit angripna. Detta innebär INTE att de kommer att dö, beror alldeles på hur våren och försommaren kommer att se ut. Ibland ska man ändå ta det säkre före det osäkra och avverka angripna träd, Bara för att du har lite gula barr behöver det inte vara borren som orsakat detta, kan vara granrost - torkan = lite tidigare avgång av års och fjorårsbarr.
Ser du veden klart och tydligt under barken och är barken lös på flera ställen (knacka på stammen) bör du avverka omgående, själv skulle jag annars avvakta.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

källshult  
#542217
1546681739_img_20190105_104510.jpg
1546681730_img_20190105_104454.jpg
Härligt nu är man igång har blivit bättre i ryggen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).