Föryngring

Plantera i höst eller till våren?

3 inlägg 2562 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera i höst eller till våren?

Jolly  
#523702 Efter en torr sommar så regnar det just nu ganska mycket. Jag skulle egentligen planterat i våras, men det rådde plantbrist så jag fick inte tag i några, vilket kanske var tur med tanke på hur sommaren var.
Men hur tänker man nu? Hade ni planterat nu i höst eller till våren? Tänker att dom kanske hinner rota sig lite om det blir en torr sommar nästa år också?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera i höst eller till våren?

Seb macahan  
#523713 Ja, eller blir det en extremt regnig höst och dina plantor drunknar eller fryser ihjäl. Plantera när du har tid. Vädret ändras och vi kan inget göra åt det. Jag fick ner 7500plantor i början på Juni i 30-34grader. Men alla plantor ställdes i källaren i kyla och ställdes i vatten 1dygn Innan plantering. Kan garantera att jag har önskat regn. För någon vecka sedan besökte jag området som först (vågade inte innan) totalt 1planta som såg lite vissen ut, de andra är jättefina :grin:

Avatar Fallback

Re: Plantera i höst eller till våren?

saekb  
#523751 Jag planterade ca 2000 tricobehandlade tallplantor hösten 2017. 90 % tappade efter 14-30 dagar barren. Mindre än 10 % av dessa överlevde sommaren. Jag fick för mig att det berodde på den ymniga behandlingen av Trico (täckte klyvöppningarna) medan plantleverantören Svenska skogsplantor påstod att det var ett vivelangrepp (skalbagge). Jag planterade nya plantor i våras. Dessa har till stor del (utan Vivelangrepp) överlevt den torra sommaren. Jag vet inte om jag vågar höstplantera ymnigt Tricobehandlade plantor i fortsättningen??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).