Grävmaskiner

Svag minigrävare!

21 inlägg 25827 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svag minigrävare!

henrik_1  
#52186 Hej!
Jag har köpt en begagnad Hitachi EX22 en 2,5 tons grävmaskin. Funkar bra förutom att jag tycker den är lite klen. Jag tycker inte jag kommer ner så djupt som jag vill och svår att flytta i sidled. När jag tänkt vrida mig så drar jag ju en spak fram och en bak, men oftast händer det inte mycket, Jag får oftast köra lite framåt och sen släppa den ena spaken då flyttar den sig lite.

Anners brukar jag få stå på en sten för att den ska orka vrida sig..
Vad kan det vara för fel, för lite hydralolja, hydralpumpen som är slut?

Maskinen har gått 3000 timmar..

Hoppas någon har ett förslag på vad de kan vara, o förhoppningsvis e de inte svindyrt!!

Ha de!



   TS
Avatar Fallback

Re: Svag minigrävare!

tomasb  
#52190 kan inget om den specifika modellen, Men det första du borde göra är att kolla alla tryck. Sök på nätet efter Verkstadshandbok eller fråga närmsta aukt. verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

stegmaster  
#52223 På den her adressen kan du kolla gamla brochyrer, var det står vilka trykk som gjälder för din maskin.
http://www.hitachi-c-m.com/au/brochure/ ... _mini.html

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52234 Finns det hög/låg på larven?
Isf lägg i lågen.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52281
stegmaster skrev:På den her adressen kan du kolla gamla brochyrer, var det står vilka trykk som gjälder för din maskin.
http://www.hitachi-c-m.com/au/brochure/ ... _mini.html


Tack, den sidan va ju guld värd..Jättebra!! Jag sökte själv på nätet igår kväll men utan resultat..
Tror det ska fyllas på lite mer hydralolja, 40 liter går de i tanken, ska de vara helt fullt??

Ja de finns hög låg på larverna och jag flyttar den i sidled på lågväxel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag minigrävare!

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52330 Har du bra larver(bra grepp) så kan det vara svårt att vrida runt maskinen genom att köra ena larven åt ett håll och andra larven år andra hållet. Gör i stället så att du lyfter maskinen med grävaggregatet och larvar med ena larven och gör en svängrörelse samtidigt så blir det mindre skador på marken och samtidigt mindre slitage på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52345 Det skulle man ju kunna göra, inte så dumt.. Är lite nybörjare ännu..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

totte  
#52359 Det brukar även förare av stora maskiner göra också om dom måste tvärvända, det skonar både marken, svängkransen och larven. Det är nog inte så konstigt att du inte kan tvärvrida, det blir stora sidokrafter på larven när du försöker, i synnerhet om du står så larven sjunker ner lite eller om marken är ojämn och tar emot. Har du gummi- eller stålband på den?

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52380 Jag har testat på gårdsplanen där det är hårt och på gräsmattan, utan att tvärvända, det händer även när jag bar ska vrida mig några decimeter.
Har provkört min fd chefs 1,5 tonnare ett halvår innan jag köpte min, men jag minns den som att den va starkare att svänga med..

Det är gummiband på den..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

stegmaster  
#52438 Håller helt med alt som er sagt om at svinga med hjelp av graveagregatet, men jag menar at den inte skal vara så svag på beltemotorene som du beskriver her. Så til en börja kan du jo kolla at du har riktig hydralikktrykk ut til motorene.
Du kan ju ochså kolla lenkerna som går från betjeningen til ventilen, för at se at ventilen öppnar helt.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52454
stegmaster skrev:Håller helt med alt som er sagt om at svinga med hjelp av graveagregatet, men jag menar at den inte skal vara så svag på beltemotorene som du beskriver her. Så til en börja kan du jo kolla at du har riktig hydralikktrykk ut til motorene.
Du kan ju ochså kolla lenkerna som går från betjeningen til ventilen, för at se at ventilen öppnar helt.


Nu blev de lite för komplicerat för min lilla hjärna.. :wink: Hur kollar man hydralliktrycket? och de sistnämnda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

stegmaster  
#52484
henrik_1 skrev:Nu blev de lite för komplicerat för min lilla hjärna.. :wink: Hur kollar man hydralliktrycket? och de sistnämnda?


For at kolla hydraulikktrycket koblar du til en manometer til en av uttagen/slangen som går til den ena drivmotoren, och aktiverer
kjörspaken, så du kan lesa av trycket på monometeret.(Va trycket ska vara, fanns vel i broshyren?)
For at kolla lenkerna til kjörpaken/pedalen, måste du skruva ut golvplattan, så ser du dom mekaniska lenker som går från kjörspaken til ventilbocket( kolla at det inte finns glepp så at ventilen öppnar som den skal).
Dessa uppgifter beror lite på vilken årsmodell hitachi din er, men er det en lite eldre modell så skulle det her stemma.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52626 Ska försöka mig på det när de blir tid över, låter lite som över min nivå, men någon tekniska lagd kompis fixar säkert de..

Föresten när man byter en hydralslang, det är relativt enkelt väl? Där är inget tryck när motorn är avstängd utan man lossnar bara slangen? Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

stegmaster  
#52666 Jo det kan absolutt vara tryck i slangerna, fast motoren inte går, så vär försiktig.
At setta på tändningen efter att motoren er stoppet och bevega relagen kan minska risken med detta.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

totte  
#52672 Du måste se till att avlasta alla funktioner innan du börjar skruva. Om bommen t ex är upplyft så har du ett tryck från bommens cylinder som väl inte är så vansinnigt högt, men det kan förvisso grisa ner både dig och omgivningen med en massa olja. Och har du t ex kört ut en cylinder i ändläget så kan trycket stå kvar rätt länge om det är någorlunda tätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).