Skogsröjning

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

109 inlägg 56033 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Pamf  
#524185 Köpte nyligen ny röjsåg o det blev till slut Stihl pga lägre vibrationer (enligt tillverkarnas värden), elastostart med elektronisk förgasare (inget problem att starta sågen bakom ryggen hängandes i selen även kall, ingen choke att fippla med heller). Hittills mkt nöjd.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#524204
Pamf skrev:Köpte nyligen ny röjsåg o det blev till slut Stihl pga lägre vibrationer (enligt tillverkarnas värden), elastostart med elektronisk förgasare (inget problem att starta sågen bakom ryggen hängandes i selen även kall, ingen choke att fippla med heller). Hittills mkt nöjd.

Är det en FS 460, @Pamf ?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Pamf  
#524215 Nä valde en FS 410 eftersom jag i nuläget mest slår gräs. Men skulle jag kört mer röjning i skog hade jag valt 460. Samma vikt men mer kraft i 460 samt att den finns även med kort rigg

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

barske  
#524288
fura skrev:Enligt infoblad i butik verkar Stihlröjsågarna gå tystare än Husqvarnas med liknande hästkrafter.

Vems infoblad??

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

fura  
#524381 Det satt ett infoblad under varje såg och jag antar att uppgifterna kommer från tillverkarna av sågarna.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

bgl  
#524659 Det här är kanske offtopic men skriver här i.s.f. att skapa ny tråd.
En röjningsentreprenör som en del jobb åt en större kommun fick en klar order att byta till batteridriva röjsågar. Han lovade att svara nästa dag och presentera sin kalkyl.
Behövs inte sa hans kontakt på kommunen,du kan få fortsätta på befintligt avtal. Han menade att det skulle vara förmånligt då inga inköp av bensin behövdes.
Entreprenören som inte tidigare räknat på eldrift tvekade och svarade att det är en dyr investering, framför allt att köpa så många batterier så de räcker hela dagen.
Svaret blev: " du kan väl köpa en liten Hondagenerator som står och laddar mens ni röjer, då behövs i alla fall inte fler än 2 batterier per såg"!

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524660 Hahaha!! Att intelligensnivån är låg i kommunhusen är väl ingen större nyhet..

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Hema  
#524663 Kommer väl dra mindre soppa totalt, men det finns inte ett batterialternativ till en riktigt röjsåg exempelvis.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

kgh1  
#529451
Flisaren skrev:Hahaha!! Att intelligensnivån är låg i kommunhusen är väl ingen större nyhet..
utgård skrev:Tycker Sthil 490 är en såg att satsa på om du ska röja lite grövre. 225 klinga. Funkar bra till gräsröjning med trimmer huvud av nått slag. Själv kör jag med oregons speed cut. Den man har lösa trådar som man stoppar i.


Stihl har bra kvalitet

Avatar Fallback

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

källefall8  
#529464 De e ju bara det att utöver 460 är dom ju så mycket tyngre... jmf stihl FS 560 10.2 kg å Hva 555 fx 8,9kg. Samma effekt men 1,3kg extra känns!! FS490 är ju baktung enligt mitt tycke, vilket innebär att man får hänga upp sågen långt bak å då räcker armarna knappt fram till styret. Jag vill ju gärna ha värme i handtagen oxå, går de å få det på stihl?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529485 Japp! Handtagsvärme finns på Stihl 490 KW. Å har du svårt att nå handtagen, så får du väl fälla styret bakåt en aning.

Bränsletanken är ju stor på Stihl 490 och räcker längre än på åtminstone Husqvarna 252. Har dock inte kört Husqvarna 555, men det verkar ha varit en hel del problem med dem, om man läser gamla trådar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

jannee  
#529503 Hade problem med min 555 när den var ny, gick på garantin och var någon fjäder eller nål i förgasaren, därefter har sågen gått klanderfritt. För övrigt ska detta fel som var på den omgången 555 vara åtgärdat. En tank varar ca 75 minuter kontinuerlig körning. Bränsleåtgången med Strands röjklinga är ungefär densamma, dock hinner man med ett betydligt större antal stammar på samma tid, beror nog till stor del på att Strands klinga är tunnare = skär igenom snabbare, klingan varvar också upp snabbare.
Vid brunnsröjning med Strands treudd varar en tank 1,5 till 2 timmar.
Den större levande kraften som finns hos en klinga av annat fabrikat har man aldrig något behov av - framför allt om man har en 555 :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

källefall8  
#529609
Niking skrev:Japp! Handtagsvärme finns på Stihl 490 KW. Å har du svårt att nå handtagen, så får du väl fälla styret bakåt en aning.

Bränsletanken är ju stor på Stihl 490 och räcker längre än på åtminstone Husqvarna 252. Har dock inte kört Husqvarna 555, men det verkar ha varit en hel del problem med dem, om man läser gamla trådar...
/Niklas


För att få den att balansera och samtidigt räcka styret skulle jag få fälla det mycket bakåt och då blir handlederna allt annans än raka - styret pekar rakt upp eller bakåt när det bör luta framåt. Med raklånga armar blir det iaf inga långa dagar för mig. Jag kan inte förstå varför man vill ha en tyngre såg med lägre effekt? 460 tycker jag däremot är helt ok om det bara var 225 klinga på.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

jannee  
#529622 Man ska börja med det viktigaste, och det är INTE röjsågen utan selen och en RÄTT inställd sele.
Den ska belasta kroppen jämt, du ska kunna gå rak och obesvärad av att ha en s.k. snedbelastning - som det inte blir om selen är rätt inställd (en vetenskap i själv :grin: )
Därefter balanserar du upp sågen, bör väga upp något vid full tank.
Justera sedan selen så att du verkligen kan gå rak vid röjningsarbeten, men du kan då även få justera röjsågens handtag.
Är allt detta optimalt (vilket inte är det lättaste att få till :mrgreen: ) spelar 1 eller 2 kg mindre roll, viktigare är att du har rätt klinga och vasst. 545 - 555 eller motsvarande Stihl har nog mindre betydelse.
Värme i handtagen är i mitt tycke ett måste om man vill arbeta vid minusgrader eller under regn.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Värmlänning  
#529625 Någon som har hunnit prova nya Stihl selen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).