ATV och UTV i skogen

Strulande warn winch

7 inlägg 5692 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strulande warn winch

Vilsten  
#522985 Hej har köpt en begagnad timmervagn med vajerkran till fyrhjulingen. Men har tyvärr strul med vinschen, en warn pro vantage 2500. Vagnen har ett eget elsystem med eget batteri så det är inte ihop kopplat med fyrhjulingen.

Den går att fri spola ut och köra in men när jag försöker köra ut så klickar det bara i relät. Jag var provat att byta plats på kablarna på vinschmotorn och då fungerar den omvänt så jag tror inte det är något fel på den. Har även rengjort kontakterna på kontaktorn och laddat batteriet utan resultat.

Några idéer på vidare felsökning och ev lösning?

Edit: Det är vid utmaningen det klickar. In går bra, såg att jag skrev lite otydligt.


Senast redigerad av Vilsten ons 29 aug 2018, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Strulande warn winch

Hammaren  
#523016 Tycker det låter som ett batteriproblem ändå.

Avatar Fallback

Re: Strulande warn winch

Hema  
#523019 Trasigt vinschrelä. Ett sådant innehåller 2st solenoider och en verkar ha gått sönder. Finns nya kompletta reläer från några undra. Atv huset, gooffroad bla.

Avatar Fallback

Re: Strulande warn winch

Vilsten  
#523027 Jag skruvade också isär vinsch relät och båda seloiderna rör sig, men det kanske kan vara trasigt ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande warn winch

Hema  
#523030
Vilsten skrev:Jag skruvade också isär vinsch relät och båda seloiderna rör sig, men det kanske kan vara trasigt ändå?

Byt plats på dem och om då felet flyttar på sig såsom det gjorde då du kopplade kablarna omvänt på vinschen, så säger jag relät.

Avatar Fallback

Re: Strulande warn winch

Vilsten  
#523067 Sprejade på kontaktsprej och satte batteriet på laddning över natten. Dock samma problem i morse. Men efter lite mer googling hittade jag ett tips om att trycka flera gånger och hålla knappen intryckt samtidigt som man drar i vajern lite grand. Och tillslut hoppade den igång och nu fungerar det som det ska igen. Skumt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande warn winch

axwell  
#523072
Vilsten skrev: Skumt.


Nej inget skumt med att det har oxiderat, det kan vara inne i en kabelsko eller i anslutningen mot vinschen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).