ATV och UTV i skogen

Gallringsvagn atv

9 inlägg 5231 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsvagn atv

Tony L  
#523120 Jag är på jakt efter en prisvärd gallringsvagn till min 4-hjuling.
Den ska ha drivning, vinsch och helst vagnstyrning.
Avesta och kranman är "drömmen" men nya är för dyrt för mig och det är svårt att hitta bra beg till vettigt pris..
Vad har ni för erfarenheter av nyare XYZ 320 och Bonnet, från -16 och nyare?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

Vilsten  
#523123 Nu blev det vagn med vajerkran för min del men funderade ett tag på denna:
https://ingemarsmaskiner.se/produkt/im-skogsvagn-gor-det-sjalv-vagn/
Du får dock sätta ihop den själv. Men till det priset kanske man tom kan acceptera att det behövs en del förstärkningar med svetsen... Har aldrig sett någon irl dock.

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

Hema  
#523189 Ett alternativ skulle kunna vara en kom o av en lunningsvagn och en virevagn. Lunningsvagn för att dra fram gallringsvirket och virevagn för transporten. 1:a gallringsvirket går ju handlat för det mesta.

Sätter du drag bak på virevagnen kan du få med dig lunningsvagn en med samtidigt. Om du väljer lunningsvagn med öppen båge, kan jag rekommendera sggripen som ingår i skogssnabbens vagn. Men går säkert att köpa löst.
Bild


Ett bra inlägg med länkar för mer tips och råd. https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=503555#p503555

Användarvisningsbild

Re: Gallringsvagn atv

johsev  
#523233 Hej. Jag har haft en xyz 320 sen i våras och är hitintills nöjd. Den radiostyrda hydrauliska winchen är mycket trevlig. Funkar bäst att lasta längder 3-4m. Vad gäller gäller kvalitet på sikt kan jag inte säga än då jag bara kört fram 10-15m3. Räkna med att steloperera fjädringen bak om du har delad bakaxel då kultrycket blir högt.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsvagn atv

halvproffs  
#523242 Kollade nu på blocket och i Ljusdal säljs xyz-vagnen för 80000:-inkl.
Uvskogen var nöjd med sin vagn.

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

Vilsten  
#523248 Vet inte vad trådstartaren håller till rent geografiskt men xyz-maskin i Hudik (ej att förväxla med xyz-trading eller x-maskiner;) ) har ett demo ex av en xyz vagn som de haft ett år eller så. Går säkert att pruta en del på den.

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

axwell  
#523255
halvproffs skrev:Kollade nu på blocket och i Ljusdal säljs xyz-vagnen för 80000:-inkl.
Uvskogen var nöjd med sin vagn


Uvskogens XYZ-vagn var tillverkad i Estland, dagens XYZ-vagnar består av kinajärn och väger mycket mer än originalet

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

skogsturken81  
#530097 Jag har en kranman 330 utan drift billigt om någon är intresserad

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn atv

Hema  
#530124
skogsturken81 skrev:Jag har en kranman 330 utan drift billigt om någon är intresserad

Nu är jag själv ute efter en med drift, men vad har din vagn för utrustning förutom standard? (vagnstyrning, vinsch, extra tillbehör osv)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).