Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1026914 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#522170Tömning av påsarna..

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#522259Har du inte provat öppningsbara notsäcken? Det ser ju lite bökigt ut att hålla på sådär om du kör ut den mesta veden på det sättet.

adahlm  
#522388Har inte prövat dessa ännu.. priset är ca 2,5-3ggr dyrare än dehär billiga säckarna så det blir ju en del kapital fast bara i säckar.. kanske de håller 2,5-3ggr längre i användning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522422Hur länge de håller återstår att se, bara på sesång 2 ännu.
Däremot är knuten inte så lätt att få upp när säcken hängt i öglorna, brukar Linda repet om släggan för att få mer moment i rycket

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#523779Nu har folk tagit till sig den varma sommaren och tänker att efter det här kommer en hård vinter. Har körd bort till kunder mestadelen av vad jag hade, men hade en några kubik med gran och thuja som jag inte hunnit med i sommar. I går kom en på telefonen och frågade om jag hade lite långved. Han ville gärna ha lite att pyssla med hemma i gården. Har bara gran och thuja, sa jag, men det spelade ingen roll så länge han fick lite i händerna :wink:
1536070910_gran_og_thuja_til_eg_04_09_18_(2).jpg

Körde dit två stora lass på slepvagnen. Han ska känna det i kroppen innan han har klyvd det med yxa :grin:

Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen :d

Användarvisningsbild

totte  
JensSkoog skrev:Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen

Så skall det gå till att göra bra affärer :-bd :d

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#523797Ja det var då en väldig säsong. Skulle behövt minst en bil till att köra ut ved med. Just nu är det 80 st leveranser som väntar. Sista säckarna kom bort ifrån gårdsplanen i dag. Så nu är det bara att tömma det som ligger under tak så är det klart för säsongen. Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte. 2-3 veckor till så vågar jag nog inte ta fler innan all ved är utkörd i alla fall.

Blivande snickare  
JensSkoog skrev:Nu har folk tagit till sig den varma sommaren och tänker att efter det här kommer en hård vinter. Har körd bort till kunder mestadelen av vad jag hade, men hade en några kubik med gran och thuja som jag inte hunnit med i sommar. I går kom en på telefonen och frågade om jag hade lite långved. Han ville gärna ha lite att pyssla med hemma i gården. Har bara gran och thuja, sa jag, men det spelade ingen roll så länge han fick lite i händerna :wink:
1536070910_gran_og_thuja_til_eg_04_09_18_(2).jpg

Körde dit två stora lass på slepvagnen. Han ska känna det i kroppen innan han har klyvd det med yxa :grin:

Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen :d

Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja :(( :(( :((

Fast tre gånger förtjänst på samma träd är ju inte så illa det heller :mrgreen:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Blivande snickare skrev:Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja :(( :(( :((

Den var inte så fin att jag skulle sågat den. Har varit en eftersatt häck på 7 - 8 meter
och dom grovaste var väl 30 - 35 cm men med rent för mycket kvist. Senn har jag sagt
till köparen att jag ska slipa hans sågkedjor gratis om han hittar spik eller ståltråd
invuxna. Skulle inte förvåna mig als. :mrgreen:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Vedproducent skrev:Ja det var då en väldig säsong. .............Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte. 2-3 veckor till så vågar jag nog inte ta fler innan all ved är utkörd i alla fall.

Anar mig att folk har fått med sig att det inte finns så mycket vatten
till el-produktion kommande vinter, så nu ska många säkra sig ved
så dom kan redusera eluppvärmingen, eftersom det
kommer kosta dyrt :wink:

Blivande snickare  
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja :(( :(( :((

Den var inte så fin att jag skulle sågat den. Har varit en eftersatt häck på 7 - 8 meter
och dom grovaste var väl 30 - 35 cm men med rent för mycket kvist. Senn har jag sagt
till köparen att jag ska slipa hans sågkedjor gratis om han hittar spik eller ståltråd
invuxna. Skulle inte förvåna mig als. :mrgreen:

Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much :lol:
35 cm... faaaaaan Jens.. :(( :d
Nåja, man kan inte rädda allt virke i den här världen :grin:

Användarvisningsbild

Erre  
#523832Nej. Men nästan allt borde du rädda. :d

adahlm  
. Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte.

Har lika här, trots ordentlig prishöjning har jag beställningsstopp nu som bäst och måste hinna köra ut en massa innan jag kan ta emot nya beställningar..
Med kraftigt stigande råvarupriser kanske man skulle spara hela torr-lagret och vänta på ännu bättre försäljningspriser?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Blivande snickare skrev:Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much :lol:
35 cm... faaaaaan Jens.. :(( :d
Nåja, man kan inte rädda allt virke i den här världen :grin:

Tänker ju inte på thuja som gagnvirke als, här. Tas ju bort mycket varje år, och
mestadelen går på sopen, eftersom inte många uppskattar den som ved,
Ska vara lite mer selektiv framöver och se om jag kan hitta några bra stammar för sågning.
Finns oerhörd mycket av trädslaget här, eftersom folk började plantera den på sjuttiotalet. :wink:

Hema  
#523854Vad är det som gör att den inte uppskattas som ved?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).