Skogsekonomi

Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

6 inlägg 2346 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

ejgum  
#523843 Förklaring kring prissättning av virkes- och timmerterminer önskas.
ngn?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

Torbjörn Johnsen  
#523850 I vilket sammanhang? Du får gärna utveckla frågan @ejgum

Avatar Fallback

Re: Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

ejgum  
#523857 Finns det en standard för prissättning av virkes/timmer terminer. Är det tex olika för sågat eller stock, skilda träslag etc. Jämfört med pappersmassa finns en prissättning för olika kvalitéer . Har sett en Amerikandk prissättning för timmer med enheten LBU8 men vilken sorts timmer och vad avses?
Om jag tror mig veta att efterfrågan på sågat virke kommer öka Q4 2019, hur utnyttjar jag det ur ett investerings persoektiv

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

Vilsten  
#523865
ejgum skrev:Om jag tror mig veta att efterfrågan på sågat virke kommer öka Q4 2019, hur utnyttjar jag det ur ett investerings persoektiv

Det enklaste är väll att köpa aktier i ett sågverk, alternativt brädgård/bygghandel?

Användarvisningsbild

Re: Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

Torbjörn Johnsen  
#523868 Mig veterligen finns ingen terminshandel liknande det som finns för t ex spannmål för varken sågade trävaror eller timmerstock i Sverige eller ens i Europa. Det verkar finnas i USA men hur det fungerar vet jag inte. Jag gissar att man handlar i enheten dollar per board feet som ju är ett svårt mått att översätta. Som löpmeter typ men då beroende av dimension. Det finns säkert vedertagna omräkningstal till kubikmeter.

Här hittade jag ett företag som erbjuder handel med "Random length lumber" (sågade trävaror i fallande längder, fritt översatt) i alla fall:
https://www.cmegroup.com/trading/agricu ... umber.html

Här finns en av deras produkter på Wall Street: https://quotes.wsj.com/futures/LBU8

Finns det någon som vet mer om denna handel så skulle det vara intressant att få mer kunskap. Det verkar inte som det är någon omfattande verksamhet om man jämför med annan terminshandel dock.

Avatar Fallback

Re: Virkesterminer, LBU8 vad betyder det?

ejgum  
#523926 Ja, sågverkens handel och prissättning är intresant, tex säljs sågat virke i enheten kubik eller löpmeter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).