Arbetskläder för skogen

Älglus. hur f.n fredar man sig.

38 inlägg 65485 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Fredrik Reuter  
#347820 Hej,
Smart test Dane, jag gjorde ett liknande test för fästingar innan älglusplågan kom igång.
Jag tror vitlök funkar på diverse småkryp, lite tråkigt med lukten bara när man lämnat skogen...

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522346 Ute o kollade efter baggaträd ikväll men de gick inte freda sig för alla älgaflugorna, kommit nåt nytt mot dom?

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522365 Har du prövat bly? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522372 Lite små att skjuta på 🙃
Hade massor på o i kläderna när jag kom hem, typ 10 innanför brallorna...
Provade Total stop andra vändan ikväll o de blev lite bättre men de var inte på samma ställe så de var kanske inte medlet.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522385 Deras naturliga värddjur går ju att skjuta! :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522386 Med tanke på att det finns rätt många nötkreatur och hästar samt att de flyger gör det nog varken till eller ifrån! Det är inte alla kor som får medel.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522409 Har aldrig hört att älgflugan skulle gå på vare sig nöt eller häst. I alla fall får jag aldrig några älgflugor på mig i beteshagar, men desto mer älgflugor i viltbetade skogar under säsongen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Aleck  
#666055 Nu är det åter igen värsta tiden på året för dessa små krypen! Jag har under åren försökt att hitta bästa skyddet, både medel och kläder, men inget har direkt varit 100%. Vissa myggmedel, typ Mygga, skulle jag nog säga har en motsatt effekt till och med...

Men i år så testade jag att gå lite utanför mallen och letade medel mot andra insekter och då hittade jag denna:
Bild


Hittills har jag mycket goda resultat med cederoljan! Sprejar man ned keps och runt halsen så har jag hittills inte behövt plocka en enda under kläderna. Det händer att en och annan kraschlandar på en, men de stannar ingen längre stund utan drar direkt vidare.
Oljan luktar väldigt kraftig ceder, men det går att leva med istället för att få stora bölder av betten, dessutom helt giftfri.

Det hade varit intressant att få fler rapporter om cederoljans funktion mot älgflugan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).