Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92645 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270501 For ein fin skog.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

röjar kalle  
#270510
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har inte kört ihop ännu men jag misstänker att jag håller ett tempo i den lägre klassen.


5m3f då går det rätt hyfsat än då eller väldigt bra skulle jag vilja säga.vi låg nämligen på dom prestations nivåerna när vi högg första gallring på 80 talet och jag kan säga att man fick gnida på uta hE!!!!!!!!!! Det skulle betyda att du skulle behöva ha 400-500 kr m3f idagens läge.Skogsägaren fick gallrings bidrag på den tiden annars hade det ej gått-
Så motormanuellt i gallring är inte längre möjligt om man skall leva på det tyvär skulle jag vilja säga för det blir bra mycket bättre en skördarkört-

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270652
johan83 skrev:1-1,5fub/tank i andra gallring, och ca 1h/tank tycker jag med 346an är normalt?


Din såg kanske är snålare än min men jag kan bara köra ca 40 minuter med min 346 i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

johan83  
#270655
Mowi skrev:
johan83 skrev:1-1,5fub/tank i andra gallring, och ca 1h/tank tycker jag med 346an är normalt?


Din såg kanske är snålare än min men jag kan bara köra ca 40 minuter med min 346 i gallring.


Tycker faktiskt den går snålt, då är den lätt trimmad också med 15"svärd:) 550an dricker betydligt mer soppa.
Hur många fub/tank får du på 40min?

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270663 Jadu jag har aldrig räknat på det men det vore ju intressant att göra nån gång. Har med en 550 och tycker att 550 och 346 drar ungefär lika. Kanske att 550 drar lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

johan83  
#270665
Mowi skrev:Jadu jag har aldrig räknat på det men det vore ju intressant att göra nån gång. Har med en 550 och tycker att 550 och 346 drar ungefär lika. Kanske att 550 drar lite mer.


Okej:) har kört med 1,3 kedja förr, men har bytt ti 1,5 nu, har inte varit ut i skogen änn, men kan tänkas den vill ha mer soppa nu.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306781

Den här länken var försvunnen, så jag sparade ner från webarchive...

http://web.archive.org/web/*/http://www ... 100222.pdf

En rekommendation i all välmening. :)

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Jonashuggare  
#308838 Hallå alla.
Det där med prestation i skogen avgörs av två grejor som jag vill påstå är lika utslagsgivande. Jag är manuellhuggare och avverkar/gallrar lövskogar året runt i skåne. Vi hugger både på timpeng och accord.

1 Skogen=medelstam,kvistighet,terräng,årstid, träslag, avstånd mellan träd som skall avverkas.

2 Huggarn= arbetsteknik,motorsåg,utrustning(snåla ej),erfarenhet,kondition.

mvh

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Jonashuggare  
#308863 Medelstam 1,00-3,00 Grov bokskog två första bitarna kvistfria flisanpassat , ca 35-50m3fub ( 8 timmar).

Medelstam 0,60-1,00 Bokskog blandad kvistighet flisanpassat ca 25-35m3fub (8 timmar )

Medelstam 0,20-0.60 bokskog blandad kvistighet flisanpassat ca 15-25m3fub ( 8 timmar)

Andra träslag sjunker produktionen något tex ek ungefär 2-5 m3fub per 8 tim

Detta är av egen erfarenhet, det varierar ibland utan man hittar nån förklaring.
mvh

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308870 Det är ju rätt bra, säg 4 m3fub/h. Går det att köra alls med maskin, sånt här? Vad är prestationen då?

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Jonashuggare  
#308876 Det är skog avsedd för manuellhuggning vi hugger lättare klykor grovgreniga träd, det går bra att köra de klena bestånden 0,20-0,60 med skördare, stora vinningen med skördare är att virket ligger samlat till skotaren.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Jonashuggare  
#308880 skördare 10-20m3fub timme

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

TheJo  
#350523 Mycket intressant tråd!
Speciellt med tanke på mina egna funderingar i tråden om manuellt arbete.


Seb macahan skrev:Kul tråd. Och håller med i mycket. Något som kan sinka mig vid manuell körning är att jag ganska ofta
stannar upp och känner ren lycka. Så kan jag stå där i några minuter o skita i vad jag hinner per timme o i stället va glad åt att min hobby genererar pengar. Glöm inte bort att ha kul i jakten på fubbar per dag, vilket kan va kul det med i bland.


Visst är det så :)
Brukar ta ett par stunder under dagen där man stänger av sågen och lägger ifrån sig hjälmen, för att bara gå igenom området jag håller på med.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524038
Storken skrev:Enligt Masterchief så låg ackordet på 50 bitar i timmen i gallring...

Eg leste litt på denne gammle tråden i kveld. Ein «bit» er da ein 3 meters slip stokk? Dersom ja, korleis går da an og hogga 50 stk pr time ? Må jo nesten klara ein pr minutt.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

bodaedet  
#524045 50 i timmen är nog mycket i snitt, i björkskog klarade man det, men inte i granskog. Bra terräng och fin skog så låg man nog på 35-40 bit i timmen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).