Bilar

Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

25 inlägg 25873 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#522841Hej,
körde på en kant så luften pyste ut ur däcket och ett litet hål på VW:n är fyrhjulsdriven så jag antar att alla däck måste bytas till samma märke hörde jag men litar inte på bilförsäljare. Om jag skulle byta ett av däcken bara till verkstan som är lite större i omkrets kan jag få problem på bara några mil? Det är fördelnings lådan jag tänker på? Eller räcker det med att byta två däck??? Blir en dyr historia detta jag som nyligen köpt bil hade inte planerat in nya däck direkt. :x

TS
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522845Har du försökt laga däcket?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#522851Borde ju gå att laga däcket och i värsta fall lägga i slang.

ÅsaNisse  
#522869De flesta gummiverkstäder kan tillhandahålla ett likvärdigt begagnat däck. Annars kolla på blocket.

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522909Nog är det lite överdrivet det där med att alla däck måste bytas, nog har vi bytt det däck som gått sönder och låtit dom andra vara under en himla massa år med flera fyrhjulsdrivna bilar i firman och det har då fungerat.
Byter man alla däck på en skogsmaskin om man kör sönder ett?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5229111a frågan, är de konstant 4wd eller den den normalt bakhjulsdriven?
Om den konstant 4wd bör du passa dej för däck med olika rullningsomkrets men ett lagom beg borde väl gå att finna.
Största skillnaden mellan awd skogsmaskin och dito bil är att den senare mest går på asfalt och de är inte förlåtande med olika rullningsomkrets

Användarvisningsbild

Byggonomen  
#522929Det är AWD kände inte till konstant 4wd men omkretsen skulle vara några millimeter och det får till slut resultatet att blir obalans har hört så mycket olika nu blir att byta alla de är inte helt nya så de ska hitta en exakt lika sliten det blir svårt. Hur långt kan man köra med ett annat däck innan fördelningslådan börjar bli skadad om man skulle göra det?

TS
Användarvisningsbild

Byggonomen  
#522931Kan man byta två däck fram eller bak möjligen eller är blir det samma slitage på fördelningslådan?

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#522932Köp ett nytt däck du. Det är ingen fara. Om inte däckfirman kan laga det gamla.

Aleck  
#522934Om den har någon typ av Haldexkoppling så spelar det ingen roll om det skiljer mellan fram- och bakaxel, men däremot kan det vara bra att hjulen på samma axel är lika då det sliter lite lite extra på diffen. Hade det varit en Subaru med symmetrisk 4wd är det viktigare!
Skogsmaskinsdiffen är väl tilltagen för det är sällan axlarna rullar lika snabbt i skogen. Däremot är det viktig att det är samma mönsterdjup på samma boggilåda då det sliter onödigt på kuggarna eftersom den är stel mellan hjulen.

ÅsaNisse  
#522945Är det bara samma dimension och fabrikat så gör det inget att sätta ett nytt ihop med tre halvslitna. Det som kan ge en marginell påfrestning är om du sträckkör Malmö-Luleå hela tiden. Så snart du kör på "vanliga" vägar och stadstrafik så vrider du på ratten hela tiden och då ska hjulen gå olika fort/lång i kurvorna. Då måste det finnas en diff som jämnar ut skillnaden.

axwell  
Aleck skrev:Om den har någon typ av Haldexkoppling så spelar det ingen roll om det skiljer mellan fram- och bakaxel, men däremot kan det vara bra att hjulen på samma axel är lika då det sliter lite lite extra på diffen. Hade det varit en Subaru med symmetrisk 4wd är det viktigare!
Skogsmaskinsdiffen är väl tilltagen för det är sällan axlarna rullar lika snabbt i skogen. Däremot är det viktig att det är samma mönsterdjup på samma boggilåda då det sliter onödigt på kuggarna eftersom den är stel mellan hjulen.

Byggonomen har väl en Amarok med Haldex (heter inte så längre, Borg Warner 2011) så det det bör inte vara omöjligt att byta till nytt, såvida inte det andra på samma axel är rejält slitet.

bgl  
#522954Kanske en dum fråga men har inte Amarok torsendiff?

axwell  
bgl skrev:Kanske en dum fråga men har inte Amarok torsendiff?

Inte så dum fråga men om det är torsen vet jag inte.

Hur fungerar fyrhjulsdrift?
Fördela kraften till hjulen som behöver det mest.

Generellt sett så är själva hjärtat i en fyrhjulsdrift den så kallade mittdifferentialen. Den finns placerad mellan fram- och bakaxlarna och dennes uppgift är att fördela drivkraften mellan axlarna. Om axlarna har olika rotationshastighet, som till exempel om en av dem slirar på ett isigt eller grusigt underlag, så fördelas drivkraften i motsvarande grad, och ger alltså hjulen med bäst fäste mer kraft.

För Amarok så erbjuds en mekanisk fyrhjulsdrift. Det innebär att bilen alltid drivs på fram- och bakaxel men att kraften fördelas efter behov (vanligtvis 40-60).

För övriga modeller så erbjuds fyrhjulsdrift med svensk Haldex-koppling, som automatiskt aktiveras när något hjul tappar fästet
.

Ändå kallar man det 4-motion. Förvillande när det inte är riktigt samma som övriga modeller av VW, Skoda, och Seat.
Kan det vara så att Amarok inte är en äkta VW, tänker Hi-Luxkopian som jag har glömt vad VW kallade den.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522989Den kallade VW för Taro, Amarok ska vara deras egna produkt.
Och den finns med 2 olika fördelningslådor där den ena hade väl lågväxel med eller?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).