Skogsnyheter

Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

12 inlägg 9409 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Fredrik Reuter  
#522742 Norra Tyskland sitter i en knepig sits ur ett energiperspektiv. Kärnkraftverken avvecklades efter politiskt beslut och förnybar energi skulle ersätta. Men den förnybara energin finns inte ännu och för att klara energibehovet behöver kolkraftverken mer kol för att klara energiförsörjningen till de 18 miljoner invånarna i området Nordrhein-Westfalen med städer som Köln, Bonn, Düsseldorf, Essen och Dortmund (ruhrområdet).

Därför vill nu företaget som driver dagbrottet Hambach slutavverka närapå 1.000 hektar skog för att utöka dagbrottet från i runda slängar 5.000 hektar till 6.000 hektar.

I den Svenska debatten kan detta vara en bra bias, allt är inte Lübeck-modellen i Tyskland.
Vidare så kämpar miljörörelsen BUND för att stoppa avverkningarna. Dock ej Greenpeace vad jag kan se. Det är lite konstigt eftersom denna slutavverkning är stor och kommer inte återplanteras inom överskådlig tid. Lägg därtill att kolen som används är fossil.

SR skriver om detta: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7028086
Bild från Hans-Werner Bachmann




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522744 Detta blir alltså resultatet av Tysklands energiewende. Väl värt att beakta i den svenska debatten om grön omställning med bl.a. elbils-halleluja.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

bgl  
#522745 Enligt Svenska kraftnät kommer Sverige att tvingas köpa el från Tyskland, kanske redan i vinter men i varje fall kommande vintrar.
Sverige kan beskyllas vara medvållande till denna utökade brunkolsbrytning!

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Palakangas  
#522749 Kanske dags att damma av detta projekt? OBS!! Ironi! Jag vill absolut inte se detta hända.
https://vattenkraft.info/?page=20&hidemessage=true

Användarvisningsbild

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Torbjörn Johnsen  
#522751 Ett problem i sammanhanget (förutom gigantiska utsläpp av fossilt kol) är att priset på utsläppsrätter nu ökar snabbt. Mer om det i tråden Ökat pris på utsläppsrätter - bra för skogsbruket!

Det här innebär att kolanvändningen blir allt dyrare (och bioenergin allt mer konkurrenskraftig). Om inte de gröna partierna i Tyskland (och de flesta andra europeiska länderna) totalt blockerade användning av skogsbränsle för storskalig energiproduktion skulle ju en del av kolen kunna bytas ut mot skogsflis på samma sätt som skett/sker i såväl Sverige och nu Danmark och UK.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

totte  
#522771
Niking skrev:Detta blir alltså resultatet av Tysklands energiewende. Väl värt att beakta i den svenska debatten om grön omställning med bl.a. elbils-halleluja.
/Niklas


Precis min tanke, det blir bra för elbilsfantasterna, ingen brist på el i Europa för att ladda dessa fantastiska miljöbilar.

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

axwell  
#522791
Niking skrev:etta blir alltså resultatet av Tysklands energiewende. Väl värt att beakta i den svenska debatten om grön omställning med bl.a. elbils-halleluja.
/Niklas


Lugn bara lugn, Zahlman fixar energin med hjälp av ett stort antal Teslabilar. Inget påhitt från mig, det brukar Zahlman upprepa då och då. :mrgreen: =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Hema  
#522798
Torbjörn Johnsen skrev:Ett problem i sammanhanget (förutom gigantiska utsläpp av fossilt kol) är att priset på utsläppsrätter nu ökar snabbt. Mer om det i tråden Ökat pris på utsläppsrätter - bra för skogsbruket!

Det här innebär att kolanvändningen blir allt dyrare (och bioenergin allt mer konkurrenskraftig). Om inte de gröna partierna i Tyskland (och de flesta andra europeiska länderna) totalt blockerade användning av skogsbränsle för storskalig energiproduktion skulle ju en del av kolen kunna bytas ut mot skogsflis på samma sätt som skett/sker i såväl Sverige och nu Danmark och UK.

Mindre bra, för då ökar lönsamheten för vindkraft, vilket kommer leda till elimport i förlängningen (stor risk för kolkraftsel).

Användarvisningsbild

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

rejser  
#523583 Tänk om dom hade fått ersätta 2 reaktorer på Ringhals med en ny betydligt effektivare säkrare modern variant. Och då bor jag ändå bara en liten liten bit därifrån.

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Hema  
#523628
rejser skrev:Tänk om dom hade fått ersätta 2 reaktorer på Ringhals med en ny betydligt effektivare säkrare modern variant. Och då bor jag ändå bara en liten liten bit därifrån.

Jag tror faktiskt att de får, men det politiska spelet är så ostabilt att ingen aktör vågar chansa. Man har tagit något beslut om max antal reaktorer i Sverige och nya får bara byggas på befintliga kärnkraften läggningar.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

rejser  
#523630
Hema skrev:
rejser skrev:Tänk om dom hade fått ersätta 2 reaktorer på Ringhals med en ny betydligt effektivare säkrare modern variant. Och då bor jag ändå bara en liten liten bit därifrån.

Jag tror faktiskt att de får, men det politiska spelet är så ostabilt att ingen aktör vågar chansa. Man har tagit något beslut om max antal reaktorer i Sverige och nya får bara byggas på befintliga kärnkraften läggningar.


Då måste dom ändrat, enligt tidigare så får dom endast underhållas tills nedläggning.

Avatar Fallback

Re: Tyskland slutavverkar 1.000 ha för mer brunkol

Hema  
#523632 Ja dessa äldre vill de lägga ned i förtid, men att ersätta dessa ska det finnas möjlighet för. Får se om det beslutet kommer ändras efter valet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).