Trädslag

Salix som skog?

24 inlägg 10946 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Salix som skog?

Blivande snickare  
#523052
Niking skrev:Tack för länken. Den fungerade i mobilen.

Dock var de "övergrova" stammarna endast 8-10 cm i diameter. Jag hade nog tänkt mig sisådär 30-60 cm grova stammar... Alltså en Salix-skog.
/Niklas

Kan salixen bli så grov?
Tycker att 99% av alla man sett som kommit över 25-30cm i bhd haft röta.

Avatar Fallback

Re: Salix som skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523054 Håller med snickaren.
Sälg är bra ved men det blir fort röta när den tycker att den växt klart. Direktskörd av salix har säkert de bästa kalkylerna men det bygger på att någon vill köpa eländet. I skåne där det inte är så gott om alternativ verkar det gå bra men uppåt landet i mälardalen verkar det vara katastrof då konkurrensen om skogen är mindre och prisläget på torrflis är annorlunda.
Ska man kunna sälja den som annan flis bör den nog skördas på vintern som helstam för att flisas nästkommande vinter och då bör den nog absolut vara grövre för att bära kostnaden.
Mälardalsbönderna verkar generellt vara missnöjda med sina salixodlingar och de sista åren har det frästs upp många av dem. Det man ofta inte tänker på är återställningskostnaden som i många fall kan uppgå till halva marknadsvärdet för åkermark när täckdikerna är förstörda av rötter och det krävs nyodlingsfräs för att kunna så något vettigt igen.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523057
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Tack för länken. Den fungerade i mobilen.

Dock var de "övergrova" stammarna endast 8-10 cm i diameter. Jag hade nog tänkt mig sisådär 30-60 cm grova stammar... Alltså en Salix-skog.
/Niklas

Kan salixen bli så grov?
Tycker att 99% av alla man sett som kommit över 25-30cm i bhd haft röta.


Jo, jag har sett pilar som varit så grova. Sedan är ju långt från alla Salix-arter trädbildande. Men vissa Salix-arter är det.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Salix som skog?

Blivande snickare  
#523059 Ja pilen kan bli, det stämmer. Men dessutom är väl inte grova oregelbundna å kvistiga stammar nånting som flisarna hoppar av glädje för direkt.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Göt  
#523091 Dom grova som finns här växer ofta i buketter så de är nog inte så lätta att hantera. Inte stor ide att hugga och försöka torka dom då måste man randbarka dom. Finns otrolig livskraft i sälg låter man en stock ligga och den inte är randbarkad börjar den gro...Sätter nya kvistar...
Senast redigerad av Göt tor 30 aug 2018, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

halvproffs  
#523096 Nog växer dom i klasar allt,!

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Göt  
#523097 Fast i och för sig om man fick fram en hybrid som skulle det kanske funka bra. Funderar om inte det är / var någon form av hybrid man planterade på åkrarna..

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523116
halvproffs skrev:Nog växer dom i klasar allt,!


Hm, lite röjning skulle nog kunna göra nytta....
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

halvproffs  
#523121 Tyckte det var enklare och mer ekonomiskt med slutavverkning direkt. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).