Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

18 inlägg 6952 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

manskensbonden  
#518547 Har en gammal Cranman på min huggarvagn. Den har stått ca ett år nu sen jag köpte den, och idag när jag äntligen fick prova den verkar det som att funktionerna ”läcker igenom” dvs om jag höjer bommen, stänger gripen t. ex. Finns fler konstigheter än så.. vad kan vara fel här? Behöver jag byta hela ventilpaketet?
6 spaks monoblock. Kör olja från ett av två dubbelverkande uttag, fri retur.

Mvh
Markus



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Palakangas  
#518552 Jag hade samma bryderier på min traktorgrävare. Då var det axeln spakarna sitter på som rostat. När jag drog i en spak tog rosten tag i en annan ventil, knappt synbart men märkbart. Dåligt förklarat men du kanske förstår hur jag menar.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Ingoberra  
#518557 Dom funktioner som följer med, är dom före eller efter spaken som aktiveras? I flödets riktning alltså.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

manskensbonden  
#518571 Den har stått utomhus hela året, så det kanske kan vara rost.
Det verkar läcka i flödesriktningen, gripen påverkas mest, och den sitter näst sist innan utskjutet. Det går dessutom väldigt sakta att öppna gripen, men går snabbare om jag t.ex. snurrar den lite samtidigt.
Mvh
Markus

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Ingoberra  
#518581 För lite flöde i returslangen? Dim på returslangen, liter per minut? Kanske en snabbkoppling på returslangen som inte öppnar riktigt Nån bild skulle inte skada heller

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

manskensbonden  
#518645 Jag ska fixa lite bilder imorgon. Dim på returslangen är 1/2”, samma som tryckslangen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

manskensbonden  
#518832 Bifogar bilder på ventilpaketet samt på traktorns hydrauluttag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Ingoberra  
#518840 Skruva av snabbkopplingen på returslangen kör den ner i nån dunk, bara för å se om det blir nån skillnad. Blir det nån skillnad när oljan kommer upp i lite temp?

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Cat554  
#518843 Helt sikkert at ikke tur og retur er ombyttet?......

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Ingoberra  
#519024 Är detta en pluggad serienippel? Ta gärna lös den så får vi se vad det är.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519138
Cat554 skrev:Helt sikkert at ikke tur og retur er ombyttet?......

Tänkte just samma

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

valtra a 72  
#519142 Ser på bilderna att sliderna ligger i olika höjd så förmodligen är det dessa som kärvar,smör lederna och lossa hattarna under och smörj och rengör.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

manskensbonden  
#519571 Det är sammankopplade ledningar till returen från ventilpaketet och stödbenen (olika tryckledning), så tror inte jag kan koppla returen fel.
Jag vet inte vad en pluggad serienippel är (nybörjare på detta.. :) ), men kan ta loss den och fota.
Kanske ska ta loss hela paketet och rengöra och smörja som valtra föreslår.
Var annars lite inne på att byta ut mot tvåspaksystem, men kanske inte lönt med så gammal kran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

valtra a 72  
#519592 Tycker inte du ska byta paket, du verkar ha ett monsun-tison hv05 paket och det är väldigt bra kvalitet. kolla upp så inte sliderna kärvar och inte är i rätt läge speciellt tredje från vänster på bild ligger djupare än övriga, man ser även på spaken till denna att den pekar längre fram.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket verkar läcka till andra funktioner

Fredi  
#521663
Ingoberra skrev:Är detta en pluggad serienippel? Ta gärna lös den så får vi se vad det är.


Eller är pluggen en övertryckspatron? Då borde trycket komma in i den ändan av bordet. Står det ingenting vid anslutningarna t.ex P eller T ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).