Öppna kategorin

Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

23 inlägg 6490 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#523264 Hej på er! Läser ofta i detta forum och är ytterst tacksam för den kunskap som ni alla delar med er av. Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med, då jag äger begränsad kunskap. Men jag har fixat till en grej som flera bekanta tycker verka bra, och som kan vara användbart för er!
Jag har byggt en stöldskyddad förvaring som består av två stycken 20 fots fartygscontainrar placerade med ett avstånd på 360 cm från varann. Bygget är ett så kallat "budgetbygge", och är utfört av mig som har högst mediokra kunskaper i byggteknik. Jag kommer i några inlägg beskriva arbetsgången och mina tankegångar! Kommentera gärna (mycket gärna) i tråden, och jag är tacksam för kritik, vilket ökar min kunskap!
20180815_143515.jpeg
20180815_143446.jpeg




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523265 Snyggt bygge! 👍

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523267 Snyggt!
Hur har du fäst spikläkten på gavlarna?
Likadan fråga angående takbjälkarna?

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523286 Stiligt

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

framhjul  
#523294 Snyggt! :-bd
Det ska bli intressant att se ännu fler bilder ifrån byggtiden. :d

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

halvproffs  
#523295 Jättefint! Synd bara att man inte får ha sina egna saker ifred.

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

uffejohan  
#523332 Hur har du löst ventilationen i containrarna? Med för dålig cirkulation får du väl lätt fuktproblem?

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523355 Ser snyggt och bra ut!

Jag hade nog försökt få till en vanlig dörr / port utanför containerns dörrar, ser kanske lite snyggare ut och lockar nog inte nyfiket folk lika mycket, nu signalerar det att här finns det fina grejer innanför dörrarna.

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

mikael_s  
#523374 Ser fint ut. Budgetbygge kallar du det, vad blev kostnaden?

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Hema  
#523463 Ser snyggt ut!

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

ÅsaNisse  
#523467 Det tråkiga är bara att stöldligorna har verktyg att öppna containrar också. Här är flera byggarbetsplatser som blivit länsade på verktyg i containrar i sommar.
Det enda som gäller är att bo på platsen med laddad hagelbössa som sängkamrat.

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Hema  
#523472 Vakthund kan vara bra.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

JohannesG  
#523498 Snyggt bygge. Ett problem med containrar är att det alltid blir kondens när de står fritt. Men det problemet gissar jag du slipper när den till stor del är inbyggd.

Vill tjuvarna komma in, så kommer de in. Tyvärr. Men kan man göra det svårare för dem är det alltid bra. och ger det oväsen att bryta sig avskräcker även det.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523511 Snyggt och praktiskt men jag skulle inte kalla det budgetbygge, jag gissar att du lagt ut över 150K ?
Möjligen hade som nämnts en maskerande dörr framför sett ytterligare bättre ut
och kanske kanske dragit färre blickar?

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#523605 Stort tack för era svar! Jag skall börja att redovisa mina tankegångar i kronologisk ordning och sedan svara på några av de frågor jag fått.
Eftersom bygget blir ganska tungt, tänkte jag att marken / grunden måste vara riktigt stabil. Från början var marken typ skogsmark, så detta fylldes upp med 8 st lastbilslass med grov sprängsten från ett vägbygge i närheten. Detta jämnades ut och täcktes med två lass väggrus (hyperit). Sedan jämnade jag ut detta så att det blev acceptabelt "platt". Efter detta så placerades sex stycken plintar i form av begagnade, utbytta plattor från stadens torg (50 x 50 x 8 cm, 45 kg styck) under varje container. Mellanrummet mellan de båda containrarna bestämdes till 350 cm, vilket alltså blir carportens bredd. Efter att ha placerat ut plintarna / plattorna, så gäller det att få dem i våg. Detta gjordes med hjälp av vattenpass och plank. Tidsödande, men ack så viktigt! Eventuella felaktigheter riskerar att leva med och "spöka" under hela byggtiden. Efter att plintarna är i våg, är det klart att beställa container!

Nu tar jag några frågor!
Fukt?
Ja, fuktproblem var något som jag tog höjd för. Om jag fattat detta rätt, så uppstår fuktproblem främst vid snabba temperaturväxlingar. Bygget står mestadels i skuggan av träd, så detta är gynnsamt. Dessutom fungerar brädfodringen (och i viss mån plåttaket) som isolering. Jag har till min stora förtjusning ännu ej sett några tecken på fukt! Containrarna är försedda med två små ventiler på diagonalen. Uppstår problem, är jag beredd att förstora dessa, för att även vid behov montera paxfläkt.

Ekonomin?
Som jag nämnde så kallar jag det för ett budgetbygge. Främst för att jag jagat billigt material (begagnat, gratis), och dels för att jag gjort det mesta av jobbet själv. Visst blir det dyrare än ett ordinärt "träförråd", men några 150 000 är det inte tal om. Drygt en tredjedel tror jag att det rör sig om, men jag återkommer med material- och fullständig prislista!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).