Traktorer och processorer

Begagnad traktorprocessor?

69 inlägg 27742 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnad traktorprocessor?

Kjello82  
#521076 Hej!
Så har man äntligen gjort slag i saken och blivit medlem på detta trevliga forum!!

Nu till min fråga: På fritiden jobbar jag och min far i skogen på familjens gård. Vi uträttar inga stordåd, men försöker genomföra något "gallringsprojekt" varje säsong + en del vedhuggning.
Till vår hjälp har vi en Valmet 405-4 och en Mowi 8,5 med 300 kram och radiostyrd vinch.

Nu funderar vi på att skaffa en begagnad traktorprocessor för att (förhoppningsvis) öka kapaciteten lite och skona våra kroppar.

Är väl medveten om att Valmeten är i minsta laget för att bära en sådan.

Men nu hoppas jag på att alla kunniga och trevliga personer här vill komma med massor av tankar och idéer kring detta!
Tack på förhand! 8)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Erre  
#521087 Välkommen till forumet.
:-bd
Vad lyfter en 405? Har du traktorvänliga marker och inte så kuperat så borde det funka.
En Niab väger ca 1 ton. Och den kommer rätt långt bak.
Så frontvikter är nog ett krav. Eller om ni har lastare på traktor.
Hypro 300 är betydligt lättare.
Tror den väger runt 750 kg.

Finns några här som kör Vimek G30
Hoppas dom kan fylla i lite om den.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Vardon  
#521092 Du vet ingen med en 405 och en hypro 300 erre?

Jag kör den kombinationen. Har lastare och jag är nog tveksam till att hänga på större. Dessutom vill de nog ofta ha lite större motor med.

Den är lätt i nosen men absolut körbar. Dock tänkte jag nog frontvikta den lite vid tillfälle.

Jag har en del inlägg om den. Bland annat när jag byggt fjärrgas.

Jag vill nog inte tävla mot de snabbaste maniellhuggarna på forumet men not mig själv får jag mer gjort och bekvämare. Klarar fingrarna betydligt bättre och kör längre dagar.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Erre  
#521097
Vardon skrev:Du vet ingen med en 405 och en hypro 300 erre?

Totalt glömt bort att det var en 405 du har Vardon. :oops:

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Robertberg  
#521113 Niab 5-15 upplever jag påverkar traktorn mindre än en treskärig växelplog, med tanke på vikt.
Men i branta uppförsbackar finns det tendenser till stegring utan frontvikter och niab på.
Med lastare eller full laddning frontvikter så funkar det kanske på en 405, men det kan jag inte gissa mig till.

En Kesla monterad på mowin kanske är ett alternativ? Eller hypro 300 som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

JohannesG  
#521124 Jag har en Vimek G30. Osäker på vikt, men 700-1000 kg kanske. Dock körs den med en MB trac 1000. Väger 4500kg varav 60% (2700kg) på framaxeln, så jag kan inte uttala mig om stabilitet på en liten konventionell traktor. MB tracen väger jämnt och bra med Vimeken bak.

Det jag kan säga är att det finns betydligt bättre traktorprocessorer än G30. Visst får man till ett bra upplägg och kör massaved så man inte behöver någon enorm precision på varje bit går det få genom en hel del virke, den är absolut snabb i matningen. Men annars lämnar den en hel del att önska. Många rörliga delar som kan och vill krångla. Kedjor, lager, två torrlamellkopplingar...

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521134 Fullt viktpaket ska fungera på 405, sen går det att backa uppför

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

JohannesG  
#521140
bengt.a skrev:Fullt viktpaket ska fungera på 405, sen går det att backa uppför

Backa uppför? Det beror ju på vilket håll träden ska tas ifrån. De flesta traktorprocessorer tar ju tyvärr bara från ett håll.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Vardon  
#521142
bengt.a skrev:Fullt viktpaket ska fungera på 405, sen går det att backa uppför


Med vilken processor?

Sen vill många ha uppåt 70hk för att dra såg och liknande, tex bjm och undrar om inte det gäller niab 5-15 med.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Kjello82  
#521176 Tack för alla svar! 😀

Enligt traktorkalendern så lyfter den 1900 N. Vet inte vad det motsvarar i kilo.

Markerna är relativt ok att ta sig fram med traktor på.

I dagsläget har vi varken lastare eller frontvikter. Men om vi köper en processor, så räknar vi med att sätta dit så mycket frontvikter det går.

En Kesla på kärran det jag inte som ett alternativ. 405 är inte så rymlig i hytten, så ska vi ha en processor, så vill jag manövrera den utifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

andan  
#521184 Jag har en valmet 604 med en hypro Gph03 som väger ca 1 ton, efter att jag hängt på nästan fullt med vikt fram så fungerar det alldeles utmärkt.
/
Anders

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Kjello82  
#521297 Har ju hört talas om Hypro Gph03 men det verkar vara en ovanlig modell. Har sällan eller aldrig sett någon begagnad på blocket eller så.

Är den typ en föregångare till Hypro 300?

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

andan  
#521312 Gph03 är hypros första (tror jag) processor... Min är från -89, påminner utseendemässigt om 450 men utan kran och skulle tro att det är likvärdig kapacitet som hypro 300, men den ser betydligt smidigare ut, hur det är med vikt o.s.v. låter jag vara osagt... Den är knappast tyngre iaf och min 604 är väl i storlek som 405 så tror inte kombinationen 405 och hypro 300 med lite vikter på traktorn ska vara några konstigheter.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Huggar Herman  
#521362 Keslan väger lite drygt 500 kg, men då måste du ha kranen i trepunkten också och det blir nog i tyngsta laget för en 405:a. Dessutom blir det nog lite klent med flöde för dem att dela på.
Jag kör med Keslan på vagnen och separata hydraulsystem för kran och stegmatare.
Ja, det blir lite stort och klumpigt ibland, men funkar fint för mina behov.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Bax  
#521403 Jag har också en Vimek G30. När jag hade den bakom min 465 så upplevde jag den inte som baktung.
Jag kan väl hålla med JohannesG men då min inte har krånglat nämnvärt än så länge så tycker jag att det är mycket "bang for the buck".
Man sparar ryggen mycket och kan göra längre dagar. (men så är jag ju kontorsslav också)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).