Logistik, Transport

Skogsbilvägar - underhåll

10 inlägg 5168 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbilvägar - underhåll

Martin_Gustaf  
#523559 Hej!

Har ett par skogsbilvägar som inte underhållits ordentligt och som jag gärna vill förbättra. Är ganska ny på det här med skog och definitivt nybörjare när det gäller maskiner :smile:
Men har ett schaktblad, Fransgård, stående här på gården, dock utan hjul. Kan jag använda det till att fixa till vägytan? Måste jag i så fall ha hjul till eller kan det funka utan? Eller borde jag i stället investera i en vägsladd? Tacksam för råd!



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar - underhåll

opekka  
#523564 Schaktblad med hjul kommer du långt med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523576 Prova dig fram, jag har ett Fransgård med hjul men ofta är de hjulen i luften så det känns inte kritiskt
annat än när man ska finlira och det är inte kritiskt då heller men det är lättare.
Vägsladd är bra såklart men det kräver att man har en vettig väg med grus på som man kan sladda.
Ett schaktblad kan man använda på ganska usla vägar och plocka upp stenar osv med.
Så prova och gnid med bladet fram och tibax tills du får upp material att jobba med, sen är det bara resten kvar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Martin_Gustaf  
#523607 Kanon, ja så mycket grus är det inte på vägarna här så låter som schaktbladet är helt rätt då. Har du koll på var man kan komplettera med hjul? Har letat på nätet men hittar bara hjul som ingår vid köp av schaktblad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar - underhåll

opekka  
#523610 Kontakta Fransgård-säljare. De kan säkert hjälpa dig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Junnarp  
#523611 Jag lät göra iordning en väg i våras. Då lutningen va dålig på vägen så grävde vi först av kanterna mot diket och dikade där de behövdes. Vägen skall vara något bågformad uppåt så att vattnet rinner av. När vi grävt la vi på rejält med 0.70. Blev riktigt bra. När alla transporter gått klart ska jag nog lägga på finare material över så det går att underhålla vägen lättare själv. Jag blev riktigt nöjd, kostar jue dock en slant men helt klart värt om de skall gå ut lite timmer längs vägen.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Amatörhuggare 62  
#523682 Man kommer långt med ett enskärigt blad. och lite experiment, på vinklar och lutning.
Går att få till det skapligt.

Lycka till.
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Martin_Gustaf  
#523692 Tack! Ser fint ut det där. Bara att ge sig ut och börja helt enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523697
Amatörhuggare 62 skrev:Man kommer långt med ett enskärigt blad. och lite experiment, på vinklar och lutning.
Går att få till det skapligt.

Lycka till.
Mvh Amatörhuggare 62


Ser ju nygrusat ut. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar - underhåll

Amatörhuggare 62  
#523703 Fällde övergrova granar, på ett ställe.
Var tvungen ta några bilder.
Här blir åkarna glada.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).