Motorsåg och handhållet

Kedja?!

5 inlägg 1905 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja?!

SweBreach  
#524124 Är det någon som vet vad Oregons kedja heter som är likvärdig med Husqvarnas X-cut?

Jag har en Stihl-såg som jag vill testa den kedjan med...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja?!

anersimyra  
#524125 Oregon speed cut. De tidiga kedjorna var rena skiten med tänder som var ojämt härdade, de var svåra att få riktigt skarpa och höll skärpan dåligt. Jag köpte något exemplar efter att de enligt uppgift skulle fått ordning på kedjan, men den var fortsatt ingen höjdare. HVA,s X cut är hur som helst en väsentligt mycket bättre kedja.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedja?!

anersimyra  
#524127 Nu förutsatte jag förstås att du talade om en kedja i 0,325.. 👍

Användarvisningsbild

Ja, .325

SweBreach  
#524132 👍 ,325

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedja?!

axwell  
#524140 Tyvärr köpte jag en Speedcut 18" ,325, trodde länge att jag skulle kunna få till den genom olika bearbetningar.

Ryttarna brukar jag vänta med i det längsta, har inte testat sedan jag även tog ner dom radikalt till ca. 0,7mm.

Försökte holka ur en stubbe genom instick, det hände ingenting mer än att kedjan stod och vibrerade.
Tog istf. en slutkörd VPX95, och hej vad det gick, krollsprint (träull) så sågen nästan dränktes :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).