Föryngring

Årets plantering 2018

11 inlägg 4915 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Årets plantering 2018

Torbjörn Johnsen  
#507860 Nu kommer våren dragandes norröver och jag gissar att planteringen redan är igång i Skåne, Blekinge, södra Småland och Halland. Det finns många olika trådar om plantor, plantering och allt som hör därtill här på forumet men jag tänkte att vi kan lägga upp en tråd för planteringen 2018.

Det skulle vara kul att se när planteringarna kommer igång i olika delar av landet så ni som har börjat kan väl lägga upp en bild eller två och lite info här i tråden. Vad använder ni för plantor? Trädslag? Tips och idéer för bättre resultat? Vi kan ju även länka in äldre trådar med bra innehåll allt eftersom frågor dyker upp.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Årets plantering 2018

PinusScania  
#507928 Börjar imorgon i Skåne med 1,5 ha hybridlärk och fortsätter sen med 1,5 ha gran! 🌲 Vad är senaste nytt när det gäller förband i granplanteringar?

Användarvisningsbild

Re: Årets plantering 2018

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519978 Kan ju vara intressant följa era planteringar. Ni som planterat i år. Hur det går i torkan? :smile:

Avatar Fallback

Re: Årets plantering 2018

fax  
#520046 Vi planterade knappt 4 ha tall och gran i början av maj på en markberedning, som gjordes i höstas. Sedandess har vi haft mindre än 5 mm regn och temperaturer vanligen kring 25-30 grader. Allt hopp om att någon planta skulle överleva detta ökenklimat var helt borta.
När vi till slut tog mod till oss att titta på eländet i slutet av juli, så visade det sig att nästan alla plantor såg gröna och fina ut. Hur kan det komma sig när allt annat är gult, brunt eller klarrött som blåbärsriset???
Man kan ju bara hoppas att det (inte vädret alltså) håller i sig och att det inte kommer någon rekyl.
Hur ser det ut på andra håll?

Avatar Fallback

Re: Årets plantering 2018

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520129 Har planterat 30 ha tall i slutet på maj ser bra ut förutom lite bort gång pga snytbagge, har varit extremt torrt här också, sådde 20 ha också i maj med markberedare.
DSC_0666.jpeg

Avatar Fallback

Re: Årets plantering 2018

Ora  
#521337 Har planterat ca 75000 granar i vår. täckrotsplanter på omarkberedda hygge på som regel höga boniteter. Det jag hittills har kontrollerat ser ut å ha tagit sig väldigt bra. Håller till i västra Norge. Här har det också varit torrt( torraste sommarn på 70 år) men inte så jäkligt som ni haft hemma i Sverige

Användarvisningsbild

Re: Årets plantering 2018

Skogrates  
#521351
IMG_0034.JPG


Tallsådden har tagit sig hyfsat på sina ställen :)

Avatar Fallback

Re: Årets plantering 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521436 Satte knappt 20000 täckrotsplantor i våras och efter denna heta sommar trodde jag att hälften skulle torkat bort men så illa blev de inte :shock:

Användarvisningsbild

Re: Årets plantering 2018

Traktordave  
#521437
gnisten83 skrev:Satte knappt 20000 täckrotsplantor i våras och efter denna heta sommar trodde jag att hälften skulle torkat bort men så illa blev de inte :shock:


Skönt!
Såg fint ut! Hur täta förband sätter du?

Avatar Fallback

Re: Årets plantering 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521443 Får erkänna att de är södra som satt dom men de är satt i ungefär 2m förband

Användarvisningsbild

Re: Årets plantering 2018

Traktordave  
#521479 Ok, såg fint ut. Tyckte på bilden som det såg ut som dom stod tätare, men då var det inte så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).