Skogsmiljö och Trädlära

Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i träd

10 inlägg 4159 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i träd

Fredrik Reuter  
#521414 Forskare i Munchen har studerat årsringar och densitet på de vanligaste träden i Europa. För oss är det mest intressant med den vanliga granen och tallen (Norway Spruce och Scots Pine). De har, om jag tolkar de rätt, använt sig av deras egna referensskogar som skapades när universitetet startade 1870. Resultaten visar på att det varmare klimatet och den längre växtsäsongen gör att dessa träd idag ökar mer i volym men samtidigt sjunker i densitet. Kort och gott; träden blir större men lättare.

Enligt forskarna så innebär detta bland annat större risk för snöbrott och minskad motstånd mot ex stormar. Men de hävdar också att forskningen visar att kolinlagringen minskar på grund av att densiteten minskar.

Ytterst så innebär detta att vi inte kan använda de referenser som idag används när data tas fram på hur mycket skogen binder i koldioxid - det kan vara rejält överskattade siffror, så mycket som 10 miljoner ton koldioxid per år i Centraleuropas skogar.

Densiteten har minskat mellan 8 till 12% sedan mätningarna startat. Under samma period har volymen ökat 29 - 100%. Kväve från lantbruk, industrier och trafiken kan spela en roll i denna utveckling. Man ser en minskning i densiteten av sommarveden (den mörka) och att vårveden ökar i procentuell volym.

Så, hur mycket finns inte att diskutera om detta?
@lars lundqvist SLU, har du grottat ner dig i denna forskning, och i så fall, vad har du att säga om den?

Här är rapporten: https://www.tum.de/nc/en/about-tum/news ... cle/34892/



   TS
Avatar Fallback

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

axwell  
#521454
Fredrik Reuter skrev: Kort och gott; träden blir större men lättare.


Står det så i studien ?

Om jag läser vidare så blir träden klart tyngre/år eftersom volymen ökar mycket mer än densiteten minskar.
Även totala kolinlagringen borde öka men det lämnar jag till Lars Lundqvist. :???:

Betyder det här att dom "måste" avverkas tidigare, inget kan väl växa till himmelen på höjden, fast grövre bör dom ju bli.

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Fredrik Reuter  
#521459 Det var så jag tolkade det hela. Men det beror på i vilken aspekt och kontext. Sitter inte vid datorn nu men det finns en procentuell siffra där, typ, korrelationen mellan större volym (och därmed också mervikt) ställs emot mindre densitet.

För det sagt inte att jag kan bedömt fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Fredrik Reuter  
#521460 Glömde: spännande saker hursom!
Utveckla gärna Axwell om du läst, det behövs fler ögon på detta! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

axwell  
#521473
Fredrik Reuter skrev:Glömde: spännande saker hursom!
Utveckla gärna Axwell om du läst, det behövs fler ögon på detta! 👍


Det skall bli intressant att se om Lars har den här typen av forskning på sitt bord.

Som jag förstår den engelska texten är det Gran, Tall, Bok och Ek som är undersökta.

Att gran och tall minskar i densitet vid snabbare tillväxt vet vi ju sen tidigare.
Däremot inte att ströporiga lövträd(bok, ek) skulle göra det i nån högre grad.

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Lars Lundqvist SLU  
#521490 Varför växer trädstammar på bredden? För att kunna stå upp, såklart.
Det krävs en minimidiameter för att kunna stå upprätt, och om det dessutom blåser så måste trädet bli grövre för att inte gå av. Ju mer det blåser, desto grövre träd.

Vad kan få ett träd att öka diametertillväxten om det inte blåser mer än tidigare? Antingen att trädet fått större krona och därför tar upp mer vind, vilket sker efter både gallring och gödsling, eller därför att grannträden försvunnit och det därför är mer vind som påverkar trädet, vilket sker efter gallring.

Vad händer om vi får ett varmare klimat och en längre växtsäsong? Det växer mer och träden får större kronor och alltså måste träden bli grövre för att orka stå upp när det blåser.

Alla som läst mekanik vet att det som avgör ett rörs styrka är (något förenklat) dess diameter. Ur mekanisk synpunkt är det smartare att öka diametern på röret lite extra än att öka densiteten på röret. Det lönar sig rentav att minska densiteten lite om man därigenom kan få ett ännu grövre rör.

Att öka stammens diameter tar tid och mängden kol är begränsad, men om man gör cellerna lite större, med mer vatten (och alltså lägre densitet) så kostar det väldigt lite att bli mycket grövre.

Så för mig låter det man upptäckt helt väntat.

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Huggar Herman  
#521513
axwell skrev:Om jag läser vidare så blir träden klart tyngre/år eftersom volymen ökar mycket mer än densiteten minskar.
Även totala kolinlagringen borde öka men det lämnar jag till Lars Lundqvist. :???:


Det var så jag tolkade texten också, men sambandet kanske inte är linjärt.

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Fredrik Reuter  
#521622 Finska forskare ger nu sin syn på forskningsresultatet från München.

Resultatet från studien stämmer, men är inte relevant.

Ungefär här så slutar också mina kunskaper. Har svårt att bedöma hur man ska tolka "Signifikans".

Här kan du läsa mer om detta: https://www.smy.fi/en/artikkeli/german- ... searchers/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Lars Lundqvist SLU  
#521628 Ett annat sätt att se på det hela:

Träds sätt att växa är ett resultat av evolution under miljontals år. Växtsätt som ökar sannolikheten att överleva och föryngra sig ökar i populationen samtidigt som de som minskar sannolikheten minskar. Så fungerar naturligt urval.

Barrträd har funnits i många miljoner år och har upplevt stora klimatsvängningar under den tiden. Enskilda granar och tallar kan bli flera hundra år gamla i naturskog så de måste kunna hantera förändringar under sin livstid.

Ett växtsätt som skulle göra att ett (ur trädens synvinkel) mer gynnsamt klimat skulle öka risken för att träden dör, skulle sorteras bort av evolutionen. De träd som växer på ett "farligt" sätt skulle bli extremt ovanliga.

Dessutom ska man komma ihåg att det den tyska studien visar är inte faktiska mätvärden utan modellerade partialsamband, och såna ska man vara försiktig med att toka. Man har gjort en modell och sen stoppat in värden i modellen där några saker fått variera och andra hålls konstanta. Då kan man skapa kombinationer som inte finns i verkligheten.

Det finnarna säger är att "visst, densiteten påverkas, det har vi vetat länge, men så lite att det inte spelar nån roll för nånting"

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat minskar densitet samt CO2 inlagringen i t

Torbjörn Johnsen  
#521676 Ja, nu vill jag ju inte vara konspiratorisk i överkant men det är väl en tidsfråga innan någon miljöorganisation klipper ett citat från tyska studien och slår på stora trumman om hur skogen minsann inte alls är en så bra kolsänka som skogsbruket hävdar... eller?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).