Föryngring

Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

24 inlägg 10868 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520159 Några år i efterhand brukar de synas att björk nästan sprutat upp ur spåren efter markberedarn men att de är betydligt mindre emellan

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Erre  
#520165
gnisten83 skrev:Några år i efterhand brukar de synas att björk nästan sprutat upp ur spåren efter markberedarn men att de är betydligt mindre emellan

Som här då. :d
Erre - Röjningar på egen mark

Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520175
Erre skrev:
gnisten83 skrev:Några år i efterhand brukar de synas att björk nästan sprutat upp ur spåren efter markberedarn men att de är betydligt mindre emellan

Som här då. :d
Erre - Röjningar på egen mark

Precis :-bd

Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Hugin  
#520949
Lars Lundqvist SLU skrev:Är det vårtbjörk eller glasbjörk som kommer upp?


Enligt @axwell : s kontrollmetod: vårtbjörk.

Hur ser för- resp nackdelar ut i förhållande till plantering av gran och vad är rekommendationen? Avser markbereda. Jag uppfattar (av jämförelse med intilliggande granbestånd, med kraftig inväxning av björk), att viltbetningen inte är påtaglig (skulle gärna vara kraftigare där, för att hålla igen tiden för andraröjning av löv).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Lars Lundqvist SLU  
#520959 Det finns bra information om hur man sköter björkskog på Skogskunskap.
Exempelvis detta om röjning: https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... inara-lov/

Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Botvig  
#521607 Rakheten på stammarna tror jag mest beror på viltbete, inte på om de är sjålvsådda eller planterade.
Ju tätare bestånd desto större chans att fler undgår betning.
Nackdelen med täta bestånd är ju att stammarna blir klena och veka.

Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Klanten  
#523992 Med tanke på miljömedvetenheten och att andelen bioenergi ska öka i energimixen så kan björken få sitt rätta värde.

Användarvisningsbild

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Ängagärdet  
#524006 Jag har ett hygge på 4ha där jag låtit björken komma av sig själv utan markberedning. I detta har jag höglagt och satt ca 1000 gran per ha för att ha alternativ när det är dags för gallring. Om du väntar 2år från avverkning innan markberedning så ser du om det behövs eller om björken kommer ändå.
Jag tror absolut på att producera björkmassaved på vissa ytor. Marken ska vara frisk till fuktig.

Avatar Fallback

Re: Låta självföryngra med björk istf. plantera gran?

Klanten  
#524010 Om man ser på den naturliga växtföljden så är björken och annat löv pionjärer.
Naturen kanske i sin vishet ser till så att risken för rotröta på gran och andra sjukdomar på barr minskar om man har "växelbruk".
Plus att det kan vara bra med björk som "pumpar" mycket vatten om det är fuktiga marker så att barret får en lättare resa när det börjar komma.
Fast volymen på barret dröjer ju länge i "naturens skogsvård".
Och som tidigare skrivet Sverige och EU styr ju mot en lägre andel fossilt i energiförbrukningen så p.g.a. det kan ju en aktiv björksatsning kanske bli lönsammare i framtiden.
https://www.centralsweden.se/bevaknings ... -samhalle/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).