Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61416 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Ldsaren  
#522094
uffejohan skrev:I morron blir perfekt att spruta Trico om man ska tro SMHI’s prognos över vädret i mina trakter. Blir till att hänga på sej sprutan och trava runt i planteringarna. Tidigare år har det varit framgångsrikt och jag har inga viltbetade tallplantor, trots förhållandevis mycket älg i markerna.
Det har funkat jättebra hos mig också..
Väntar en mån till tror jag .

Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Ldsaren  
#522096
Ldsaren skrev:
hugge skrev:Fortfarande ingen som har svar på om det är någon skillnad på färdigblandad Trico eller om man köper 1 liter Trico som skall spädas 1+4 ? Ingen som har testat detta ? Se min fråga tidigare i tråden.
Håller med .ingen vet
Får googla lite om det finns att späda ut
Såg på Granngården...men det verkar vara bara för rådjur i trädgård.!!?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

hugge  
#523184 Då fick jag ett svar från företaget som säljer Trico om skillnaden :
"Skillnaden melland de två är att Trico Garden är utan markeringsfärg, medan det i Trico är vit färg tillsatt för att se vilka plantor som har behandlats. Trico Garden är registrerat för trädgårdsanvändning, och spädes som du skriver. Man behandlar alltså mycket i trädgården under hela tillväxtsäsongen.

Trico är registrerat för skogsbruk, och används outspädd så att skyddseffekten finns under längre tid. Där kan det vara bra att se vilka plantor som man har behandlat så att man inte "tappar bort sig" med vilka plantor man redan behandlat."
Kommer nog ändå att testa med en flaska på en del plantor, eftersom det skiljer så mycket i pris, och så får man se om det är någon skillnad i effekt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Hunnern  
#523246 Beroende på betestryck och viltets känslighet i aktuellt område.
Antar att ni inte ger 349 kr/l för trico…??? Så bara att späda den vanliga tricon till önskad tjocklek. Färgen blir också tunnare. Men finns billiga färgpigment att köpa om man vill.
OBS Ju tunnare blandning desto större risk för betning!
Dosen som krävs olika mellan olika betessäsonger.
Har i mitt hemområde landat på en spädning med 2 liter på en 10 liters dunk.
Ger nästan 100 % skydd.
Större spädning funkar vissa år...

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

frågande och vetande  
#523296 tänkte jag skulle spruta trico på mina hybridlärkplantor nu snart. Men hur gör ni när de har börjat sticka iväg höjdmässigt, de är nu ca 1,5 m i snitt. Sprutar ni även lite på sidoskotten eller bara toppen? om bara toppen är väl sidoskotten lika aptitliga... :roll:

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523317 Sidoskotten har du råd att bjuda viltet på.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#524950 Säljes av: Gregor 15 september 08:06
Visa på karta (Högsby)
1 000 kr

55 DUNKAP PÅ 10 LITER
100 KR PER LITR
Inför köpet

Klippt ur Blocket igår, hur kan man sälja för detta priset? Långt under butikspriset...
Såvitt jag kan se på etiketten så tror jag det är på finska. Säljs den så billigt i Finlang?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#524951 https://cdn.blocket.com/static/2/images ... 285598.jpg
Här kom länken till ovanstående Trico-annons....

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Seb macahan  
#524969 Jag har sprutat Trico i flera år (utan att späda den). Häromdagen vart jag nere på Lantmännen och kompletterade med två dunkar till. Men i dessa två dunkar var medlet mycket mer trögflytande, ungefär som yoghurt. Har ni varit med om detta? Det var inte till någon nackdel var jag märkt än för det varade längre och fastnade bättre och torkade in snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

finskpinne  
#524974
uffejohan skrev:Säljes av: Gregor 15 september 08:06
Visa på karta (Högsby)
1 000 kr

55 DUNKAP PÅ 10 LITER
100 KR PER LITR
Inför köpet

Klippt ur Blocket igår, hur kan man sälja för detta priset? Långt under butikspriset...
Såvitt jag kan se på etiketten så tror jag det är på finska. Säljs den så billigt i Finlang?

Finska staten subventionerar Trico, så man får köpa det för 50 €/10 liter. Men det priset är endast om man köper via någon jaktvårdsförening. Sedan kan man säkert köpa det dyrt på någon lantbruksaffär också. Så den som säljer det på blocket är säkert nån som har insett att det är mycket dyrare i sverige och utnyttjar finska statens subvention.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524977
Seb macahan skrev:Jag har sprutat Trico i flera år (utan att späda den). Häromdagen vart jag nere på Lantmännen och kompletterade med två dunkar till. Men i dessa två dunkar var medlet mycket mer trögflytande, ungefär som yoghurt. Har ni varit med om detta? Det var inte till någon nackdel var jag märkt än för det varade längre och fastnade bättre och torkade in snabbare.


Jag har noterat variationer hos Trico men det har pendlat mellan normalt och tunt, en gång ficka jag en dunk som separerat fullständigt. Än så länge har jag inte fått någon dunk som gått åt det det tröga hållet.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

finskpinne  
#525261 På bilden från blocket annonsen så står det på estniska ock inte på finska. Vet inte vad Trico kostar på den sidan viken...

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#525266 Aha, bägge språken är lika okända för mej men i mina öron låter de rätt lika😉
Billigt i alla fall👍

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

finskpinne  
#525275 Man ska nog se upp för förfalskade produkter. Det är en mångmiljonbransch med förfalskade produkter inom lantbruk med bekämpningsmedel. Förpackningarna är mycket välgjorda så det kan va omöjligt att se om det är falska produkter. Det man får förlita sig på är väl att om det låter för billigt för att vara sant så är det troligtvis det... bättre att handla från kända och pålitliga ställen.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Mikael A  
#532408 Ni som testat Trico, anser ni att det har full verkan under hela vintern eller börjar effekten avta under vintern?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).