ATV och UTV i skogen

Dags att köpa ATV - tips och ideer?

28 inlägg 20907 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#520777 Hej

Det är nu dags att köpa en mindre ATV. Mina förstahandstankar är Goes Iron EPS Max och CF Moto C Force 450 EFI EPS.
Snarlika på mycket, även prislappen. Är det någon som vet någon intressant skillnad?

Registreringsform Traktor B känns passande för en arbetsmaskin som ändå skall kunna gå till och från byn också.

Det här är väl Kina-maskiner. För 10 år sedan hade det varit en tveksam historia. Men idag?Jag vet inte så mycket om ATV men många andra Kina-produkter har haft en dramatisk förbättring de senaste åren.

Vad bör man tänka en gång till på innan man slår till?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Hema  
#520843 Närhet till serviceställe och att man trivs med åf. Cfmoto är den större aktören av de två mig veterligen.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Avslutat-01  
#520883 Kan inte säga så mycket om modellen, men jag har en CF Moto allroad 500 som jag köpte ny 2013.
Jag tycker den har fungerat väldigt bra, jag kör ut veden med den och plogar gården vintertid... har en Iron Baltic vikplog och jag fick kalla på hjälp 2 gånger i vintras, ena gången kom det snö så det gick över plogen och andra gången rasade snön från uthustaket

Enda felet var självförvållat,lade på kedjor fram och kollade inte att det fanns utrymme...slet av bromsslangen men en breddning på 3" löste problemet

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

axwell  
#520891
berraX skrev:Hej

Det är nu dags att köpa en mindre ATV. Mina förstahandstankar är Goes Iron EPS Max och CF Moto C Force 450 EFI EPS.
Snarlika på mycket, även prislappen. Är det någon som vet någon intressant skillnad?

Registreringsform Traktor B känns passande för en arbetsmaskin som ändå skall kunna gå till och från byn också.

Det här är väl Kina-maskiner. För 10 år sedan hade det varit en tveksam historia. Men idag?Jag vet inte så mycket om ATV men många andra Kina-produkter har haft en dramatisk förbättring de senaste åren.

Vad bör man tänka en gång till på innan man slår till?


I grunden samma maskiner, Goes kan ha egna plastkåpor och andra färger. Dom har för vana att använda modellbeteckningar som ska få köparen att tro sig ha en större motor än tex 500 cc.

Vet inte hur det ser ut idag, tidigare hade generalagent för Goes i Sverige massor av klagomål mot sig.
CF är originalet med en annan generalagent.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#520910 Min högst personliga åsikt är att Traktor A-registrering är att föredra om den maskin man vill ha går att få med denna variant. Skatte- och besiktningsfri, biłlig försäkring via Folksam. Nackdelen är att den bara får gå 40. Om man inte råkar få en fullfartsnyckel förstås...

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

dotcom  
#520912 Bara som motpol, har ingen egen erfarenhet av märkena, men handlaren i trakten har dåligt rykte.

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Skogshuggarn  
#520916
dotcom skrev:Bara som motpol, har ingen egen erfarenhet av märkena, men handlaren i trakten har dåligt rykte.


Många åf i det här segmentet verkar ha svårt att "hänga kvar", men eftersom vi är inne på CF så tror jag inte att det är sämsta köpet.
Kikade faktiskt lite på CF innan jag bestämde mig. (Ngt år sedan).
Tyckte de såg "vettiga" ut kvalitetsmässigt, verkade prisvärda och oftast är/var de välutrustade/paketutrustade.

Det blev dock ett annat fabrikat i slutändan. Inte HELT grundat på det förstnämnda, men något som man givetvis vägde in .

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#520923 Helt lika maskiner är det inte. Mått skiljer lite och Goes är tyngre Markfrigången i Goes är lite bättre men effekten lägre (27 mot 32hk).

Det tycks vara på gång besiktningskrav även på Trasktor A (ATV huset hemsida).

Jag funderade också på återfösäljare. En närliggande som skulle sälja CF Moto gjorde reklam för Goes på sin hemsida.....
En förändrlig värld kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Hema  
#520953
Ent skrev:Min högst personliga åsikt är att Traktor A-registrering är att föredra om den maskin man vill ha går att få med denna variant. Skatte- och besiktningsfri, biłlig försäkring via Folksam. Nackdelen är att den bara får gå 40. Om man inte råkar få en fullfartsnyckel förstås...

Kan bara instämma, för mig hade det varit det smidigaste. Kör ytterst sällan äver 40.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Hema  
#520960
berraX skrev:Helt lika maskiner är det inte. Mått skiljer lite och Goes är tyngre Markfrigången i Goes är lite bättre men effekten lägre (27 mot 32hk).

Det tycks vara på gång besiktningskrav även på Trasktor A (ATV huset hemsida).

Jag funderade också på återfösäljare. En närliggande som skulle sälja CF Moto gjorde reklam för Goes på sin hemsida.....
En förändrlig värld kanske.

Jag måste vara blind, jag hittar inte infon hos ATVhuset. Länk tack.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#521047 Info om registreringstyper hittade jag här....
https://www.atvhuset.se/atv-guide/

och info om just den intressanta maskinen här
https://www.atvhuset.se/atv/arbetsmaski ... i-eps.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Hema  
#521055
berraX skrev:Info om registreringstyper hittade jag här....
https://www.atvhuset.se/atv-guide/

och info om just den intressanta maskinen här
https://www.atvhuset.se/atv/arbetsmaski ... i-eps.html

Tack, men jag lurar lite på att de har fel där.
https://www.google.com/url?q=http://alf-fyrhjuling.se/wp-content/uploads/2017/12/Traktor-T3A-och-T3B.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwiugeWk_eXcAhWFCpoKHZqoAAMQFggcMAM&usg=AOvVaw0tImBcmghbjn5BgmhWRsxt

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#521059 Intressant!
Det här får vi gräva mer i.

Jag skall även höra mej för lite mer om skillnader i försäkringskostnader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#521060 Hade man varit i köpartagen hade ju en sån CF 450 med T3A varit högintressant. Diffspärr, servo, traktor A. Är CFs centrifugalkoppling lika len som på Yamaha? Tänker närmast på krypkörnimg, 1-2 Km/timmen?

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Vilsten  
#521068 Har bara provkört cf moto på parkeringsplan. Men framåt gick det hyffsat att krypköra. Bakåt var det sämre, men det tror jag gäller för de flesta märken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).